Sv: Ryggning

för man ska se om hästen är väldresserad/kontrollerar hjälper.
viss mån även om hästen litar på en. (då vid back mellan bommar, litar inte hästen på dig kommer den vägra backa)

det är hur jag ser det iaf.

Gör vi??? Kan inte se att jag ryggar mer nu än när jag red "klassiskt", faktiskt...Några av våra tävlingsgrenar avslutas med ryggning och självklart ska det då sitta men inte ryggar jag en massa i onödan...:cool:

Westernridningen har sina rötter i praktiskt rancharbete till häst till skillnad från engelskridningen som kommer från kavalleriet. I praktiskt rancharbete är det en nödvändighet att hästen är manövrerbar åt alla håll, även bakåt. Inom hoppning och dressyr är det ju inte lika angeläget att ha en häst som kan backa, så då ingår ju inte dessa moment , tyvärr!! kanske man kan säga!:D

Hm...var väl före min tid, eller nåt... Jag ville även ha mina dressyrhästar manövrerbara åt alla håll så jag jobbade dom ungefär lika som de jag har nu, men så använde jag även hästarna (före konverteringen till western) i gårdsarbetet även då;)...liksom jag ibland rider dressyr på mina westernhästar när jag känner för det:D...

Jag säger som piraya.. Gör vi?? Jag blev förvånad över frågan. det är absolut inget jag reagerat på.. jag ser ingen större skillnad på just ryggning från dressyr till western.. inte träning eller tävling. annat än just som piraya sa "på slutet av vissa grenar."

Jag kan inte påstå att jag ryggar min häst mer nu i westerridningen, än jag gjorde med eng ridning...även där backade jag mellan bommar och lätt uppförsbacke, då det faktiskt är bra streching oxå för hästen....

Däremot kan säga att ridskolehästarna jag ridit på var inte så himla duktiga på det iaf...men det kan ju vara olika skolor...vad vet jag.

Jag tror inte heller att majoriteten westernryttare ryggar "mer än nödvändigt", men ser man till en del reiningryttare, så ja, absolut, de ryggar mkt (syftar på en del proffs). I dessa fall tror jag de använder det som ett sätt för att få hästen att "bli mjuk" i ansiktet (ge efter i nacken...), vilket jag för min del tycker är väldigt konstigt. Jag tror som B. Avila (taget från en artikel i H&R för ett tag sedan), att man rider ju hästen mest framåt, så varför inte utveckla hästen att bli mjuk framåt? Sista meningen kanske var lite off topic, men den skadar nog inte :angel:

Ryggningen är dock en väldigt viktig övning som inte ska glömmas bort och jag får nog erkänna att det kan anses som jag ryggar en hel del, men jag ryggar än så länge nästan bara efter stopp (vi har inte kommit till ryggningshinder än), då för att lära honom att inte förvänta sig att få springa iväg direkt när man stannat. Eftersom vi jobbar mkt med tempoväxlingar (halt/skritt/trav) blir det ju en del ryggningar i längden... Ryggningen kommer väl en millisekund efter att han gjort en välbalanserad halt, vilken jag ridit honom in i, för att få honom mjuk och att ge efter av sig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Tro inte de ryggar så mkt mer än vi som träna dressyr/hoppning:smirk:

Ryggning är en rörelse som används mest för att visa hästens lydighet.
För att kunna utföra en ryggning bra måste hästen vara lydig för både drivande och förhållande hjälper och den skall kunna gå fram i en avslappnad, mycket långsam skritt direkt från halt.

:angel: För hästen är ryggning ett tecken på underkastelse,har jag läst någonstans. Inget man ska träna för mkt av;)

BonRaiz : när jag köpte min ena häst, som skulle vara bra "grundriden" och tävlad osv, hade inte lärt sig rygga trots att hon var 9år gammal :O sett jättemånga engelskridande som är tvungna att dra bak sina hästar när de ska backa.. eftersom hur ofta tränar man det lixom... i dressyr så heter det ngt så käckt som "ryggen blir loss när man backar" hmm.. lossnar ryggen lr? hehe (kunde inte låta bli)

Jag håller bara på med reining och kan bara svara før det.

Jag trænar ryggning før att det ingår i alla reiningmønster. Man vill att backen skal se snygg ut med en fint samlad hæst och røra sig så snabbt den kan på en rak linje bakåt.
Dessutom ær det bra træning før stoppen. Stannar hæsten inte så som jag bett den om så fortsætter jag bakåthjælpen och backar hæsten så den lægger bakbenen långt under sig.
Anvænder också ryggning i rollbacktræningen. Hæsten lær sig att lægga bakbenen fint under sig.
Ryggning ær ett av de førsta momenten jag lær hæsten nær jag rider in den. Tyværr tror jag det finns såna som tror att man skall anvænda ryggning som någon slags bestraffning. Det ær synd, før det ær bara ytterligare en riktning hæsten kan røra sig i och det ær inget dramatiskt med det. En snygg back på reiningbanan uppskattas alltid.

:smirk: Ja, vad det kallas, har ingen betydelse...men jag tycker iaf att det hör till .....ryggning bör finnas med som mjukgörande likväl som öppnor/slutor, dock inte i samma omfattning.
Vill minnas att det fanns en artikel i StallMagasinet, kanske förra året, om just vikten av ryggning som mjukgörande...skall försöka hitta tidningen....
Håller m Nickolai, att alltför många anv ryggning som en bestraffning...och då gör ju inte hästen det avslappnat, el hur?
Att "dra" hästen bak, som du sa, har inte heller den effekt på rygg/korsmusklerna, som man vill, så då kan man lika gärna låta bli...tycker jag.
Hur skulle det se ut, om man i Trail skulle "dra" hästen genom ett L...?
Inte många poäng där inte, el?

Dressyren har sin grund i häst till strid och då var det livsviktigt att hästen var manövrerbar i alla riktningar och i alla gångarter. Även bakåt alltså. (och uppåt i skolorna ovan mark) Visst ingår ryggning i många dressyrprogram även idag.

Som gammal dressyrryttare måste jag påpeka att jag aldrig hört det uttrycket.
En häst som dras bakåt är inte lösgjord och har framförallt inte framåtbjudning. = inget som är dressyrmässigt.

Som gammal dressyrryttare måste jag påpeka att jag aldrig hört det uttrycket.
En häst som dras bakåt är inte lösgjord och har framförallt inte framåtbjudning. = inget som är dressyrmässigt.

på "min" ridklubb så är det ganska vanligt :devil:
båda bland ridskola/privat/ridlärare :mad:

Fast jag måste nog säga att jag ryggar min häst mer än när jag red dressyr. Då kanske man backade några steg. Nu kan jag backa min häst runt ridbanan men lite avbrott för vändningar mm. Ibland backar jag även från ridbanan upp till stallet för att det är uppförsbacke och bra träning.

Jag ryggar min häst väldigt mycket mer än när ja red dressyr.
Varför? Jo, jag hanterar mina hästar efter NH principen, där jag ryggar min häst om den betett sig, t.ex rusar på efter ett byte, då stannar jag o backar upp tills han ger eftergift, då släpper jag trycket (tygeltaget) och då ska han stå still. Börjar han gå igen, ja då backar jag igen. Inte alls att jag drar bak honom dock, utan jag håller bara i tyglarna och skänklar honom först med ena skänkeln, sen den andra, som en slags pendel rörelse.
Om jag vill backa utan att det är bestraffning, så behöver ja i princip bara "pendelskänkla" försiktigt så ryggar han fint och långsamt. Alltså inget drag eller slit. Annars är ryggningen en kanonbra övning för rumpmuskulaturen. Dessutom ett bevis på hästens lydnad.

Senast ändrad:

Det stämmer nog att det förekommer mycket ryggning inom western. På dom westernkurser jag deltagit i har vi ryggat hästarna väldigt mycket. Man vill checka av hästens lydnad och framåtbjudning. En häst ska snabbt svara både framåt OCH bakåt om den har en ärlig framåtbjudning. Ryggning kräver också tillit till ryttaren. Vi ryggar ofta mellan bommar och väggar etc och detta kan vara en jätteutmaning för en häst. Ryggning är också en rörelse som sänker hästens bakdel naturligt.

När jag red vanlig dressyr förekom det i princip aldrig övningar med ryggning (och då har jag gått kurser var och varenda helg för kända tränare). I L:A-programmen kom ryggningarna och då tog man i tyglarna och tvingade en seg häst bakåt, typ :o. Om man tittar på dressyr-VM på tv förekommer det BEDRÖVLIGA ryggningar. Vilken westernnybörjare som helst åstakommer bättre ryggning än dessa proffs (?). En bild säger mer än tusen ord :angel:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under sin slutdejt med brevskrivaren Ebba Andersson valde Isak Johansson att testa på ridning. Men det gick inte riktigt som bonden hade...
Svar
0
· Visningar
71
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Westernryttaren Göran Lindström tar plats som en av bönderna i årets säsong av Bonde söker fru. Med ett öppet sinne och en passion för...
Svar
0
· Visningar
438
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka