Rygga i nerförsbacke?

M

magenta

Ja, vad säger ni om rubriken? Min kompis påstår att det är bra för hästen att rygga i nerförsbacke... Man stärker hästens rumpa & rygg på så vis. Alltså man ryggar uppför backen igen, hoppas ni förstår...

Vad anser ni? Sliter det inte på hästen mer än det gör nytta??

Jag vill ha MÅNGA åsikter, så ja kan reda ut det här!!!

tack på förhand!:D

Sv: Rygga i nerförsbacke?

Spännande tanke, jag ser fram emot många kloka buke-medlemmar som har olika svar!

Jag har hört att det är kanon-bra att rygga i en lätt uppförsbacke, för bakben och rumpa...

Rygga uppåt, dvs du rider ner för en backe och ryggar några steg.
MEN inte för ofta, för det sliter en del också.
Dvs inga hela pass med ryggning i uppförsbacke, och inga långa stunder. det är ju jobbigt för hästen.

Inte för att jag har något proffessionellt utlåtande om det på något sätt, men logiskt sätt så borde det slita enormt på frambenen tycker jag.

Inte för att jag har något proffessionellt utlåtande om det på något sätt, men logiskt sätt så borde det slita enormt på frambenen tycker jag.

Fast om man ryggar i en uppförsbacke, kommer ju bakbenen sättas under hästen och framdelen kommer lätta. Som en slags "fusksamling". Så vida inte hästen "paddlar uppåt" med frambenen.

Jag ryggar i uppförsbacke (eller ja, nedförsbacke, beror väl på hur man ser det) rätt ofta.

Jag tror inte att det är speciellt skadligt bara man inte gör dte för ofta, jag har hört att det ska vara super för rygg & rump musklerna. :D
Så jag gör dte nån gång ibland. ;P

//Diana

Jo det är jag med på...på en häst som har lätt för att bära.
Jag vet inte hur det hade påverkat min gamla som har svårt för det, men jag kan tänka mig att hon bara hade tryckt ut bakknäna, sänkt ryggen och lagt sig på bogarna...och att många hästar gör det utan att det märks av ryttaren.

Men som sagt. Har aldrig provat så jag vet inte.

Jag tror det är bra och stärkande men som med allt annat så ska man ju inte göra det för länge.

Några skrev att det måste slita på frambenen... varför skulle det slita mer än att gå nedför backen? T

Tanken med ryggning är ju att hästen ska sätta under sig, nu är det inte alla som gör det. Men jag har svårt att tro att det skulle vara skadligt för det.

Varför rygga i nedförsbacke när det är så effektivt att GÅ rakt fram i nedförsbacke? då aktiveras höftleden alldelles gratis.

:bow: :bow: :bow:

Min dam "kortar upp sig", "sätter sig" och smyger så försiktigt när vi skrittar i nerförsbackar och man känner hur hon "tar i".

hört att hästen måste gå helt rakt i ryggningen, även på plant underlag. Just för att inte slita för mycket på leder.
Sen kan man ju fråga sig hur brant backe man vågar rygga i.
Hört att det är bra att rygga när man går i uppförsbacke, men aldrig i nerförsbacke. Är det jag som missuppfattat det hela?

säger som föregående. om jag red uppför, så kan jag tänka mig att det går att rygga tillbaka igen om man säger så.

men aldrig att jag skulle rida ner för en backe, stanna, och börja rygga uppåt :crazy: det måste slita nåt otroligt.

Har en väninna som föder upp appaloosahästar och hon backar sina hästar i djupare sand, Hon har byggt en speciell sandbana för de ca 3meter bred och 10m lång men hon använder den inte jätte mkt men de har hon lärt sig i USA dom får fina muskler och sätter under sig bra och hon sitter inte alltid på utan gör de från backen.

Jag gör det från marken ibland, för att få hästen att sätta under sig, brukar kuta bredvid uppför, gärna med galoppfattningar, och sedan vända hästen och rygga några steg bakåt/uppför.
Men jag har hört att det sliter väldigt att rygga nedför, så det gör jag aldrig.

kl

Rygga ett par steg i SVAGA uppförsbackar är faktist väldigt stärkande.
Om det är någon som säger att det är skadligt vill jag gärna ha källan....så jag kan sluta !!

Jag brukar först rida ett par halvhalter till halt och öva på uppställning av benen och sen rygga ett par steg bara......mkt bra sätt att samla och faktist snällt sätt eftersom fram hjälper till.

Jag har (som majoriteten här) också hört att den är otroligt bra för rygg och bakmuskler att rygga i uppförsbacke. Men sedan är det ju som med allt annat; Lagon är bäst :smirk: Lagom mycket, lagom brant backe.

Att man skulle få ut något positivt av att rygga i nerförsbacke kan jag inte förstå.. :o Det räcker väl att gå rakt ner, när et ändå är så bra träning, som någon kunnig person tidigare skrev :)

Menar du alltså att det är bra att rygga uppför... med rumpan uppåt i backen, och att andra hållet inte är bra? Isf håller jag med... Det här är lite förvirrande ;)

Är det någon som kan svara på varför det skulle vara skadligare att backa uppför än gå nedför? Vill gärna veta...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 290
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 769
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar