I

Ingenting

Jag håller på att lära min varmblodsvalack att rygga men har fått lite problem som jag hoppas nån kan hjälpa mig att lösa.
Han förstår vad jag menar när jag vill att han ska rygga, både uppsuttet och när jag tömkör, och han backar snällt några steg rakt bakåt innan han vrider runt sig och backar helt snett åt sidan. Det blir ungefär som bokstaven L när vi backar, om ni förstår hur jag menar? :idea:
Någon som vet hur jag ska göra för att han ska hålla sig lite mera rakt?
 
Sv: Ryggning.

Hur många steg ryggar han rakt? Hur många steg vill du att han ska rygga?

Jag skulle börjat med att bara rygga ett par steg (så många han klarar att rygga helt rakt) och sedan berömma och gå framåt. Efter ett par gånger skulle jag lägga till ett steg och vara extra noggrann med att jag ramar in hästen ordentligt och sitter helt rakt över hästen och ger liksidiga hjälper. Utöka med ett steg åt gången så länge hästen fattar poängen. Kom ihåg att ryggningar är krävande för hästen och överdriv inte tränandet, och var noggrann med hur du själv sitter och dina hjälper. Själv har jag lätt för att fördela min vikt lite fel, och då faller hästen ur riktningen.

Använd dig gärna av bommar också, jag brukar göra lite westernövningar ibland (backa genom L, gå rakt sidvärtes över bommar m.m.) för att variera träningen, och det hjälper faktiskt mycket i dressyrarbetet.

Lycka till:)
 
Sv: Ryggning.

tack för tipsen :bow:
Det är ungefär vad jag har försökt göra hittills, försöka utöka stegen allt eftersom och ge massor av beröm när han gör rätt, i början räckte det med ett steg och nu är vi uppe i två-tre men vi tycks ha fastnat.. men vi ska kämpa på, nu med extra koll på min sits och mina hjälper!
Frågan är bara varför han även gör det när jag tömkör?
 
Sv: Ryggning.

Tja, att rakrikta en häst är faktiskt mycket svårare än vad man tror ibland. Och att hålla hästen rak under ryggning är ännu svårare. Försök att tänka på att aktivera bakdelen och inte bara flytta framdelen bakåt, om du förstår vad jag menar.

Hur fungerar det om du arbetar honom vid hand, inte tömkörning utan står bredvid och kan hjälpa honom med bakdelens riktning med händer eller spö? Faller han åt sidan då också?

Jag skulle nog börja jobba från marken med bommar som kan hjälpa till att visa vägen, för att sedan göra det uppsuttet. Lägg två bommar med någon meters mellanrum och rygga igenom. Efterhand kan du minska mellanrummet så att hästen blir ännu mer medveten om att det är RAKT bakåt du vill att han ska, och inte bara bakåt. Och hela tiden tänka på att få aktivitet i bakbenen under ryggning, det är lätt att hästen släpar bakbenen och skjuter kroppen bakåt med frambenen... Och massa beröm när den gör rätt:)

Övar på samma grej just nu, och bommar hjälper mycket!
 
Sv: Ryggning.

Jag förstår hur du menar och jag ska absolut testa bommarna nästa gång! Tack för bra tips och bra förklaringar! :bow:
lycka till med ryggningen du också :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
1 061
Senast: AraSlei
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 537
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 702
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp