Rycka eller klippa?

H

hoppryttare_Miró

Jag ska hjälpa min kompisa att fixa manen på hennes häst, tänkte föst rycka den sen klippa så den inte är så lång. För att klipper jag den bara blir den ju bara tjockare och tjockare så jag tror att det blir så.

kan ni inte lägga in bilder på hur ni gör sedan förklara vad ni gjort??:d

Sv: Rycka eller klippa?

Jag klippt först manen till lagom längd, sen röck jag ur den.
Den blev rätt bra faktiskt:cool:
Men nu ser den ut som en rotborste:eek:Han har kliat sönder hela manen. Den ser inte klok ut, vågar knappt visa honom ute.
Vet ej vad jag ska göra, klippa ner den totalt eller låta den se ut som en rotborste?

Min ponny har jättetjock man, men jag kan inte rycka den för han är väldigt håröm. Jag använder en solocomb från Hööks, den är jättebra. Det är som en kam med rakblad, det ser ut som man har ryckt manen. Har tyvärr ingen bild.

Jag eller min syster rättare sagt brukar klippa mannen på min häst. Hon har så tunn man.

Klipper också bara min häst, dels för att den är tunn och för att han är ganska så håröm. Efter att jag klippt hyffsat rakt så rycker jag resten och det brukar bli ett bra resultat! :bump:

Jag har visserligen inte någon häst med jättetjock man. Men klipper dem gör jag bara om jag ska klippa kort ung som stubbman. Det har jag gjort bla på travaren i slutet på sommaren. Det blir helt OK. Men om de ska ha lite längre man tycker jag att det blir fruktansvärt fult om jag klipper. Det är möjligt att jag gör på fel sätt men så är det. Jag har också en kniv som jag har köpt på H**ks. Med den skär man av manen. Då blir det mycket bättre.

Ja har ett varmblod som har världens tjockaste man:crazy:. Ja klipper ner den först o sen rycker ja den, för då kan man ju rycka lite ojämnt så den inte ser så klippt ut:)(alltså helt rak) Lycka till...

Hej,
jag kan tipsa om ett jättebra verktyg som heter Smart Tails för just såna här "problem", den både tunnar ur och kortar av manen. Här är en länk:

http://www.stocksten.se

Använder den själv, går fort och blir snyggt!

jag klipper min tjej å rycker sedan med solocomb, rycker man vanligt blir det (mycket) våldsamma protester i form av stående på bakfötterna...;) damen har ändå tok-punk-frisyr, så det spelar inte så stor roll, bara det är jämnt å snyggt. en del säger ju att saxen är ABSOLUT TABU i manen, men jag tycker att bara det blir snyggt när det är klart så spelar det väl ingen roll hur man burit sig åt...

Jag klipper alltid manen på min häst för att få rätt längd. Sedan rycker jag den snygg.

Jag klipper mannen och så tar jag saxen och drar ner längs mannen... Går tuvärr inte och rycka den, då hästen blir heltokig då. Så jag kom på detta sättet. Skit bra och så spar man händer och onödigt bråkade med hästen.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
894
Senast: skogaliten
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka