Ryggont eller ??

T

todde

Har ett halvblod -04 som är i kontinuerlig träning i både hopp och dressyr.
Idag nu på morgonen så tog jag med båda händer kring ryggraden och han neg så att säga . Han har gjort så tidigare mer eller mindre han blev kollad och det var inget. Idag tyckte jag det var mycket han neg ! Kan han vara så kittlig ? eller är han öm, han har öronen framåt men han gick upp lite med huvudet. Han stod igår men i lördags var han på klättertur.

Sv: Ryggont eller ??

Klättrade du mycket? isåfall kanske han har träningsvärk och därför är öm i musklerna? eller kan han ha busat i hagen och sträckt sig?
Jag skulle vänta en vecka och se om det blir bättre, ingen ridning under tiden utan promenader, tömkörning eller longering. Inget ansträngande utan bara så att han får röra på sig.
Är han fortfarande öm efter en vecka är det nog bäst att be en vetrinär titta på det. Det är alltid bra att utesluta att det är något fel men jag tycker inte man behöver rusa till vetrinären direkt.

Dra fingerna längst med ryggen och känna för ojämnhet, omhet och muskel spänning.
Az

klämde du åt? Många gör det felet att de nyper åt runt hästens ryggrad eller tar i över ryggraden och tacka sjutton hästen reagerar;) Man ska dra med lite tryck med hande längs ryggmusklerna, reagerar de då är de ömma, du kan jämföra med dig själv och din rygg:)
Kan ju vara liten sträckning efter bus i hagen annars.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 139
Senast: tott
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 500
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka