Rutiner för medicinering för hästar i inackoderingsstall?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Ni som står inackoderade/har inackoderingar: Vad har ni för rutiner i ert stall när någon häst står under medicinering? Tex med något som ges i hästens mun?

Sv: Rutiner för medicinering för hästar i inackoderingsstall?

Där jag står ger man i boxen, information på stora tavlan och på lilla tavlan på boxen om medicinering och eventuell karenstid så alla vet.

Vissa galler till andra, tävlande hästar, täcks för att de inte ska få kontakt. Vid avslutad medicinering saneras ofta boxen av ägaren. Eventuell sjukhage märks som "kontaminerad" tills karenstiden är slut på preparatet

Där jag stog tidigare fick man lösa det själv (inhyrd i ett inackorderingsstall)

Idag har jag eget stall och hyr ut boxar. Brukar hjälpa till med sånt om det inte innebär en massa bråk med en ovillig häst och tar mycket tid, eftersom vi har tajt med tid på morgonen innan vi ska till jobbet. Vi har hand om in och utsläpp.

Jag tycker att man ska ta för vana att alltid informera andra i stallet om att hästen får medicin.

När jag stod i stort tävlingsstall så var det nästan ingen som brydde sig om mediciner, det slabbades lite hursom med butta och dylikt.

Ryttarna som tävlade på högre nivå blandade medicinen ute, tog ut sina hästar ur stallet och gav med en spruta i munnen, sköljde sedan av
hästens mun och eventuella platser medicinen kunde hamnat på innan den fick gå in i boxen. Sedan sanerades spolspilta och människan som
pyttsast med medicin.

Men det fanns inga direkta krav.

På ett sådant ställe är de ju lätt att det råkar hamna lite hos fel häst, när de är så "oreglerat"

Det är ju ett gemensamt ansvar att inga hästar som inte ska ha medicin får de...

Där jag har stått har hästar medicinerats utomhus med sånt det är karens på.

En gång för mycket länge sedan gick min häst på butta. I stallet fanns flera tävlingshästar på hög nivå. Jag frågade om vilka rutiner stallet hade för medicinering men det visade sig att ingen brydde sig.

Jag har stått inhyrd i ett stall med över 30 hästar varav ungefär hälften är tävlingshästar. Då min häst behövde medicineras satte jag dels upp en stor lapp på boxen samt informerade personalen som hanterade hästen på daglig basis. Döm om min förvåning när övrig hyresgäster nästan blev förnärmade över informationen (dom tyckte jag gjorde mig viktig). Efter att jag talat om att jag gjort det av omsorg gentemot de hästar och ägare som rörde sig på tävlingsarenorna trillade poletten ner. Helt plötsligt satt det lappar på var och varannan box, fanns tydligen fler som medicinerade.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 874
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 324
Senast: annikarun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka