Rutiner i inackorderings-stall?

B

Bodil

Vad anser ni om de här rutinerna?
Fodring 07.00. Utsläpp 08.30, insläpp 14.30?
Hästarna har ej tillgång till vatten eller grovfoder under utevistelsen som sker i ganska små leriga hagar. Hästarna hinner ej äta upp sin frukost mellan 07.00 och 08.30.
Bodil

Sv: Rutiner i inackorderings-stall?

Lite tidigt insläpp tycker jag, men det beror kanske på att hästarna ska tränas?
Kan ni inte bara ge kraftfoder inne och så hö när de släpps ut? Så gör vi, hästarna vill ju gärna ha något att tugga på ute me.

Jag tycker inte riktigt som om det låter helt vettigt, skulle inte vilja ha min häst där.

Jag tycker hästarna kommer in för tidigt..

De ska ALLTID ha tillgång till vatten ute, enligt mig.

och sen äter de väldigt sakta om de inte är klara på 1 och 1/2 timme? :crazy:

Eller är det bara hästarna i vårt stall som äter upp 2 kg hö på högst 30 min? :angel:

För många timmar utan grovfoder tycker jag.

Så är det nog på ganska många ställen. Kanske de flesta hästarna är i träning/tävling. När hästarna kommer in får de förmodligen middag och ska hinna äta upp innan ägarna kommer och vill träna vid 17-tiden. Har man en unghäst vill man nog inte stå på ett sånt ställe men för den som vill ha hästen torr och redo för träning när man kommer från jobbet så kan det vara en acceptabel lösning. Livet är inte svart eller vitt.

Jag tycker inte det är aceptabelt.
För lite grovfoder och inget vatten. I går fick en häst sandkolik.
Jag har inte stått inacorderad förut, har eget stall, men står inacorderad med en häst över vintern för att ha tillgång till ridhus.
Många av hästarna i det stallet får väldigt lite grovfoder. Halvblod på 700 kg som får 4-5 kg hösilage per dag...:cry:
Dock ska jag bara stå där till i mars så jag kanske får stå ut.
Jag känner nästan som att om jag inte hadde eget stall så skulle jag inte vilja ha häst. Är det så här överallt?

HAr du tagit upp problemet med stallägaren då ? Ni kanske ska ha ett möte där ni tar upp problemena som finns.

Om man har haft eget stall och är van att sköta allt efter sitt eget huvud kan det nog vara svårt att anpassa sig till rutiner som man inte tycker är helt hundra, men det du beskriver låter inte jättekonstigt, jag har stått i flera stall där det funkar ungefär som det verkar göra hos er.

I ett stort stall är det många hänsyn att ta, och man får oftast vara beredd att ta seden dit man kommer. Det inget ovanligt i inackorderingsstall i vår del av landet att personalen inte sköter vatten i hagarna, däremot har det i de stall där jag har stått varit OK att ägarna själva bär ut vatten om de tycker det är viktigt. Likaså ingår inte alltid täckesservice, man får byta tjänster med varandra. Om hästen inte hinner äta upp sin grovfodergiva på morgonen kanske man kan minska den lite och ge en större giva på eftermiddagen eller kvällen. Vill man ha ris eller sly för hästarna att gnaga på i hagen får man bära ut det själv. Osv.

Finns ju 100-tals åsikter om hur hästar ska skötas! Bara sådär så tycker jag själv att dom kommer in för tidigt, men att det inte är vatten i hagen får man acceptera vintertid! Och då är det ju dessutom bättre om hästarna inte är ute för länge! Leriga hagar är ju tråkigt, men vad gör man när det aldrig fryser och man inte har tillgång till obegränsat antal hektar??
Om man får ordentlig information om rutinerna när man stallar upp sin häst på ett ställe så tycker jag det bara är att acceptera rutinerna, annars inte ställa sin häst där! Ändras rutinerna medans man har sin häst i stallet tycker jag man bör få ha möjlighet att ge sina åsikter och informationen om förändringar bör gå ut så tidigt att man har möjlighet att finna en annan stallplats om man inte gillar det nya!

Jag tycker personligen att min häst är ute för lite... men jag visste om reglerna när jag ställde honom där och han mår jättebra i det stallet, och det är ju det viktiga :)

Jag skulle inte vilja ha min häst där. Viktig för mig är att hästarna får mycket grovfoder (gärna fri tillgång), fri tillgång til vatten och får vara ute mkt.

Jag har hittat ett nästintill perfekt stall. Hästarna för alltid käka hö en stund innan de får krafft, jag får ge min häst så mycket hö att det sprutar ur öronen på honom, bra rutiner, alltid vatten. De går ut vid 8 senast och in mellan 16-17, min får gärna vara ute lite till men just nu är jag mera fokuserad på att han får komma in och vila upp sig då han är lite ur form då han gått på en lösdrift där han inte åt så mkt.

Stallägaren är dessutom en underbar person som behandlar alla hästarna i stallet som om de skulle vara Briar. :)

Tycker inte att det där var en smart uppläggning :crazy:
Hästar enligt oss SKA alltid ha fritillgång till vatten:mad:
Tycker oxå att dom får gå ute för lite..
En annan sak skulle man inte kunna ge dom lunch iallfall?
Om dom inte hinner äta upp morgonhöt skulle man inte kunna dela det i två omgångar så att dom får lunch oxå?
Som nån annan sa kan dom inte bara få kraftfodret inne och höt ute på morgonen?

Tycker det verkar helt OK. Vill du att din häst skall ha vatten i hagen ställ dit en spann och bär själv ut vattnet. Angående tiden de kommer in, tycker jag att det beror på hur fort det blir mörkt, vill inte ha min häst ute när det blivit mörkt, hon blir väldigt orolig då. Angående leriga hagar så är det ett gissel som många dras med i vårt avlånga land, få förunat att ha naturliga sandhagar, vilka kan skapa andra problem som sandkolik.
Men som du själv skrev så har du prioriterat att kunna rida i ridhus om jag uppfattade dig rätt.

Varför måste man acceptera inget vatten i hagen ? Vet du hur många kolikanfall folk skulle slippa på sina hästar om det bara fanns vatten i hagen under dagen ?!

Jag har märkt att allt föroftast i stall körs det bara på för att *det råkat vara så i alla år*, ingen har alltså ifrågasätt rutinerna. När så någon råkar göra det, så brukar svaret bli: för det alltid varit så !?...

Många stall kör på av gammal vana utan att ens reflektera över om det är bra eller inte. Tror nog att hemmablindheten är ganska stor i många stall samt hästfolkets egen bekvämlighet. Många gånger skulle folk kunna göra det mycket enklare för sig samt att hästarna fick det bättre. Ta bara den (som nästan alla kör med) obligatoriska kraftfodergiva på morgonen. Varför då egentligen ? Många av våra hobbyhästar få ändå så liten giva så det behöver ej delas upp. Att istället bara släppa ut hästarna direkt på morgonen och ha fri tillgång på grovfoder i hagen underlättar ju enormt. Dels momentet ge alla kraftfoder och dels slipper man dessa lunchfodringar.

Senast ändrad:

Ge hö i hagen för att dela upp kraftfodergivan menar du? Hmm, vet hästar som dött av det också, hö som blivit liggande och dåligt som hästarna äter sen!! Är det bättre??
I mitt nuvarande stall har hästarna tillgång till vatten i hagen sålänge det inte fryser, men när det fryser är det svårt, rent praktiskt, att se till att hästarna har vatten i hagen, då ser jag heldre att dom är ute lite kortare tid och får komma in till sitt vatten sen! Så dom står inne längre på morgonen och får äta i lugn o ro tillsammans med sitt vatten.
I mitt nya stall som jag flyttar min häst till om en månad går hästarna ute mer och ägarna får själva stå för vatten i hagarna! Jag har inte möjlighet att köra dit varje morgon och bära ut vatten i en hink för att sen åka dit några timmar senare när vattnet har frusit för att byta ut det, så min häst kommer vackert att få vara utan vatten dom timmarna han är i hagen! Men har sedan fri tillgång till vatten inne... och i nya stallet får han hö i hagen... en risk jag tycker är värd att ta trotts att jag vet hästar som dött av det... man kan vända på allt om man vill, och det är en risk bara att äga en häst.....

Va ? Jag menar att oftast kan man skippa innefodringen av kraftfoder och släppa ut dom på en gång om man kör med fri tillgång i hagen. Varför ska hästar dö av grovfoder ? Grovfoder ska ju inte läggas på backen och det ska ju inte stå i flera dagar ute i hagen. Vad har du sett för konstiga hörutiner där dom gett kasst grovfoder egentligen ?

Vatten i hagen går att ordna med eluppvärmning. Och om man nu inte vill ha fri tillgång så får man gott se till att vattna vid varje måltid. Allt går att lösa med samarbete.

Jag skrev hö som blivit liggande och nedtrampat som sedan hästar ätit av har gjort att hästar fått sätta livet till...! Dom flesta jag sett som ger hö i hagen lägger det direkt på marken, inte många som har tillgång till foderhäck, och dom som har det berättar ändå att hästarna drar ut det så det blir en massa hö liggande på marken = samma resultat som om du inte har höhäck...

Kraftfoder skulle jag endast ge i krubba i hagen om hästen gick ensam, vill inte ha slagsmål om maten och vill veta hur mycket kraftfoder min häst får i sig!

Vatten går visst att ordna med eluppvärmning, har aldrig varit med om det och det... av dom stallen jag tittade på när jag valde det jag ska flytta till hade ingen vatten i hagen vintertid, men det var heller ingen som förbjöd mig att åka med hink hela dagarna! :)

Man måste ju städa upp spillet givetvis. Vadå kraftfoder i hagen ? Kraftfoder kan dom väl få när dom tas in. Jag vet att många inte har höhäcck, men detta brukar oftast handla om gammal vana att INTE införskaffa.

Jag tycker inte det är aceptabelt.
För lite grovfoder och inget vatten. I går fick en häst sandkolik.
Jag har inte stått inacorderad förut, har eget stall, men står inacorderad med en häst över vintern för att ha tillgång till ridhus.
Många av hästarna i det stallet får väldigt lite grovfoder. Halvblod på 700 kg som får 4-5 kg hösilage per dag...:cry:
Dock ska jag bara stå där till i mars så jag kanske får stå ut.
Jag känner nästan som att om jag inte hadde eget stall så skulle jag inte vilja ha häst. Är det så här överallt?

Om de äter i 1 1/2 timme på morgonen och ej är färdiga på den tiden så får de väl ganska mycket grovfoder då, hur sakta äter de som får 4-5 kg hösilage per dag då jag antar att de kanske då får hälften av detta på morgonen? Får de sedan grovfoder när de kommer in så är det 6 timmar de varit utan, optimalt är om de kan få oftare, men det finns många stall som ej har möjlighet att lunchfodra. Utfodringen ska helst vara jämnt fördelad över dygnet och så ofta det är möjligt. Hur lång tid är det mella sista kvällsfodring och morgonfodring? Ofta blir grovfodret nertrampat om man ej har möjlighet till höhäckar e d i hagen där man på kvällen innan kan lägga ut fodret (ofta finns inte tid på morgonen att göra detta). Däremot tycker jag att alla hästar ska ha tillgång till vatten i hagen om de är ute i 6 timmar.

Där jag står får hästarna grovfoder kl. 8 inne, kl. 10 ute, kl. 16 inne och kl. 20 inne då det inte är praktiskt möjligt at fodra dem kl.12 ute ( de äter dock ca 1.5 timme ute kl 10, så det blir 4.5 timmar mellan). Kvällsfodret tar nog ca 2 timmar att förtära, så då är det 10 timmar mellan kvälls-/morgonfoder.
Som andra skrivit så är det du beskriver en träningsanläggning, ej för unghästar och hästar som ej är i träning, de blir för uttråkade i en sådan miljö. Jag har själv hästar som tränar och hästar som inte tränar, det är svårt att hitta anläggningar som passar de två olika typerna har jag märkt, jag har dock haft turen att hitta ett där de både har större hagar med "vinterbeten" och ridhus.

Det låter ju inte optimalt, men om de bara har tillgång till små leriga hagar förstår jag att de tar in så tidigt. Svårt att fodra med hö i leran kan jag tänka mig.

Skulle inte vilja ha mina hästar på ett ställe med så dåliga hagar. Hoppas hästarna motioneras ordentligt på eftermiddagen. Bättre med lite utevistelse än ingen alls iaf, som det ju är på många andra stall.

Liknande trådar

Hästhantering Har precis flyttat mina 3 hästar till nytt stall. (För första gången på 14 år står mitt egna stall tomt) Jag har flyttat dem enbart...
Svar
6
· Visningar
1 525
Senast: _Taggis_
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 116
Senast: Cilla
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 962
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025