Ryan`s Rainbow

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare zavannah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 644
Z

zavannah

HEj !

Har precis köpt mig en häst efter denna hingst . Är det ngn som känner till han ?? Själv har jag aldrig hört talas om han innan .

Vill veta allt .....

Sv: Ryan`s Rainbow

Är din häst en irländsk import? I så fall vet jag en hel del.
Står det vilket sto Ryan's Rainbow är u?

Hej
Jag har haft ett sto efter Ryan's Rainbow (om vi nu pratar om samma hingst för han är väl irländsk import?). Hon var ue: Tammerfors xx
Mitt sto var en riktig klippa, lugn, lätthanterlig, snäll o go´. Hon hade inte så lätt för sig för hon var lite "felbyggd" exteriört sett men en riktig kämpe med härlig arbetsmoral.

Hon älskade att hoppa och gjorde det bra.
Saknar henne otroligt mycket!

Kommer din häst från Timmersdala? Där någonstans var Freja född.

Hälsn. Jazza

Hej !

Nej, hon är ingen irländsk import, men både mamman och pappan är det .
Hon är född i Töreboda.
Tyvärr står det inte vem pappan är undan, bara efter Irelands Pride .

Hej igen!
Min häst var också svenskfödd men både föräldrarna kom från Irland.

Verkar som om irländare är trevliga överlag (iaf de jag har stött på) hoppas du och din häst trivs ihop!

Ramonarounds - Vad är Ryan's Rainbow för ras(er)? Har du möjligtvis någon bild på honom? Jag ska rota upp Frejas gamla registreringsbevis (bytte till pass när jag hade henne men gjorde inga DNA-tester o s v så registreringsbeviset är ju bara "kuriosa" nuförtiden) tror att Ryan's mamma stod med där.

Senast ändrad:

Ryans Rainbow är e en Irish Draught hingst. Mamman vet jag ingenting om då det inte finns någon info om henne alls. Jag antar att Ryan's Rainbow inte är en godkänd hingst, då jag inte kan hitta honom i hingst-listorna på Irland. Han kan möjligtvis vara godkänd pga prestation, men då har han inte gröna papper i alla fall så riktigt godkänd är han ju inte då hans mamma verkar helt okänd.

Hur mycket han är använd i avel på Irland vet jag inte. Men Ryan's Rainbows pappa är ju den mycket välkände Irelands Pride. Han han avlat massor med hästar som har presterat i de flesta discipliner. Samma med King of Diamond's, vilket är pappa till Irelands Pride. Han är en välkänd herre inom irländsk avel och hans avkommor finns i hoppning, dressyr, fälttävlan etc.
King Of Diamond hästar ser ofta väldigt bra ut, vilket är konstigt eftersom han själv var en stor ful fux!! Men han har betäckt väldigt många fullblodsston, så jag tror det är där det fina kommer ifrån.

Du som har lite koll på Irland.... I februari importerade ridskolan här 5 ponnyer, varav en med stam, de övriga utan. Trots att de inte hade stam verkar det som de har stuterinamn, eller är det bara handelsstall som sätter sitt namn på hästa, typ Munsboro?
Namnen jag undrar över är Kilbarry Toyboy, Kilbarry Zetor och Attyrory Jim

Vore kul att veta lite bara, dom är vlacker alla tre men det är ändå roligt att veta stammen.

Häls Embla

Jag ska rota upp Frejas gamla registreringsbevis.

Hmmm.... Freja som i Freja som har varit på Lunnebacken?
Som DEN HÄR FREJA?
hast.asp

Där står det också Pat, som mamma till Rainbow.
Den infon fick jag från den här Frejas ägare i alla fall...

Nej det har jag ingen aning om.
Jag träffade Freja på Lunnebacken... typ... hmm... 1996 kanske?
Med en tjej som hette Frida, kan det vara du?

Jag var i alla fall där med en liten tjej som hette Metthe, som hade sin egna Welshponny Åsa (till vardags kallad Polly)... Om det nu var det året.

(De övriga åren efter 1996 red jag Natascha... )

Oops var lite snabb med pm'et, nej Frida är hon som jag köpte Freja av så det var hon du träffade.

Hej
Ja, som Kia redan sagt så står det Pat som mamma. Vet du om Ryan's Rainbow importerades till Sverige? - Det borde varit -91 eller tidigare om det skall stämma med Frejas registreringsbevis.

Ahaaa, det var då det var.
Då är det ju inte till nån hjälp att kontakta de jag skrev om i pm'et... :(

Nej, det vore väl alltför lätt om det skulle vara så. :D
Var kul se en bild på henne i alla fall. Om det var -96 så var hon bara fyra år då, jag tror hon precis var köpt och inriden av Frida det året.

Jag ska kolla i mina fotoalbum hemma. Jag har ett för varje år jag var där!
Och det blev några år på raken!
Men jag är ändå lite lur på om det kanske inte var 1997 jag träffade Freja där...

Har hört ryktas att det var ngn Ylva Schultz som imp och ägden ryans rainbow i sverige. Vet dock inte hur tillförlitligt det är.
SÅ hörde jag att han dog olyckligt och hastigt

Ingen som har en bild att kasta in på han ???
Är så nyfiken att se om min fröken är det minsta lik:)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 010
Senast: co-SMAD4
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10