rygg-visitering, hur hårt är hårt?

Cillen89

Trådstartare
något jag funderar dagligen på när jag vistiterar igenom hästen, och kommer till ryggen är, hur mycket ska man "ta i" när man drar fingrarna längs ryggen? jag antar att det är ganska individuellt med, för vi alla är ju olika starka i armarna, vissa som tycker att dem trycker hårt kanske för en annan är löst eller jättehårt o.s.v.
vilken i-landsproblem jag funderar över :grin:

hur "hårt" tryck anser ni själva att ni använder när ni drar fingrarna längs ryggen på era hästar? har ni så gott som helt anslappnade fingrar som följer hästen rygg? eller trycker ni lite, ganska mycket, mycket eller tar i med all krafft ni har?

och sedan undrar jag när ni anser att hästen har ont eller är öm i ryggen? är det så fort den rör/reagerar i ryggen när ni drar fingrarna, eller var går gränsen? för nog måste den få röra på ryggen/reagera när man drar fingrarna längs ryggen, man kan ju tänka sig själv om någon drar fingrarna på din rygg, nog reagerar man lite.
fast det är väl lite individuellt det med, vissa hästar är ju överlag känsligare i huden.

hur gör ni med era hästar när ni visiterar ryggen? :angel:

Sv: rygg-visitering, hur hårt är hårt?

Känner avslappnat med fingrarna längs ryggen men med litelite tryck på mitt sto.

Nu vet jag ju inte hur alla hästar reagerar när man kommer åt en känslig punkt, men en häst i mitt förra stall reagera med att höja huvet rejält och bakåtstrukna öron. Ett ganska lätt sätt att märka att det ömmade. :grin:

Jag har idag avslutat metacam behandling på min ryggömma häst.
På henne så märktes det tydligt att hon hade ont, svankade lätt när jag borstade och knäade och hotade med bakbenet ifall jag klämde längs ryggraden.

Alla är olika precis som oss människor visa känner sig dåliga bara man har lite snuva men andra kan jobba med feber. Du känner din häst bäst själv. Har du reagerat och tror att din häst har ont i ryggen så gå på din magkänsla.

/B

Hej,
du ska kunna ta i mjukt utan att hästen reagerar, tar du i medel så ska den inte reagera neb den BÖR reagera om du tar i HÅRDAST. DVS fel kan upptäckas på alla tre stadier, jag börjar alltid med mjukt, sedan medel och sist HÅRDAST för en sista kontroll. Sen märker man (förhoppningsvis!!) som ryttare eller ägare att hästen har ont vid andra tillfällen än bara genom att känna i ryggen! Exempel vid sadling, när du sitter upp, böjning, spänning, dålig koordinationskraft vid rörelse, svårt att rygga, vägrar vid hoppning, motarbetar vid galopp eller rusar iväg. Etc!!

beror på om det är ryggraden eller musklerna du tänker på? kan ta ganska hårt (men inte med full kraft!) på musklerna och det anser jag att man ska kunne göra, ömmar den då så är den öm i ryggen. känn även efter om det är områden som känns hårda eller spända, det kan tyda på att tex sadeln trycker där eller att hästen har en skada.

att dra handen nedöver ryggen kan vissa hästar tycka känns äckligt så det är bättre att känna igenom den del för del sas.

Liknande trådar

Hästvård Nelly har ett överben en bit under framknäet fram, troligen orsakat att att hon slagit sig. Jag upptäckte det för ca 5 veckor sedan, det...
Svar
0
· Visningar
818
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka