Sv: Ryggning

Varför ryggar westernryttare sina hästar så mycket?
Jag ryggar nog mer nu än i dressyrridningen. Men det gjör jag för att kunna känna av henne om hon lyssnar och är ordentligt lösgjord, då behöver man bara lyfta handen utan att ta i munnen och plocka bort benen lite svagt framåt från sidorna så backar hon. Så backar mer det gjör jag nu än förr.:idea:

Sv: Ryggning

Jag håller bara på med reining och kan bara svara før det.

Jag trænar ryggning før att det ingår i alla reiningmønster. Man vill att backen skal se snygg ut med en fint samlad hæst och røra sig så snabbt den kan på en rak linje bakåt.
Dessutom ær det bra træning før stoppen. Stannar hæsten inte så som jag bett den om så fortsætter jag bakåthjælpen och backar hæsten så den lægger bakbenen långt under sig.
Anvænder också ryggning i rollbacktræningen. Hæsten lær sig att lægga bakbenen fint under sig.
Ryggning ær ett av de førsta momenten jag lær hæsten nær jag rider in den. Tyværr tror jag det finns såna som tror att man skall anvænda ryggning som någon slags bestraffning. Det ær synd, før det ær bara ytterligare en riktning hæsten kan røra sig i och det ær inget dramatiskt med det. En snygg back på reiningbanan uppskattas alltid.

:bow: :bow:

Tack!

Måste säga att det jag läst som du skrivit har fallit mig väl i smaken! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under sin slutdejt med brevskrivaren Ebba Andersson valde Isak Johansson att testa på ridning. Men det gick inte riktigt som bonden hade...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Westernryttaren Göran Lindström tar plats som en av bönderna i årets säsong av Bonde söker fru. Med ett öppet sinne och en passion för...
Svar
0
· Visningar
438
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka