Rutiner i inackorderings-stall?

Sv: Rutiner i inackorderings-stall?

Skulle inte sätta min häst i det stallet, alldeles för lite utevistelse för att jag skulle ha samvete att ha hästen uppstallad där. Faktiskt.
Sen låter ju inte fodertiderna som nån höjdare heller.

/Sanna

Jag håller helt och hållet med dig! Ute så mycket som möjligt och SJÄLVKLART vatten i hagen. Några av mina hästar går ute året om och det är bara att gladerligen att bära ut vatten i hagen några gånger om dagen. Det brukar räcka med två gånger om man har i varmt vatten. Skulle aldrig vilja ta in min häst vi 14,30 eftersom hästar är vana att gå ut och gjorda för det. Du som skriver om mörkrädd häst, hur tror du en vanligt naturlig häst klarar sig?
// F

Vad anser ni om de här rutinerna?
Fodring 07.00. Utsläpp 08.30, insläpp 14.30?
Hästarna har ej tillgång till vatten eller grovfoder under utevistelsen som sker i ganska små leriga hagar. Hästarna hinner ej äta upp sin frukost mellan 07.00 och 08.30.
Bodil

Vatten tycker jag att de ska ha tillgång till men de hinner knappast bli utttorkade på 6 timmar. Hade inte velat ha mina ute mer än så om det bara fanns små leriga hagar att tillgå, då kan de lika gärna stå i en torr box och slippa få mugg för röra på sig gör de knappast under såna omständigheter. Sen tycker jag att 1,5 timme är nog för att de ska hinna få i sig så pass mkt grovfoder att de inte får problem med magen, man får väl ge större givor vid övriga utfodringstillfällen. Hade inte velat att mina fick grovfder i leran, risk att de äter av nedtrampat hö och blir dåliga. Inte ett ställe där jag hade velat ha mina hästar men ibland får man ju kompromissa.

Där jag står är hästarna ute ca 10 tim per dag i STOOR gräshage så de kan fortfarande gå och pilla i sig gräs. Lerigt är det mest i den nedre delen a hagen (vid grinden närmast stallet). De har tillgång till vatten men får inget grovfoder än. Har provat lägga ut gräsfröhalm några gånger men de är inte intresserade. När det fryser eller snön lägger sig kommer de att få. På natten har de i stort sett fri tillgång på analyserat hö (ägarna bestämmer själv). Min ena får begränsad mängd hö + gräsfröhalm (tillräckligt för att det ska finnas kvar på morgonen) och den andra får större mängd hö (dock inte mer än att hon nästan äter upp allt) men ingen gräsfröhalm.
Jag hade egentligen velat att de fick en lunchfodring också men det är svårt nu eftersom det blir så lerigt kring höhäckarna och att ta in dem är inget alternativ men de går trots allt fortfarande och petar i sig lite gräs. Alla hästarna gick på bete från maj till okt (6 mån) i år plus att det funnits bete även ett tag efter det så jag känner att det får vara ok att ta några månader när förhållandena inte är optimala, de har det trots allt VÄLDIGT bra stora delar av året.

Senast ändrad:

Där skulle jag aldrig i livet vilja ha min häst.:mad:

*lånar*

Tror knappast att hästen dör om den står utan vatten i 6 timmar. Då det är så populärt att hänvisa till vilda hästar så gör jag det också. Just vilda hästar har sällan fri tillgång till vatten. Oftast så går hela flocken och dricker på en och samma gång någon/några gånger per dag. Anledningen till det är att man är väldigt utsatt för rovdjur när man dricker. Om man däremot har hästen ute runt 10-12 timmar så kan det vara bra om de får vatten en gång i alla fall när de är ute.

Hästar är inte som vi att de går och små dricker hela tiden utan de dricker få gånger men mycket åt gången. Det är därför det har varit sådat snack om vattenkoppar. Hästar står och dricker en viss tid inte en viss mängd. Det är skillnad om den dricker i 1 minut i en slö vattenkopp eller 1 minut i en hink. Man är väldigt utsatt för rovdjur om man står och dricker länge alltså är det viktigt att man dricker mycket under kort tid.

Mvh

Tora

Det är det jag menar med att inte ha vatten i hagen! Tycker faktiskt inte att det är så viktigt när det inte handlar om hästar som är ute mer än kanske 6 timmar om dygnet! Däremot om jag har min häst i en hage utan vatten lger jag den alltid möjlighet att dricka både före och efter ridning om jag rider på dagen! Är hästen ute dygnet runt så är ju läget helt annorlunda... för min häst som går ute 6 timmar utan vatten vintertid, har vattenkopp inne, dvs fri tillgång till vatten 18 timmar, men inte dom 6 som han är ute... dock är det dom flesta dagarna dagg/fukt i gräs/hö ute, så nån vätskebrist lär det ju inte bli!! Sommartid när det är varmt känns vatten extra viktigt, men då är det ju heller inga problem att ha vatten i hagarna! :)

Om sen hagarna är små o geggiga som i detta TS skriver.. jag hade inte velat ha något annat än en häst i full träning på det stället + att jag hade varit glad om den inte gick ute för mycket, tror nog hästen föredrar att stå i en torr box med lite hö/halm att tugga på före en liten lerhög!!

Jag håller med. De dör inte av att vara utan vatten i några timmar mitt på dagen, på vintern dessutom. Lät rätt likt mitt stall för övrigt. Där fodras det morgon kl 7 och släpps ut kl 9, i rätt små hagar som såhär på vintern är leriga och trista. De kommer in mellan 14-16 och får fr.o.m. då fri tillgång på hö (och vatten ;) ) plus att de står på halm. Kvällsmat mellan 17-20 beroende på när jag rider. Jag försöker rida ett ordentligt pass varje dag, eller longera/tömköra/rejsa i ridhuset, eller så får de gå i skritten.
Jag har tidigare stått på stall där de var ute 10+ timmar i stora gräshagar varje dag i ur och skur men då var inte faciliteterna så bra så det gick knappt att rida under vinterhalvåret = trist. Det intressanta var att fullblodet har stressat av helt otroligt sedan vi flyttade till detta nya stallet, hon väver inte alls längre och är helt nöjd med de nya rutinerna trots att JAG kan tycka att det är lite trist att hon måste gå i så pass liten hage nu och i färre timmar.

Man får kompromissa...

Du kan väl sätta in vatten själv till din häst. Jag brukar fixa och dona med allt som jag inte är nöjd med själv så längt det går. Jag tycker det är ok att få lunchhö vid 14.30 och sen kvällshö på kvällen. Lite synd att hagarna är leriga, men just nu är det ju så blött så nästan alla hagar blir leriga och gräset slits bort. Alltid roligare för hästen att ha något att pilla med i hagen, men jag tror inte att det är någon katastrof för dem. Ibland är det ju så att man inte har mer hagmark helt enkelt, fast visst önskar man en stor fin hage till sin häst! Min häst stod tidigare i ett privat stall med mycket stor hage i skogen. Men där hände inte så mycket så hon trivs bättre nu fast hagen är mindre...Mer att titta på..

Jag skulle inte välja att ha häst där, dels för att jag vill att dom ska vara ute längre och då behöver de ha hö att äta i hagen. Och även vatten.

Precis min tanke. Man får fixa det så bra det går även om det kanske inte är optimalt. Det är ju trotts allt för ridhuset som jag står där och man kan sällan få det som man vill om det inte är ett eget stall. Tack alla för synpunkter!

Där jag hyr in mig så är det så här, hagen är på 3 hektar på 3 hästar

§ morgon fodring 06.30-07.00 (kraftfoder) hö ute 2 kg ponnyn få i en separat hage, ägaren släpper in henne till dom andra när alla är klara.

§ middags hö 12.30,2kg ponnyn flyttas även nu och flyttas tillbaks när alla är klara

§ kommer in vid 17-18.30 tiden,(tyvärr jag tycker dom ska få vara ute längre) får då kraftfoder+ halva kvällshöet,vid 20-21.30 får de andra delen av kvällshöet stallet släcks för natten.
§Ponnyn får inte lika mycket hö som dom stora därför äter hon i annan hage ute.
§ hästarna har alltid 3 baljor vatten 40 liter st ute som byts flera gånger om veckan. det är toppen och jag betalar bara 500/box, dom släpper även ut om vi vill och ta in, det kallar jag super och skulle inte kunna ha lägre standard på stall elkler survice

Ge hö i hagen för att dela upp kraftfodergivan menar du? Hmm, vet hästar som dött av det också, hö som blivit liggande och dåligt som hästarna äter sen!! Är det bättre??
I mitt nuvarande stall har hästarna tillgång till vatten i hagen sålänge det inte fryser, men när det fryser är det svårt, rent praktiskt, att se till att hästarna har vatten i hagen, då ser jag heldre att dom är ute lite kortare tid och får komma in till sitt vatten sen! Så dom står inne längre på morgonen och får äta i lugn o ro tillsammans med sitt vatten.
I mitt nya stall som jag flyttar min häst till om en månad går hästarna ute mer och ägarna får själva stå för vatten i hagarna! Jag har inte möjlighet att köra dit varje morgon och bära ut vatten i en hink för att sen åka dit några timmar senare när vattnet har frusit för att byta ut det, så min häst kommer vackert att få vara utan vatten dom timmarna han är i hagen! Men har sedan fri tillgång till vatten inne... och i nya stallet får han hö i hagen... en risk jag tycker är värd att ta trotts att jag vet hästar som dött av det... man kan vända på allt om man vill, och det är en risk bara att äga en häst.....

Har hästar dött av att äta hö som ligger på marken?!?!?!
tror väl inte det, hästar äter i regel inte dåligt/farligt/mögligt foder om de inte är helt utsvultna:( Som nämts tidigare, varför acceptera att hästarna inte "har" vatten vintertid, det är väl bara att lösa problemet. :cool:

för övrigt håller jag helt med mynta...

Hade inte satt min häst i det stallet, lite mer är väl hästarna värda än att vara utan hö & vatten samt små hagar. Nej, läs på lite hur hästar är gjorda för att leva. ;)

Till vem svarar du? Är det till mig?

Jag skulle inte ha min häst där... :/

För många timmar utan grovfoder tycker jag.

Menar du de timmarna mellan halv nio och halv tre? Det är faktiskt bara sex timmar, och längre än så tror jag de allra flesta hästar står utan grovfoder på natten...

Till TS:Jag tycker det låter acceptabelt, framförallt om man har en häst som rids och är igång, om än inte optimalt.

En och en halv timme till att äta frukost tycker jag är tillräckligt lång tid, de allra flesta hästar hinner få i sig uppemot tre kilo hö på den tiden.

Sedan skrev du inte vilken tid ni kvällsfodrade och om hästarna står på halm eller spån. Max mellan morgon och kvällsfodring tycker jag är nio, tio timmar, men om hästarna får riktigt mycket hö eller står på halm som de kan äta av kan någhot längre vara acceptablet.

Tycker som jag skrev tidigare inte att sex timmar i en rasthage utan grovfoder är så farligt, förutsatt att övriga fodertider är väl utspridda och att hästarna får rejält med grovfoder. Minst 1 kg TS per 100 kg häst, och gärna 1.5 kg TS per 100 kg häst är ju vad SLU säger.

Om stallpersonalen inte servar med vatten kan man väl ställa ut en vattentunna själv?

Jag tycker förhållandena låter OK och jag hade kunnat ställa en häst där på de här premisserna. Dock har jag förmånen att ha min häsrat hemma, och väljer själv att jag ger grovfoder i hagen, om än på morgonen vid utsläpp, och ser till att de har vatten ute.

Som någon annan skrev: allt är inte svart eller vitt.

Det låter ju inte som det är idealiska förhållanden. Men å andra sidan är det ganska ovanligt med idealiska förhållanden i stora stallar. Svårt att få det att fungera helt enkelt. Mindre stallar har ofta betydligt större möjligheter att ordna bättre förhållanden till hästarna.

Om hästarna har 1½ timme på morgonen att äta så har nog de allra flesta av dem i alla fall ätit sig mätta innan de får gå ut.
Sen kommer de in tidigt. Tidigaste laget i mitt tycke... men i detta fallet verkar det ju som det är ett bättre alternativ att komma in och stå i en ren box... få tillgång till vatten.. och förmodligen får de dessutom någon form av grovfodergiva när de kommer in.

Ren box med mat och vatten jämfört med lerig liten hage utan mat och vatten?? .. Pest eller kolera? Jag hade nog valt den rena boxen till mina i så fall.

Många gånger så kan man förbättra förhållandena på stora ställen OM stallägaren vill. Tyvärr så brukar det vara viljan som saknas... samt att det innebär lite merarbete för att hästarna skall få en bättre hagtillvaro.

I detta fallet skulle jag ta bort jorden i hagarna och anlägga dränerade grushagar. Enkla och bra fungerande foderhäckar är inte svårt att snickra ihop. Vattenfrågan går att lösa om viljan finns.

Med en väl dränerad hage, fungerade foderhäck och vatten i hagen så kunde man förmodligen utöka antalet timmar i hagen betydligt för varje häst.

Men som sagt... det blir mer arbete... Vatten skall fyllas på varje morgon. Grovfodergivan skall potioneras ut i hagarna i stället för i boxarna. Det tar längre tid. Dessutom är det tungt att bära ut både foder och vatten i hagar. Är dessutom hagarna många så tar det tid.
Detta arbete skall skötas av någon. Anställd så kostar det pengar. Ju mer arbete den anställde skall sköta desto mer kostar det.
Är det hästägarna som skall dela på detta arbete... då tvivlar jag på att förändringar kommer tillstånd. Människor är lata av naturen. Alltså accepteras de sämre förhållandena ...

Har hästar dött av att äta hö som ligger på marken?!?!?!
tror väl inte det, hästar äter i regel inte dåligt/farligt/mögligt foder om de inte är helt utsvultna:( Som nämts tidigare, varför acceptera att hästarna inte "har" vatten vintertid, det är väl bara att lösa problemet. :cool:

Det jag tror hästen dog av (var alltså inte min egen häst) var nog mer jordkolik, pga nedtrampat hö som blivit jordigt.... vad jag menar är att det finns risker med det mesta... och, jodå, det finns många hästar som äter hö med lite mögel i!! Det beror på hur kräsna dom är! :) Det är svårt att hitta ett stall som fyller alla ens krav, man får kompromissa lite och bestämma sig för vad som är viktigast och vad som passar mig och min häst bäst!! :) Ibland får kanske vissa saker strykas om ridhus anses viktigt, vilket det gör väldigt mycket för mig!! Sen kan man ju alltid framföra sina åsikter i ett stall och se om det är något som stallägaren kanske skulle vara intresserad av att ändra på, alla har vi olika erfarenheter och olika tips på hur man kan få det att fungera så optimalt som möjligt

Jag har också lärt mig och trott på att hästar oftast bara dricker en eller några få gånger om dagen och då mycket på samma gång. Och det stämmer ju med hästarnas naturliga beetende som nämnts ovan.

Men när vattnet ex. har frusit under natten i hagen och min häst inte har fått dricka på några timmar verkar hon vara jättetörstig. Hon har sparkat omkull vattenbyttan och gnäggar väldigt när jag kommer och dricker glupskt när hon får vatten. Hon har två väldigt stora vattenhinkar i boxen som oftast är nästan helt urdruckna på morgonen.

Så för säkerhetsskull är det kanske bäst att hästen alltid får ha vatten i hagen.

Oj då jag uttryckte mej lite för kortfattat här kanske :crazy:

Det var inte vattnet jag upprördes över. Jag tänkte mer på de korta utevistelserna, dåliga hagar och brist på grovfoder under dagen.

Mina hästar klarar sej också utan vatten vintertid i hagen men har alltid grovfoder samt vettiga hagar att gå i så länge som möjligt på dagen. Vid 16-17 tiden flyttar jag dom till en liten hage precis utanför stallet och då bär jag också ut vatten till dom.
Sen tar jag in dom vid 20 tiden ungefär. Sen är det ju lite olika ifall jag rider eller inte.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: _Taggis_
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 962
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025