Rycka manen?

M

mjauen

Hur rycker man igentligen manen så att den inte ställer sig upp och samtidigt är kort och "innåtvänd" liksom böjd i topparna?

Sv: Rycka manen?

Lättast med en mankniv/ryckkniv. Det går fortare och gör mindre ont i fingrarna :smirk: samt att hästen brukar gilla det bättre. Det blir inte så skillnad heller. Jag tycker att det blir snyggare med kniv.

Hur rycker man igentligen manen så att den inte ställer sig upp och samtidigt är kort och "innåtvänd" liksom böjd i topparna?

Jag brukar bara ta en vanlig sax och dra den neråt genom manen, så blir den både tunnare och finare. Sen slipper hästen plågas av att rycka manen.

Men vad kan man göra om manen ställer sig upp hela tiden?

Men vad kan man göra om manen ställer sig upp hela tiden?

Genom att man använder saxen och drar som jag säger, alternativt en mankniv. Då blir ju manen kortare och lägger sig om manen inte är för kort!

Jag brukar bara ta en vanlig sax och dra den neråt genom manen

Åt vilket håll är nedåt? Nedåt som från huvudet och neråt-bakåt, eller vinkelrätt mot halsen-neråt, alltså längs med stråna? :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Skola & Jobb Just nu har jag precist börjat sista året på gymnasiet men samtidigt gick min älskade häst bort för ca en månad sen. Sedan dess har jag...
Svar
14
· Visningar
556
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat