Ryggmuskler till hästen?

bra med lite tips, men jag har ett problem. där jag står med min häst så finns inga backar alls. inga bommar till kavaletti eller hoppning, och att köpa boots å sånt har jag inte råd med. stigar med rötter på går jag på nån gång ibland, men de är det ont om...
några tips?
vilka foder som tex havre, betfor... innehåller såpass mkt protein att hästen kan tillgodogöra sig det. och "lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.

Det är en utmärkt idé. Passa då på att titta hur din häst rör sig och be Emma berätta det hon ser.
Lycka till med musklandet!
;)

och "lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.

Eller så unnar du inte hästen det genom att välja ett stall där det inte ingår i stallhyran. Det går utmärkt att köpa eget foder ;). Vilket kraftfoder (om du över huvudtaget behöver något, beror på vilka analysvärde grovfodret har.

bra med lite tips, men jag har ett problem. där jag står med min häst så finns inga backar alls. inga bommar till kavaletti eller hoppning, och att köpa boots å sånt har jag inte råd med. stigar med rötter på går jag på nån gång ibland, men de är det ont om...
några tips?
vilka foder som tex havre, betfor... innehåller såpass mkt protein att hästen kan tillgodogöra sig det. och "lyx" som lusern, soja å sånt unnar inte stallvärden mig/oss.

Ibland måste man göra uppoffringar, vill du utvecklas och bli bättre tillsammans med din häst så får du faktiskt jobba lite hårdare. Ibland finns det billigare och lättare alternativ, men i grunden handlar det om dig och din vilja att göra något åt problemet.

Ang e-vitamin: Prova att ge Forans VSL om din häst har problem att muskla ryggen. Det innehåller e-vitamin, selen och lysin. Jag fick tipset att använda det till min fjording när hon hade svårt att hålla ryggmusklerna trots en massa protein och bra sadel. Det fungerade jättebra! Använder det även till min nya häst som behöver muskla lite överallt. :D

Lycka till!

//Alice

Ang e-vitamin: Prova att ge Forans VSL om din häst har problem att muskla ryggen. Det innehåller e-vitamin, selen och lysin. Jag fick tipset att använda det till min fjording när hon hade svårt att hålla ryggmusklerna trots en massa protein och bra sadel. Det fungerade jättebra! Använder det även till min nya häst som behöver muskla lite överallt.

Lycka till!

//Alice

Ok, vart kan jag köpa det?

Granngården eller välsorterade ridsportsbutiker. Finns både som pulver och flytande. Jag har kört både ock och det är inte någon skillnad i kvalitét.

//Alice

Behöver ju inte vara riktiga bommar heller! :D Vi använder smala 2,5-3 meters brädor att rida cavaletti över. Rid rakt ut i skogen bara, behöver inte vara på någon stig heller om det är någolunda framkomligt ;)

Använd fantasin!

Du får väl prioritera vad som är värt att köpas, i stället tex nya brallor till dig eller kanske ett par viktboots till påll*n? :)

Ang. fodret så får du väl köpa till det om hästen behöver det o det inte ingår i stallhyran :confused: :eek:

Så då skulle hästen behöva 2 vilodagar i veckan!?? Min häst behöver ridas 6 dagar i veckan.

Nej, musklerna behöver 48h vila efter VARJE gång de har ansträngts. Skall man följa det så kan man alltså bara rida varannan dag. Om hästen av olika anledningar behöver tränas mer än varannan dag så kan man resonera så att vid hoppning så är det vissa muskelgrupper som arbetar speciellt hårt, vid dressyr så är det andra muskelgrupper som arbetar, vid longering så är det ytterligare andra muskelgrupper osv. Varierar man då hästens arbete (alltså till exempel inte hoppning resp dressyr 2 dagar på rad) så jobbar den med olika muskelgrupper de olika dagarna och således får musklerna vila minst 48h mellan varje gång.

Men...det håller inte riktigt i praktiken att "bara" anstränga vissa muskelgrupper i taget... Tyvärr.

Vet inte om vissa svarar till mig eller till hon ewe89 eller vem det nu var som skrev....
Varierar hennes träning mkt. Kan ta ett exempel på hur en vecka kan se ut:
mån:uteritt, lugnt. tis:hopplektion ons:uteritt, hårt.
tor:vilodag. fre:uteritt, mellan. lördag:löshoppning eller longering. söndag:dressyrlektion.

Nej, musklerna behöver 48h vila efter VARJE gång de har ansträngts. Skall man följa det så kan man alltså bara rida varannan dag. Om hästen av olika anledningar behöver tränas mer än varannan dag så kan man resonera så att vid hoppning så är det vissa muskelgrupper som arbetar speciellt hårt, vid dressyr så är det andra muskelgrupper som arbetar, vid longering så är det ytterligare andra muskelgrupper osv. Varierar man då hästens arbete (alltså till exempel inte hoppning resp dressyr 2 dagar på rad) så jobbar den med olika muskelgrupper de olika dagarna och således får musklerna vila minst 48h mellan varje gång.

Håller inte riktigt med, musklerna behöver inte exakt 48 tim på sig att återhämta sig. Det är som med människomuskler, är de vana att arbeta på ett visst sätt klarar musklerna det varje dag, det räcker med den vila de får mellan passen (oftast 23 tim).

Om man därimot introducerar något nytt behöver musklerna återhämta sig på grund av ovanan/träningsvärken.

Sen menar jag inte att man ska göra samma saker varje dag, men de klarar det rent fysiskt. Tråkigt blir det ju men det är en annan sak :angel:.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
563
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
782
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka