Ryggmuskler på nordistravare!!

D

Domigo

Hur får man upp dom?? Går det över huvud taget?? Jag har en kompis som rider en nordis travare och den har inga ryggmuskler alls. Ägaren säger att det är så på alla nordistravare, stämmer det?? :confused: Gäller det även vanlig travare?? :confused:

Sv: Ryggmuskler på nordistravare!!

Beror ju helt på hur de rids! I vilken form alltså!
Vanligt på travande travare är att de tränas mycket tungt. Alltså mer dragträning för bakdelen där inte ryggen jobbar särskillt mycket. Sedan i lättare jobb går de i en form med sänkt rygg då baklåren är så hårdtränade att hästen inte får in bakbenen under tyngdpunkten.
I och med det blir det inte något fint samspel mellan mag och ryggmusklerna och träning av överlinjen.
Men titta på en riktigt riden kallblodstravare så kan du få se ryggmuskler.
Vår egen med extremt lång rygg tar det tid med, men även han har rundat ryggen efter något års träning i en fin form och aktiv rygg.

Klart det går! ;)

Ryggmuskler får man mycket om man rider ut och klättrar, rider mycket cavaletti (över bommar) och förståss rider hästen i rätt form (bakifrån). :)

Klart de kan bygga upp ryggmusklerna! :crazy: :D
Ut och klättra med hästen, tömkör, cavaletti.

Det är så på alla travhästar som 1. tränats för trav 2. inte tränats korrekt för ridning...

Även hästar som inte tränats alls har, för ridning dåligt musklade ryggar.

Det där är inte sant, inte i mitt stall i alla fall. Ingen av travarna rids i någon större utsträckning för dagen, alla har bra ryggmuskler, både varmblods och kallblodstravare.

Domigo skrev:
Hur får man upp dom?? Går det över huvud taget?? Jag har en kompis som rider en nordis travare och den har inga ryggmuskler alls. Ägaren säger att det är så på alla nordistravare, stämmer det?? :confused: Gäller det även vanlig travare?? :confused:
ALLA hästar, oavsett ras och användningsområde, kan och SKA ha välutvecklade ryggmuskler!
Ett väldigt vanligt skäl till att ryggmuskulaturen r dåligt utvecklad är att hästarna får för lite proteiner i foderstaten - utan byggstenar går det inte att bygga hus, dvs utan proteiner går det inte att bygga muskler. Och blir det underskott på proteiner så tar kroppen från sina reserver för att täcka undehållsbehovet, dvs kroppen tar proteiner FRÅN musklerna och detta brukar man först kunna se på rygg- och bakdelsmuskulaturen.

Börja alltså med att se över foderstaten, är mitt råd!

Gäller det även vanlig travare??

Om du med vanliga travare menar de varmblodiga, så nej. (Mitt varmblod är som en lagårdsdörr över ryggen!) Det gäller för övrigt ingen ras...

En häst som får tillräckligt med protein i sin foderstat har en, om än inte supermusklad, rund överlinje, varesig den rids eller inte.
Så börja med att titta på foderstaten, hur mycket protein hästen får i sig. Det kan även vara idé att kolla sadeln, muskler växer inte om sadeln trycker, det kan t.o.m bli så att de förtvinar med tiden. (tänker på de gamla ridskolehästars "utmärkta sadelläge" man sett genom åren...)

Jag håller med!
Får hästen en balanserad foderstat så finns ryggmuskler, även om hästen inte tränas.
Ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
Träckprov och en tandundersökning är också bra att hålla koll på, parasiter och tandstatus är viktiga faktorer som påverkar hälsan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 415
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 205
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka