Sv: Rutiner i inackorderings-stall?
För många timmar utan grovfoder tycker jag.
Menar du de timmarna mellan halv nio och halv tre? Det är faktiskt bara sex timmar, och längre än så tror jag de allra flesta hästar står utan grovfoder på natten...
Till TS:Jag tycker det låter acceptabelt, framförallt om man har en häst som rids och är igång, om än inte optimalt.
En och en halv timme till att äta frukost tycker jag är tillräckligt lång tid, de allra flesta hästar hinner få i sig uppemot tre kilo hö på den tiden.
Sedan skrev du inte vilken tid ni kvällsfodrade och om hästarna står på halm eller spån. Max mellan morgon och kvällsfodring tycker jag är nio, tio timmar, men om hästarna får riktigt mycket hö eller står på halm som de kan äta av kan någhot längre vara acceptablet.
Tycker som jag skrev tidigare inte att sex timmar i en rasthage utan grovfoder är så farligt, förutsatt att övriga fodertider är väl utspridda och att hästarna får rejält med grovfoder. Minst 1 kg TS per 100 kg häst, och gärna 1.5 kg TS per 100 kg häst är ju vad SLU säger.
Om stallpersonalen inte servar med vatten kan man väl ställa ut en vattentunna själv?
Jag tycker förhållandena låter OK och jag hade kunnat ställa en häst där på de här premisserna. Dock har jag förmånen att ha min häsrat hemma, och väljer själv att jag ger grovfoder i hagen, om än på morgonen vid utsläpp, och ser till att de har vatten ute.
Som någon annan skrev: allt är inte svart eller vitt.