Ryggningar & ökad skritt..

Sv: Ryggningar & ökad skritt..

En grej jag märkt på mina då jag började med ryggningar är att de uppskattat om jag lättat lite ur sadeln. Alltså inte stå upp men sitta lite lättare i ryggningen. Då har de ryggat mkt villigare. Det var en tränare som tiupsade mig om detta. Många "trycker ner" ryggen på hästen då de vill att den ska rygga, lutar sig bakåt & sitter tungt och då blir den naturligtvis mindre villig. Sen även att man har mkt bjudning in i halten, så det finns ngn energi att rygga ifrån.

Ökad skritt skall ridas med bibehållen tygelkontakt, men i ngt lägre form. Jag brukar tänka nacken i samma höjd som manken ungefär. Fri skritt = lång tygel.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 905
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Träning Jag har ett sto som är 6 år men ganska mycket efter utbildningsmässigt. Hon är känslig men skarp. Det hade varit en del trassel vid...
2
Svar
31
· Visningar
7 498
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar