Rycka dojjorna?

Nooneyouknow

Trådstartare
Ja, efter att min häst gick från balansskor, som flyttar bak överrullningen, till vanliga skor ser det inte bra ut!

Tycker han har alldeles för små skor på sina fötter.

Just nu verkar varenda hovslagare ha semester! Vad är bäst? Låta hästen gå med för små skor (Upplever honom som mer och mer trippig i steget) eller bra dra av skorna och låta honom gå barfota till nästa skoning?

Ny hovslagare är funnen men flyttar närmare denna i slutet av veckan.

Har ingen ny skotid till 100% ännu.

Hästen har hela och starka fötter, vet dock inte om han blir ömfotad.

Sv: Rycka dojjorna?

Låt någon som är van vid hur hästen såg ut när den gick tidigare ta en titt så att du inte bara är nojig och inbillar dig saker av den anledningen. Håller denna person med dra av skorna. Blir hästen öm så kanske du kan skippa ridningen nån vecka?

Har själv fått dra av bak när jag byte stall och hovslagaren vart sjuk. Hon vart lite öm i bak dom första dagarna på hårdare underlag gräs gick kanonfint så nöjde mig med promenader tills dess att jag fick tag på en hovslagare.

Har haft hästen i 3 år =P
Känner skillnad på steget...

Nu känns skoningen som att det är stor risk för understrukna trakter då det inte finns utrymme bak för trakten...

Råkade läsa första inlägget som att du bytt från vänliga till överrullnings skor :rofl:, men är det åt andra hållet och de ser små ut + att hästen är trippig, så hade jag låtit hovslagaren dra av skorna och kanske sätta ditt ett par överrullnings skor i de gamla sömhålen om det går..

Har själv NB skor till min häst och kommer inte gå över till vanliga, hon går för bra med överrullningen längre bak för att det nånsin ska vara värt det.

Senast ändrad:

Det är förmodligen ingen större katastrof om hästen går med för små skor tills du fått tag i en ny hovslagare. Fast du kanske ska ta det lite lugnare med ridningen om den verkar påverkad av det...

Håller med ameo ser inte riktigt paniken. låt hästen ta det lite lugnt denna vecka fram tills du har tid hos hovslagaren.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Nevermind
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 082
Senast: muslidag
·
Hästvård Har i samråd med veterinär och hovslagare låtit min häst stå på box nu i ca 5 dagar. Det hela började med stelhet och vinglig gång i...
2
Svar
22
· Visningar
3 352
Senast: lillaphu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens