Ryggmuskler!!!

Russin8

Trådstartare
Har en 13-årig halvblods vallack som under våren och sommaren har vilat pga hosta. Nu är han ok igen och vi har ridit honom i två månader och han verkar helt bra. Men han har svårt att sätta ryggmuskler.
Har ni några bra tips på vilka övningar man kan göra som tränar ryggen.
Han rids omväxlande i skogen och på volten. Börjat hoppas lite smått. Dottern min ska börja lite försiktigt att tävla honom nu i höst.
Så alla ni som har bra och roliga övningar för ryggen, fram med dom..
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Det skulle jag om jag hade några backar att klättra i:( . Det är det som är lite av problemet, har inga backar... Bor där det är väldigt platt... Så därför behöver jag andra ideér:)
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Löshoppa är bra för att aktivera bakpartiet, tömkörning är guld då hästen ostört får jobba i sin egen takt. Man kan tömköra över cavallettibommar, serpentiner runt koner, osv. Men som sagt, klättring är ju bäst...synd om man inte har backar, kan ju vara lite svårt då..;) Lycka till!
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Kolla om han får i sig tillräckligt med protein. Protein är muskel byggande i rätt mängd!!

MVH
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Jo då det får han. Saken är den att jag har svårt att hitta på övningar som stärker ryggmusklerna. Sätta muskler har han inga problem med... Men just ryggen skulle behöva lite extra träning. Och när man bor som jag, finns inga backar, ville jag ha lite ideer om vad jag kan hitta på..
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Lång och låg med aktivt tramp framåt även klättra som alla andra säger
 
Sv: Ryggmuskler!!!

Rid utanför stigarna!

Vår sadelmakare sa också att vissa hästar som har problem med att sätta muskler vid ridning kan få mer ryggmuskler om man körde dem. Låter ganska logiskt tycker jag eftersom det vid körning inte finns någon sadel/ryttare som kan trycka emot ryggen... kanske. Kan ju vara en ide i alla fall om hästen är inkörd.
 
Sv: Ryggmuskler!!!

puttar lite da jag ocksa ar valdigt intresserad att fa tips om ovningar for att satta muskler.

speciellt om man inte har tillgang till klattring eller snarskog eller overhuvudtaget nagon slags uteridning pa annat an platta grasstigar :(
 
Sv: Ryggmuskler!!!

För det första: det finns 1000 såna här trådar, någon skapar en likadan varje dag, sök på "ryggmuskler" så får du upp 1000 olika förslag, ju mer likadana trådar som görs desto mindre orkar folk bry sig om själva sidan längre.

men som sagt du har ridit henne i två månader?
Jag har ridit min nänta i 1 mån o klen i ryggen är na:d visst har hon fått mer än vad hon hade från början men inget som liksom WOW..det tar tid att bygga muskler..det kan ta över ett år, flera år, det beror heeelt på häst och ryttare.

klättra, rida i rätt form, gå i hygge/skog så de får lyfta sig..:d

vad tror du sj;)

lycka till!
 
Sv: Ryggmuskler!!!

KL
sen är det väl bukmusklerna man vill åt först o främs. Så hästen orkar bära sig. När dem väl kommit så kommer ryggmusklerna ännu lättare.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 731
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp