Sv: Rutan

Det gick förbi någon och tittade intresserat på "den magiska platsen" som jag höll på att förbereda.

Dett afungerade superbra på min hund: (jag började med godis och det funkade si och så, övergick till leksak och det funkade också si och så. Det jag tar upp nu vände allting!)

Glöm godis och leksaker för att få hunden till rutan. Det ska vara godis och /eller leksaker när hunden redan ÄR I rutan.

1. Vänd upp fotgående mot rutan. Tala om för hunden något i stil med "Nu ska vi springa till rutan" betona "rutan" så hunden hör att det är just "rutan" som är viktig.

2. Sätt hunden några meter ifrån. Gå fram till rutan, titta inte på hunden, gör mystiska rörelsen OVAN mark (inte gräva i marken då lär sig hunden att nosa i backen och kan lätt lyssna dåligt) och säg med mystisk röst "rutan" en eller två gånger.

3. Lämna motvilligt rutan och gå mot hunden utan att titta på den, när du kommer fram till hunden ställ dig i position och säg ordet du vill använda, jag har "ut, många har "framåt" eller "rutan".

4. När hunden sprungit in till rutan får den hejdlöst med beröm och att man kommer till rutan och leker eller ger godis och säger "duktig rutan".

När hunden börjar lära sig vad som förväntas byter man 1:a steget mot att vända upp och säga "vart är rutan?" och berömma hunden när den tittar på rutan.

Jag har i princip BARA använt den här tekniken sen jag bytte från godis. Några få gånger har jag lagt en dummie på andra sidan rutan för att få hunden att inte stanna för tidigt. Jag har även låtit honom springa igenom rutan ibland för att han ska lära sig lyssna på stopp, men det kan säkert vara olika från hund till hund. Jag har tre st 10:or av fyra tävlingar, den 4:e tävlingen blev det 5:a eftersom hunden såg något spännande efter att han stannat perfekt i rutan och försvann ut i periferin innan jag lyckades vifta in honom igen.

Sen gör man samma sak på konen "vart är konen". Och så tänker man på att ta en sväng framför rutan på tävling. Att alltid gå rakt fram mot rutan och fråga hunden "vart är rutan?" innan man stananr vid linjen.

När min hund ahr en bra dag är han som en målsökande robot på rutan. Ibland på träning ger han f-n i det. Men på tävling springer han hittils alltid rakt på även om han inte verkar ha sett den. Så ritualen gör att han vet vad som förväntas av honom mer än att han verkligen ser rutan.

Gillade verkligen detta sätt:love: Har ju en hund som det inte funkar med att lämna en leksak, godis mm i rutan för när man tar bort den fattar han:confused: Vet inte hur:( Och när man inte använder målbild så har han en tendens att vända sig om och backa in i rutan, brukar då kasta en boll precis innan han brukar vända sig..men hjälper inte i längden.
Så detta ska jag verkligen testa!:D

Inom retieverträningen vill du att hunden ska gå spikrakt framåt i 100-200 meter och stanna direkt du blåser stoppsignal. Detta är något som många tränade retrievers också använder sig av vid rutan. Dvs. man gör en dirigering och stoppar hunden när den passerar rutan.

För att få hunden att gå framåt använder man sig av synliga retningar gång på gång rakt fram. Ibland skickas hunden på osynliga retningar, sen backar man i träningen igen och nöter på med synliga retningar.

Lite så tänker jag med rutan också. Att det kanske inte finns någon metod där man inte ibland får backa tillbaka i träningen för att öka på motiveringen igen.

*kl*

Vill bara uppdatera och skriva att "magiska metoden" var toppen. Rådi är så sugen på rutan att hon knappt kan sitta still, och hon vänder INTE innan rutan nån enda gång. Snabbt gick det att lära om också!!

Jag har också kört med "magiska metoden" och det har funkat kanon för oss också även om det fortfarande finns en hel del att fila på såklart.
Tyvärr har jag inte kunnat träna så mycket som jag hade velat på grund av julen mm. Dessutom löper Hedda så hon har bara grannens goldenhane i huvudet för tillfället ...!

*kl*

Vill bara uppdatera och skriva att "magiska metoden" var toppen. Rådi är så sugen på rutan att hon knappt kan sitta still, och hon vänder INTE innan rutan nån enda gång. Snabbt gick det att lära om också!!

Vad kul!

Jag var precis ute och tränade efter samma metod, peppad efter tipset här. (Vi har bara tränat rutan några gånger förut innan med boll/leksak).

Det gick inte bra. Min lilla terrier blev helfrustrerad, förstod ingenting och började förvirrat att APPORTERA konerna. Stackarn. :crazy:

Hon förstod att jag ville något men kunde inte komma på vad...

Vi får försöka igen imorgon.

*kl*
Himmel va på jag blir att träna med "den magiska metoden":D
Ska träna på Tisdag igen så då ska jag försöka!

Vem vet, detta kan vara början på en rörelse:angel:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 945
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 054
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 114
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka