A

annmarie

Jag har STORA problem med ryggning. Min häst ryggar snett till vänster. Hur väl jag än förbereder mig, så behöver jag inte mer än tänka ryggning, så kliver han rakt ut med vänster bak. Tips tack?

Sv: Ryggning

Hästen gör som du säger åt den att göra.

Vad i din sits säger åt hästen att ta ett steg åt vänster
din vikt?
kraftigaren inverkan på höger sida?

Kan du göra framdelsvändningarna lika bra åt bägge hållen?

Det kan vara ett bra sätt att korrigera på. Tänk höger-höger-höger

Och prova från marken att backa hästen och låta den starta med det bakben du vill. Då får du med självförtroendet upp på ryggen :)

Hästen ska "bjuda framåt" i ryggningen.
Jag har lika mkt stöd på tyglarna och använder skänkeln växelvis.

Eftersom hästen ryggar med diagonala benpar, så kan du se vilket framben hästen börjar med o därmed veta vilket bakben.

Sitt rakt o var med med vä. sk. kanske lite längre bak.
Du kanske inte behöver använda hö- sk . alls.
När du backar hästen från marken, kan du styra hästen genom att rikta hästens huvud åt motsatt håll som du vill att rumpan ska gå till.

Detta har man stor nytta av vid urlastning ur trailern.

axel skrev:
När du backar hästen från marken, kan du styra hästen genom att rikta hästens huvud åt motsatt håll som du vill att rumpan ska gå till.

Detta har man stor nytta av vid urlastning ur trailern.

Och vid skoning :D

Min vikt så klart....Ok samma sak återkommer överallt. Tillbaks med höger axel igen alltså.

Tack så mycket, jag hade fastnat.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 366
Senast: super
·
Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 095
Senast: Keb71
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
977
Senast: Lejd
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 800

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka