E
Etolie
Ok..tänkte ev. gå en tömkörningskurs för Emma S.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.
och "lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.
bra med lite tips, men jag har ett problem. där jag står med min häst så finns inga backar alls. inga bommar till kavaletti eller hoppning, och att köpa boots å sånt har jag inte råd med. stigar med rötter på går jag på nån gång ibland, men de är det ont om...
några tips?
vilka foder som tex havre, betfor... innehåller såpass mkt protein att hästen kan tillgodogöra sig det. och "lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.
48 timmars vila behöver en häst.
Ang e-vitamin: Prova att ge Forans VSL om din häst har problem att muskla ryggen. Det innehåller e-vitamin, selen och lysin. Jag fick tipset att använda det till min fjording när hon hade svårt att hålla ryggmusklerna trots en massa protein och bra sadel. Det fungerade jättebra! Använder det även till min nya häst som behöver muskla lite överallt.
Lycka till!
//Alice
Så då skulle hästen behöva 2 vilodagar i veckan!?? Min häst behöver ridas 6 dagar i veckan.
Nej, musklerna behöver 48h vila efter VARJE gång de har ansträngts. Skall man följa det så kan man alltså bara rida varannan dag. Om hästen av olika anledningar behöver tränas mer än varannan dag så kan man resonera så att vid hoppning så är det vissa muskelgrupper som arbetar speciellt hårt, vid dressyr så är det andra muskelgrupper som arbetar, vid longering så är det ytterligare andra muskelgrupper osv. Varierar man då hästens arbete (alltså till exempel inte hoppning resp dressyr 2 dagar på rad) så jobbar den med olika muskelgrupper de olika dagarna och således får musklerna vila minst 48h mellan varje gång.