rutmuskel eller halskotor

Byange_stall

Trådstartare
Nu har jag haft min häst ett tag och han har mest varit halt eller under igångsättning och sedan blivit halt igen... En lång historia! Jag har hela tiden sagt att det sitter i bogen - vänster bogblad och framför bogbladet. Han är stum i stegen. Kliniken ville bara inrikta sig på lågt. Han har blivit sprutad flera gånger med kortison - senast i januari... Lugn igångsättning och har nu kommit till trav - men halt igen:crazy: Har haft ut jättebra ET och hon har verkligen hittat alla ställen som jag oxå misstänkt - blivit mkt bättre men nu efter sista dagarnas regnväder så är han halt igen. Blivit kall och spännt sig igen kanske:confused:
idag kom det ut en "kommunikatör" - hon visste inget om hästen o håller inte ens på med hästar... Hon sa att hon fick en svidande känsla neranför höger skulderblad, inte riktigt gnolvärk men att det svider till ibland... LIka kände hon av en värk i nacken på höger sida och käken på sin vänster sida.
Jag har ingen erfarenhet - men har för mig att man hört att hästar och människor är spegelvända. Hon fick två siffror i huvudet bla 4..

Till saken - efter att hon varit här gick jag in och kollade exakt var kota 4 sitter, kollade mot musklerna och där är "rutmuskeln" som arbetar med bogens rörelser...Lika så är han jätteöm hela vägen fr bogbladet fram till nacken och jag får knappt ta honom där utan att han backar undan och vill nafsa i mina kläder. Vid rutmuskeln/kotan har han en grop in som han verkligen ömmar på...
Har nu masserat lite lätt - haft på djävulsklo gele - står nu i stallet inlindad i BoT täcke och benskydd. Så vad tror ni? Kan det vara en kota eller muskelinflammation? Skall ringa min veterinär imorgon men tills dess - ngn som har fler erfarenheter av "djurpratare" eller skador i hästens hals och bog - låt höra:bow:

Sv: rutmuskel eller halskotor

Har du låtit kiropraktor kolla över hästen nån gång?

Ja flera gånger o de säger oxå muskler och precis vid bogbladet...Har en ET som kommer nästan varje månad och ger massage och akupunktur. Blir bättre efter behandling men kommer tillbaka. Kanske måste man ha tätare mellan eller ngt tillskott. Han har fått homeopatmedel fr H...huset. Djävulsklo, Form fr Emin, vet har gett Metacam förra hösten, Butta över vinter och kortison i januari... Kanske ngn som har fler tips.... Vid varmt o fint väder är han mkt bättre, speciellt efter behandling och när man är noga med massage o stretch, Nu regnet och han är genast sämre...Vissa dagar är han supersprallig, har inga bekymmer med att böja sig eller klia sig därför tror jag inte att det är ngn halskota egentligen... Då borde det göra ont mer och ofta..

Senast ändrad:

Vill bara göra dig uppmärksam på att spänningar och stumhet i bogen väldigt ofta kommer av en låg hälta när hästen vill spara det onda benet. Jag skulle lita mer på kliniken om det vore min häst.

Men om hältan vore låg skulle det då inte göra ont oavsett väder.... Han är sämre vissa dagar men bättre vissa dagar....

Vad jag vet så är hästar som har olika sorts ledinflammationer, spec kotledsinflammation väldigt känsliga för underlag. Kanske därför din häst reagerar när det regnar - underlaget kanske blir annorlunda?

Vi rider ofta på gräsunderlag och det är ju lite halkigt men skrittar då bara, man ser även i hagen att han blir tvärstum o kort i stegen så då är det ingen ide att rida honom alls. Tror inte att det är "ridbaneunderlaget" har däremot funderat på att sätta helsula fram för att dämpa lite. Men för att lindra trycket på kotorna... Nu sista veckan har jag masserat, knådat och stretchat hela hästen. Djävulsklo i maten och på benen, arnika på kroppen... Mkt bättre.. Förra lördagen var han tvärhalt på vänster fram - igår ingen synlig hälta när vi fick springa på asfalt fram och tillbaka, dock lite halt i traven på longering på höger fr ??? Väldigt lite 0,5 och man ser på rörelsemönstret att det inte hänger med i bogen - ungefär som att man skjuter in axeln mot örat/hakan...
Skall skritta en vecka på rakt spår, tömköra lite och fortsätta med massage och djävulsklo igen... Det är liksom låst i bogen och man märker det på musklerna som blir tvärspända framför bogbladet... Inget studs alls innan man masserat loss honom. Har nu täcke på sig konstant, i värsta rusket åkte vintertäcket fram...

Vad sa veterinären då? Vilka olika undersökningar har gjorts och vad visade de? Är hästen böjd runt om?
Om jag förstår din tråd rätt så är hästen behandlad flera gånger för kotledsinflammation (i samma ben?). Problem med stumma och stela bogmuskler är väldigt vanligt vid ledhälta fram eftersom hästen sparar det onda benet.
Du skriver att det finns en grop i "rutmuskeln" jag vet inte vilken muskel du menar, men en grop kan vara tecken på en muskelbristning som i och för sig ofta läker bra och utan problem i de flesta fall. Om du med "rutmuskeln" menar serratus cervicis framför bogbladet så är det en muskel som drar bogbladet framåt och har en viktig bärande funktion i att bålen hålls på plats mellan frambenen. Stumhet och stelhet i den muskeln borde inte ge problem i framåtförandet av frambenet. Förkortad och stum muskulatur kan innebära att hästen går med halsen snett eller förkorta det motsatta benets framåtförande (eftersom den inte kan ge efter).

Men att du använder ordet "rutmuskel" får mig att undra om du menar trapezius? Trekanten framför och bakom manken (3 och 4 på denna bild) http://hfhmassage.com/pages/massage/tezme/image018.gif

Man måste se rörelsemekaniken som en helhet. Upprepad kotledsinflammation vf kan hänga ihop med att hästen av någon anledning vill avlasta hb. Det är inte alls ovanligt att problem med bogens muskler uppstår som en följd av en kotledsinflammation på samma sida däremot har jag nog inte hört talas om något fall där det är tvärtom. En så allvarlig muskelskada att den ledde till att hästen tappade och överbelastade sitt vf borde du ha märkt långt innan det blev kotledsinflammation av det hela.

Du tycker nu att djävulsklo (som är smärtstillande och antiinflammatoriskt) och back on track (som ökar cirkulationen) hjälper din häst, och det kan underlätta för din häst att våga ta ut sina rörelser. Om hästen stumnar till i sina bogmuskler pga av ledhälta som behandlats och har läkt ut kan man få bra effekt av massage, stretchning och liknande behandlingar för att återställa en bra bogmekanik. Men om grundorsaken är kvar löser inte det problemet. Därför behövs en diagnos att jobba mot, vilket säkert din ET håller med om. Är hästen ordentligt utredd på klinik?

Jag håller helt med Lejonelle.

Angående "rutmuskeln", så är det, enligt de källor jag har, rhomboideus. Och då förstår jag inte riktigt:
Byange_stall skrev:
Vid rutmuskeln/kotan har han en grop in som han verkligen ömmar på...
rhomboideus nog sitter i halsen, men så långt från halskotpelaren man kommer...

Undrar, som Lejonelle, om det är serratus ventralis cervicis (främre sågmuskeln) som avses. Den breder ut sig som en solfjäder längs hakskotpelaren (C3 - C7) och om den är spänd kan det resultera i gropar mellan "fjädrarna"...

Byange_stall skrev:
Hon sa att hon fick en svidande känsla neranför höger skulderblad, inte riktigt gnolvärk men att det svider till ibland... LIka kände hon av en värk i nacken på höger sida och käken på sin vänster sida. [...] Hon fick två siffror i huvudet bla 4..
Jag skulle inte lägga så stor vikt i det där...

Byange_stall skrev:
Har en ET som kommer nästan varje månad och ger massage och akupunktur. Blir bättre efter behandling men kommer tillbaka.
Det här låter som om ET behandlat ett sekundärt problem som, på grund av det egentliga problemet, kommer tillbaka. Men i så fall borde ET kunnat konstatera det och hänvisa er vidare till klinik för ordentlig undersökning. Och som också Lejonelle konstaterat kan det egentliga problemet ligga lågt.

Byange_stall skrev:
Men om hältan vore låg skulle det då inte göra ont oavsett väder...
Jag vet åtminstone människor med ledproblem, vars problem blir sämre vid viss väderlek och bättre vid annan. Kan tänka mig att samma kunde gälla även häst...

På bilden som ngn varit vänlig att länka så är det i korsningen mellan muskelfästet ??? på muskel 1, 6, 7 - det lilla v som blir till tvären... Förstår ni vad jag menar då...

Nåja, Tror att min ET är jätteduktigt och det är ngt som spökar, kylan o regnet försämrar så klart o sista tiden när han fått tillskott av djävulsklo så är han mkt bättre, massage o stretching.. Vi har idag hämtat hem honom fr Ultuna pga att bakade ner i ett dike - såg ett spöke. Trots såret så är han inte halt enligt dem. Carpus skada på höger framknä, som inte denna lillpojke har nog med krämpor..
Det har röntgat och jag tror de gjorde Ledprov? Men allt såg bra ut. Kotorna har vi röntat i våras och då behandl för kotledsinfl så det skall oxå vara okej nu. På torsdag kommer vår vet ut igen och lägger om bandage, kollar för säkerhetsskull igen.. Denna häst är väl påpassad av veterinären... Det är väl ett antal som kollat denna helg på honom i Ultuna... Åter till saken - han blir alltså spänd där i v i halsen... Hård hela vägen fr bogblad till nacke, blir bättre vid massage och har en grop enl bilden Samt förtjocknad framför bogbladen mot halsen ungefär som vid "bild 3,4" Vilken skada förutom hans ben kan orsaka detta....???:crazy:

Är kollad på klinik i kotleder säkert 20 röntgenbilder, hittat väldigt liten pålagring samt en lös benbit - men det är så lite så det borde inte göra ngt. Han fick ingen behandling då på ATG. Jag tog sen ut vår egen vet för kortison så han blev sprutad hemma. Hältan blev mkt bättre och en glad o pigg häst...
Han har sprungit på hårt underlag för att kolla hälta och det syns inget då ... Men är det kallväder så är han halt .... Kan det vara lederna typ reumatism som gör det att han blir halt...och bättre (inte halt när det är soligt o varmt) ;)
Då skall jag skaffa solarium till stallet :banana:

På bilden som ngn varit vänlig att länka så är det i korsningen mellan muskelfästet ??? på muskel 1, 6, 7 - det lilla v som blir till tvären... Förstår ni vad jag menar då...

Du får ta såna här muskelbilder för vad de är. I verkligheten är det lager på lager av muskler som bäddar in skelettet. På bilden är nr 1 och 3 och 4 i det ytliga lagret (närmast skinnet). 6 och 7 ligger djupare in i kroppen och innanför dem finns ytterligare andra muskler och halskotorna som går ganska djupt ned i halsen. Det finns bra böcker att köpa om du är intresserad av att lära dig lite om hästens anatomi.

Det kan ju hända att det är en sekundär skada, eftersom det hela började med senruptur på höger fram med lång konvalecens, detta gjorde troligen att han lade över till vfr och där med fick spänningar i bogen, halsen o nacken. Kotorna är behandlade båda fram, böjprov har gjorts på alla fyra. Har visat 0,5 bak i första stegen och lika fram... Tror att kotorna är helt ok nu men till o från inte bogen. ET gör akupunktur, stretch massage mm... Blir då mkt bättre men det kommer ju tillbaka att jag känner att han inte är bra i bogrörelserna och blir kort i steget igen... Vilket då blir bättre direkt när man ger massage mm. Men jag tror att det är ngt mer som gör att det kommer tillbaka - vad kan det vara - bero på - vad kan jag göra för att göra det bättre för hästen...? Det jag märker är ju som sagt gången, hårda muskler och denna grop som blir på halsen. Efter massage så visar han ingen hälta så det verkar ju inte vara kotledsinflammation igen... Då skulle väl hältan sitta i även efter massagen?

Bra böcker med bilder har jag plus att jag anmält mig till kurs för hästmassage och stresspunkter mm. Kanske får en klarhet även där...

Jag tycker inte du ska rida din häst, under pågående behandling.
Tänderna utrustningen , hur rider du är du rak sned? Det tar lång tid för muskler leder och skelett att hämta sig. (år kan det ta)
Detta kan vara orsaker som man inte får glömma att se över med , det har du säkert gjort vill bara påminna om de.
hästar har i blodet att dölja sin smärt! Så det är ett detektivarbete att hitta.
Prova att ta ut en annan Hästmassör för ett andra utlåtande.

Lycka till

historik på en annan häst med extrema låsningar, smärta:

En galopphäst som fick problem i framknäna, åkte hem till ägaren för att tillfriskna. Hästen är inte som den lugna, trivsamma häst som åkte iväg utan stel, stressad och ständigt nervös. Hästen tillfrisknar i framknäna men är fortfarande dålig. Vetrinär trodde det berodde på haserna bak (framknä är ju undersökt) men ägaren åkte inte iväg och röntgade (hemskt vägunderlag). Efter ett halvår i stora hagar, lugnt stall så försvinner lite av smärtan och hästen går/springer rent i hagen. Efter någon vecka så är hästen halt igen. Ägaren tar ut en massör som noterar extrema spänningar i HELA hästen och tror att hästen i själva verket har
1. spänt sig/blivit stel i bogen och fått mindre rörlighet i frambenen (plus skadan)
2. spänt sig i ländryggen, bakdelen för att bakbenen inte får plats pga frambenen

Sen kan det vara något mer med hästen då den sen unga ålder (2 år, innan inridningen) fått ont så fort det blåst, regnat och den inte haft täcke.

Nu får hästen lugnande, homeopatiska droppar för psyket, massage med 3-4 månaders mellanrum och tömkörning för att hitta formen. Hästen mår inte dåligt alls längre men det tog 2½ år med undersökningar och rehab för att få hästen i balans.

detta skriver jag bara för att ge en annan version av vad som kan vara lustigt med en häst, att problemet låg i att bakbenen inte fick plats pga frambenen hade jag aldrig hört innan

Min blir oxå sämre när det är dåligt väder. Han fryser så han spänner sig ungefär som att han drar upp axlarna (bogen) då låser det sig...
Håller jag honom varm, masserar och stretchar så går han klockrent...
Har inte använt så mkt BoT på slutet och inte heller djävulsklo så han är nog ganska fräsch nu. Han är aldrig svullen i kotor, leder som han var tidigare då han kunde ha supertjocka senor... Jag aktar mig för att ge honom betfor då jag hört att det kan bidra till gallor. Så idag fungerar han ok. Jag har oxå fått testa olika sadlar och det minsta som sadel verkar för trång o ligger mot bogblad så tar han mindre o kortare steg. Det gäller att sadla noga och i ett perfekt läge:)

Idag har han förutsättning för att kunna göra lättare dressyr, uteritt och även gjort ngn löshoppning på honom. Inte provat uppsutten hoppning ännu men som han är idag med benen och gången så skulle det nog fungera. Han blir mkt bättre i kroppen när han fått race i ridhuset för sig själv, småhoppat mm ungefär som om kroppen behöver få spraka loss - bli mjuk och varm;)

Hur jag rider - enormt noga med att hästen går rätt, att jag sitter rätt mm. Har tagit kurs i centrerad ridning så det var nog inte mina ryttarbrister. Eftersom hästen hade bekymren innan jag köpte honom och var halt första dagen så är orsaken troligen tidigare. Ser ett litet ljus för honom iallafall men det har nu tagit 1 ½ år :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·
Hästvård Kan börja med att skriva att jag förstås ska ringa veterinären igen efter helgerna och boka en ny tid. Men frågan är hur jag ska göra...
Svar
11
· Visningar
2 203
Senast: lundsbo
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 037
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka