Ryggont, några gissningar?

vindvissla

Trådstartare
Jag har en 11 årig märr som jag haft i ett år. Jag fick henne och fölet gratis men tanken är att jag ska sälja märren. Hon är ett fullblod och har bara sprungit 4 löp. Jag har ridit henne ca 10 ggr nu, och allt har gått bra. En gång för ca 10 dagar sen bockade hon till precis när jag suttit upp.

Igår.... sadlade jag som vanligt, satt upp, och så fick hon spel. På stället och bockade. Stannade efter ett par sekunder, men satte fart igen. Jag hoppade av eftersom jag tänkte att något var fel. Hon såg så lättad ut när jag hoppat av. Kände genom ryggen och upptäckte att hon ömmar här:

Det är ca 8 cm från ryggraden och på båda sidorna. Grejen är att förra gången vi red (lugn runda i skogen ca 1 timme) så kissade hon 3 ggr :eek: Och inget brunstkiss utan hela floder varje gång.

Nu så tänkte jag att njurarna sitter väl där uppe? Hur vet jag om det är njurarna? Kan veterinären testa det?

Och självklart kommer jag att tillkalla veterinär, fast jag gillar att ha lite koll innan, så om ni har några idéer så kom med dem!

Tack

Sv: Ryggont, några gissningar?

Njurarna sitter ganska långt ned i kroppen så om hästen ömmade för tryck är det troligare att det sitter i musklerna. T ex en muskelinflammation. Som i sin tur kan ha en massa olika orsaker från träningsvärk, ridning i felaktig form, dåligt passande sadel, ledproblem i exempelvis ett eller båda bakknäna. Kan vara mycket annat också.

Av bilden att döma är hästen väldigt muskelfattig över ryggen så kolla upp ömheten och följ rekommendationerna, sen kanske en tids arbete utan ryttare vore vettigt för att bygga upp hästen innan du lägger på sadel.

Vilket väder var det den dagen?
Tänkte om det regnade så hon blev öm av det.

Annars kan det vara bra att checka det Lejonelle skrev.

Ok. Glömde säga att bilden är från förra sommaren.
Jag har provat tömköra henne men not a hope in hell, jag är ensam och har ingen paddock eller rundcorall. På rakt spår på vägen går det bra. Men jag kan ta med henne på promenad i skogen så bygger hon lite muskler där.

Jag funderade också på musklerna, men tyckte det var konstigt att hon blev så galen när jag satt upp.
Då kan jag nästan utesluta njurarna då? Någon annan idé varför hon kissade 3 ggr på en ridtur?

Vad gör veterinären för att bedömma om det sitter i muskler eller skelett? Trycker och känner? Ultraljud? Ger antiinflammatoriskt?

Vädret var jättehärligt, red i t-shirt :) Dessutom har hon gått utan täcke hela vintern på lösdrift så hon borde inte vara jättekänslig.

Hon har haft föl och varit omusklad i ryggen så det är inte konstigt att hon känner av där.
Mitt gamla sto blev lite svagare i ryggen efter föl, innan vi fick tillbaka musklerna på henne, precis som någon föreslår så jobbades hon från marken varannan dag första tiden, samt innan ridning, så att ridpassen var kortare, och sen förlängdes allteftersom.

Inte sitta ner i början, rid lätt och i fältsits. Gå gärna i lite kuperad terräng så att hon får lyfta fötterna och använda musklerna. Lätt klättring som du kan öka på, allt för att stärka henne.

Det tar tid att bygga upp en häst, muskler går ändå snabbast sen har du leder och senor mm som också måste hänga med om hon inte ridits på ett tag. Hur mycket har du ridit? Har det gått för fort fram? Om du ridit bara ca 10 ggr så är en timme alldeles för långt att sitta på den ryggen skulle jag tycka, jag skulle som sagt första månaderna jobbat mer från marken innan ridning och kanske börjat rida 15-20 minuter varannan dag bara. För att öka på när hon klarar det, självklart.
Kanske måste du backa lite? Är du säker på att sadeln inte tryckt? Bara frågor.

Senast ändrad av en moderator:

Hon har haft föl och varit omusklad i ryggen så det är inte konstigt att hon känner av där.
Mitt gamla sto blev lite svagare i ryggen efter föl, innan vi fick tillbaka musklerna på henne, precis som någon föreslår så jobbades hon från marken varannan dag första tiden, samt innan ridning, så att ridpassen var kortare, och sen förlängdes allteftersom.

Inte sitta ner i början, rid lätt och i fältsits. Gå gärna i lite kuperad terräng så att hon får lyfta fötterna och använda musklerna. Lätt klättring som du kan öka på, allt för att stärka henne.

Det tar tid att bygga upp en häst, muskler går ändå snabbast sen har du leder och senor mm som också måste hänga med om hon inte ridits på ett tag. Hur mycket har du ridit? Har det gått för fort fram? Om du ridit bara ca 10 ggr så är en timme alldeles för långt att sitta på den ryggen skulle jag tycka, jag skulle som sagt första månaderna jobbat mer från marken innan ridning och kanske börjat rida 15-20 minuter varannan dag bara. För att öka på när hon klarar det, självklart.
Kanske måste du backa lite? Är du säker på att sadeln inte tryckt? Bara frågor.

Tack för ditt svar.
Kan vara så att jag gått lite för fort fram. Senaste rundan i skogen var lite för lång, det märkte jag också. Sista 20 minutrarna hoppade jag av och ledde henne. Men det kan ju ändå ha varit så att hon fått en muskelinflammation.

Jag ska låta henne vila ett tag och kanske gå lite promenader med henne, tills ryggen mår bättre. Skönt på ett sätt att ha en häst som säger till när något är fel.

Bergen vi rider i är det ganska mycket klättring i, och jag antar att det är som du säger, att ha fått föl och inte varit riden på typ 4-5 år kan ha försvagat ryggen. Och då är det ju lätt att dra på sej en muskelinflammation.

Angående sadeln så ligger den 8/10. Det är så ont om sadelaffärer här men nästa gång jag åker till Dublin ska jag åka och byta den. Kan hon få inflammation så långt bak om det är sadeln?

Så tack för alla svar, jag ska ta det lite lugnt och hoppas att hon blir bra snart igen. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 424
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 933
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka