Ryggmusklar!

Centaur

Trådstartare
Hur byggar man på bästa sätt upp ryggmusklar? Hästen är fin över rumpan, men just på ryggen fattas det endel fortfarande. Han får mkt protein och har utprovad sadel, så den biten är fixat. :)

Men vad tycker ni är mest effektivt? Klättra, klättra och klättra? Cantra går ej att göra på vägen, måste bli på en stor volt på ett fält isf... Dressyrövningar? Vila? :confused:

Klättra, löshoppa, cavaletti, galoppfattningar (galoppfattning,halt, galoppfattning,halt osv), rygga ett par steg och direkt fram (i form givetvis).

Vila får du ju inga muskler av :D

snurra runt i en massa eländig terräng, så både du och hästen måste koncentrera er mkt för att ens kunna komma ut. Upp och ner, över stock och sten och så vidare.. ;)
Mkt nyttigt för både ryggen och kordinationsförmågan vill jag lova :D

Fast det är väl under vilan de byggs upp? eller hur det nu är. Precis som hos oss människor.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag förstod nästan det,men kunde inte låta bli att skriva så! Annars vore det ju super om man liksom lät hästen vila några veckor, sen hade man värsta välbyggda :)

Min gammling gör i princip inget annat än att äta massor med dyrt foder, han är faktisk jättefin, riktig nacke och drar xxvid bom. Har inte tränats ordentligt på tre år. Han kanske smygtränar. ;)

Han har mkt bättre ryggmuskler än unghästen som jag är ute och tränar och jobbar med.

En dag/vecka som återhämntningsdag tyckte min förre equiterapeut, så så gjorde jag förut. Samt hade jag kört ett hårdare pass en dag, så blev det ett lättare pass dagen efter osv.
I somras visade det sig att min häst har KS, och på vets. inrådan ska hon röra sig 7 dagar/vecka, dvs ingen vilodag alls. Men det beror ju som sagt på KS:en, annars hade hon fortfarande haft en vilodag :)

Ja, han kanske kör styrketräningspass på nätterna, man har ju ingen aaaaning om vad de pysslar med när man inte ser :D :rofl:

Tömköra som någon skrev. Jag brukar förespråka att
tömköra med ett däck bakom i ridhuset. Då blir det
lite tyngre och då får dom ta i med ryggen. sen kan man
tömköra över 30 cm kavaletti det gör att dom ser sig för
och du får dem mer i handen och att de arbetar korrekt!
Lycka till!

Ett gammalt hederligt knep är att skritta hästen, långa turer på lång tygel. Det är i den öppna formen de aktiverar ryggen mest (jämfört med hög form resp bakom-lod form), bevisat i kliniska test numer.

Sedan har ni så rätt i att musklerna måste få vila för att kunna växa. Ge hästen vilodagar regelbundet och viloveckor ibland, varva uppsuttna pass med avsuttna.
Sedan är det viktigast hur han rids, inte vilka övningar man gör. Är formen korrekt? Bakbenen aktiva, schvung i gången? Magen aktiv så bäckenet kan vinklas? Nosen väl framme? Hur är din sits - hjälper den hästen lyfta ryggen eller trycker du ner hästen i svank?

Är din sits korrekt, formen korrekt, maten och vilan tillräcklig och utrustningen väl tillpassad så är det bara att jobba med skolor, övergångar, klättring, skrittpromenader, gymnastikhoppning, cavalettiserier...
Lycka till!

Jobba hästen mycket utan ryttare...typ longering och tömmkörning. Då ser man även mycket bra hur hästen går och vad man kanske ska tänka på när man rider...

En bra början är ju att plocka bort t.ex. fårskinnspaddar så att hästen har något utrymme att använda musklerna i under sadeln!
Varför inte cantra på stora volter? Det gör jag :) Och klättra, klättra, klättra är sååå bra :bow: VSL på det och det borde bli finemang :)

Vi har inga padder. :)
Okej, så voltgalopp duger det med? Vågar inte släppa iväg rakt fram längre sträckor, det är lite kamikaze-taktik liksom... :o

Tack för alla bra tips! Med andra ord ska jag fortsätta som jag redan gör då. :)

Okey, men du hade det på dina bilder det var därför.
Varför skulle inte voltgalopp duga? min häst har musklat på sig av det. Iofs gör jag extremt stora volter :p

Drygt två månaders promenader och tömkörning har gjort Underverk med min häst!
Vila krävs för att musklerna ska sätta sig; men varför vila helt när man kan gå på promenader istället? Det gör jag med Vina, hon blir bara bättre och bättre. Sen är det ju det som alla andra skrivit; klättra, cavaletti osv. Ut i naturen helt enkelt :).

Sen finns det ju diverse saker som kan underlätta muskelsättningen, såsom massage och akupunktur - båda två för att hålla muskulaturen mjuk och smidig. Akupunkturen får bort de där Riktigt djupa spänningarna som i princip är omöjliga att få bort annars. Vina har fått tre gånger nu, och det är en helt ny häst!
Nu ska hon få nålar med jämna mellanrum, ALDRIG att jag står utan det mer! Dyrt, men väl värt det :bow:.

Jag gav Vina proteiner för att hon skulle sätta mer muskler; det funkade till en början, sen tog det "stopp". Nu får hon bara lite soja (vilket egentligen är onödigt, vi har Äckligt bra värden på vårt hö! :bow: Använder det nu enbart för att få lite extra till musklerna), och istället gav jag henne E-vitaminer under den första riktigt intensiva träningsmånaden efter konvalecensen. Nu får hon bara soja igen.
Vad är det för proteiner du ger? Och hur mycket?
Och VAR på ryggen är det han är muskelfattig?
Är hon genomgången av ET eller liknande? Ett "stopp" i kroppen kan självklart göra så att musklerna inte byggs som de ska.

Det var för att jag hade min andra hästs sadel, och den är alltför vid. Men nu har vi äntligen lyckats hitta en sadel som är perfekt! :) Det är sååå skönt att slippa den där dumma paden... :p

Ut i naturen är vi ständigt! :) Promenader funkar tyvärr inte så bra än, min astma gör det ganska omöjligt såhär års... :( Och Arrow går så fort med sina långa ben.

Akupunktur har han fått ung- var tredje vecka, nu har E. rest utomlands och blir borta till maj, men tänkte höra om min E.T. kan kolla honom. Brukar massera ryggen med arnika ibland.

Jag ger lusern, knapt 2 kg.

Han är fin över korset och bakre del av ryggen, det är väl ungefär omkring där sadeln ligger som det är minst musklar. Han hade väldigt trång sadel hos förra ägaren, var gropig vid manken.. Dom är dock nästan borta nu! :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka