Gabbi

Trådstartare
Har ni några träningstips på rutan? Jag har testay lite olika, bla med target, vilken hon med lätthet springer till. Probleme kommer när jag flyttar bort targeten, och bara har rutan kvar, då väljer hon en av konorna som target. (Inte helt ovanligt har jag hört.)

Med godisskål går det bra, tills jag tar bort skålen och belönar att hon springer dit med en boll. Efter det vill hon inte ha godiset mer, utan väntar på boll.

Utan skål el. target, genom att bara stå nära och peka in henne och berömma när hon är på plats, funkar det ok, men hon satsar inte direkt på rutan, utan springer ut två-tre meter, vänder sig om och tittar på mig, och jag får säga om "Rutan" och hon springer lite till, tills hon är inne.

Idag testade jag mer av en shapingmetod, jag sa rutan, och sen inget mer. När hon sprang ut två meter och tittade på mig låtsades jag som det regnade, och efter en minuts förväntansfullt tittande sprang hon iväg och ställde sig i rutan. Detta fyra gånger på raken. Känns som att detta kan funka, jag är bara rädd att hon lär sig att rutan betyder att man ska glo i en minut först.

Externbelöning kanske? Att bollen finns bortom rutan och hon får hämta den på kommando, för att få upp drivet utåt?

Sv: Rutan

Jag tror definitivt på shapingmetoden, hon borde ju inse att ju fortfare hon utför "uppdraget" desto fortare kommer bollen. Sen är dom inte alltid så logiskt tänkande dom där vovvarna..men jag skulle prova shapingen ett tag till!

Shejpa skulle jag köra på. Du kan ju ibörjan verkligen ge en snabb belöning så fort hon är i position (typ slunga iväg en boll) så hon verkligen får suget på rutan. Tänk på att börja riktigt nära först och utöka långsamt avståndet från så kommer hennes 'gloende' försvinna eftersom hon med 100% säkerhet kommer veta vad som väntas av henne och hon behöver inte försvinna så långt ifrån dig i början. Hennes släpp kommer ju byggas upp liksom.

Lycka till:)

Gilly

Jag kör in rutan med godisfat, lägger först ett fat i rutan när hunden tittar på, skickar hunden och säger "stå" när hunden har tagit godiset.
Jag går sen fram och lägger ytterligare en godis i fatet så hunden inte lär sej att bara springa till rutan utan också att stanna kvar.

Efter några godisskick går jag och tar undan fatet, skickar igen, ev från kortare avstånd och ropar "stå" när hunden kommer rätt. Sen ger jag godis (alternativt belönar med boll).
Så håller jag på länge och väl för att få in rutin, sen provar jag med att lägga ut ett fat när hunden sitter i bilen, skickar från kort avstånd för att se om hunden kopplar kommandot med konerna.

Jag skulle till en början inte bry mej så mycket om "drivet" utåt,
lär in rutan i lugn och ro och när hunden kan momentet så drar man upp farten.

Rutan är jättesvårt för vissa hundar, de kan ta flera månader innan hunden hajjar vad som ska göras.
Det verkar som att Råda redan har förstått att de har med konerna att göra,
om jag var du skulle jag fortsätta med godisfat, skippa bollen och emellanåt skicka utan fat.
Ställer hon sej vid en kon skulle jag bara gå fram, ställa henne rätt, gå därifrån och sen tillbaka igen för att belöna.
Alternativt vänta tills hon börjar leta sej fram till rätt punkt själv (jag vill helst inte att mina hundar stannar själva utan ett stå-kommando).
Jag skulle nog inte välja att köra en metod där hon stannar en minut före själva rutan, med risk för att de blir en del av momentet.

Vi tragglar med samma moment hör jag! :D

Jag har tränat på lite olika sätt. Jag började med godisskål med godis i precis som du. Jag kom så långt att jag kunde skicka henne ett par gånger utan att det låg godis i skålen och även någon gång utan skål överhuvudtaget. Belönade omväxlande med godis eller boll som kastas bortom rutan.

Nu jar jag mer gått över till endast boll. Oftast får hon se att jag lägger bollen i rutan och då springer hon dit, sedan kampar vi i rutan som belöning. Efter det lämnar vi bollen kvar i rutan och springer tillbaka till utgångspositionen och skickar henne snabbt igen, då springer hon också till rutan med en gång. Det går också att skicka henne EN gång utan "bollhjälp" men efter det så stannar hon liksom din halvägs till rutan och tittar på mig. Jag kan då kommendera "rutan" igen, och då springer hon dit eller nästan i alla fall.

Pratade med en instruktör på klubben för några dagar sedan om detta. Hon ansåg att hunden hade genomskådat mig i och med att hon vet när det finns belöning i rutan och inte. Hon tyckte man kunde lägga dit belöning utan att hunden såg det, och variera sig mycket så att hunden aldrig vet om det finns belöning i rutan. Tex, ställa upp rutan med belöning innan man tar ut hunden ur bilen. Vidare tyckte hon att det var viktigt att variera avståndet till rutan men det kanske du redan gör... Jag vet med mig att jag slarvat lite där.

En annan instruktör menade att godisskål inte var en bra idé eftersom hunden redan på långt håll såg om det fanns belöning i rutan. Hellre då lägga godiset direkt på marken. Hunden skall alltså inte veta innan om det finns belöning eller inte, utan den skall springa fram till rutan för att det är så himla kul och spännande där, där kan ju finnas en belöning av något slag!

Jag vet inte om detta är någon hjälp för dig men kanske kan du fundera kring vad som passar Din hund bäst. Du har ju en hund med bättre föremålsintresse än jag så du kanske kan utnyttja det på något sätt.

Lycka till, och uppdatera gärna hur det går!

Absolut, de är jätteviktigt att hunden inte ALLTID ser att de ligger godis i rutan, därför viktigt att man emellanåt lägger dit belöning när hunden fortfarande sitter i bilen.
Däremot tycker jag INTE att man ska lägga godis på backen med en väldigt stor risk för att hunden börjar leta godis istället för att jobba.

Sen tycker jag att man, när hunden har något koll på vad den ska göra, kan gå in och korrigera om den stannar och väntar på boll efter halva sträckan.
Eya gjorde så, "spring två meter-stanna" "spring två meter-stanna",
jag blev sur och bad henne bestämt att sluta fjanta. Och de gjorde hon :)
De ska vara kul, men de är faktiskt ändå ett jobb!

Men då är de en förutsättning att hunden har koll på vad den ska göra istället så de inte blir massa frustration.

Men redan efter 4-5 träningspass lägger jag ut rutan+ belöning utan att hunden ser, samt skickar från kort avstånd.

Jag kör in rutan med godisfat, lägger först ett fat i rutan när hunden tittar på, skickar hunden och säger "stå" när hunden har tagit godiset.
Jag går sen fram och lägger ytterligare en godis i fatet så hunden inte lär sej att bara springa till rutan utan också att stanna kvar.

Efter några godisskick går jag och tar undan fatet, skickar igen, ev från kortare avstånd och ropar "stå" när hunden kommer rätt. .

Men säg att jag gör så fram till denna punkt, bara det att då tar hunden bara några kliv ifrån mig och tittar. Vad göra då? Avbryta, ta tillbaka och göra om, eller säga "rutan" igen, eller låta henne fundera (dvs shejpingformen) och se om hon kliver in?

Nu var det ett tag sen jag körde fat, så jag kunde testa det igen och inte blanda in bollen alls utan hela tiden belöna med godis ute i rutan för att se hur det går.

Hellre då lägga godiset direkt på marken. Hunden skall alltså inte veta innan om det finns belöning eller inte, utan den skall springa fram till rutan för att det är så himla kul och spännande där, där kan ju finnas en belöning av något slag!

!

Får man inte ett himla snusande i backen då?

Men säg att jag gör så fram till denna punkt, bara det att då tar hunden bara några kliv ifrån mig och tittar. Vad göra då? Avbryta, ta tillbaka och göra om, eller säga "rutan" igen, eller låta henne fundera (dvs shejpingformen) och se om hon kliver in?

Nu var det ett tag sen jag körde fat, så jag kunde testa det igen och inte blanda in bollen alls utan hela tiden belöna med godis ute i rutan för att se hur det går.

Om hunden stannar och tittar på dej så har hunden inte lärt sej att gå till rutan utan att springa till en godisskål.
Jag skulle använda ett godisfat som är diskret (lock till en burk eller nåt), kanske lägga de bakom en snökant eller i gräs så att de inte syns från långt håll men är tydligt när hon kommer fram.
Sen om hunden är väldigt fixerad vid belöning skulle jag så snart som möjligt ta bort synretningen- att hunden ser att jag lägger godis.
Jag skulle stoppa hunden i bilen, lägga ut godis och skicka från kort avstånd, upprepade gånger. Sen köra varannan gång godis varannan gång utan.

Om de ett par gånger blir att hon stannar och tittar och du måste upprepa kommandot ("rutan") så skulle jag inte bry mej, OM jag relativt snabbt ser att hon börjar hajja att hon inte ska stanna.
Sen skulle jag alldeles i början inte heller bry mej om att hon ställer sej snett i rutan, jag skulle bara gå dit och ställa om henne, och sen belöna när hon är rätt.
Steg ett är alltså; Förstå att momentet har med konerna att göra.
Steg två; Lära sej VART man ska stå i förhållande till konerna (vilket brukar komma såsmåningom om man alltid lägger fatet i mitten/bakre delen av rutan).

Sen för att förtydliga VART man ska stå kan jag ta hunden, ställa den i kanten av rutan, gå några meter bort och med handtecken dirigera in den rätt i rutan.
Men de väntar jag med tills hunden är på de klara med att konerna är med i leken, för att inte få frustration och stress.

Sen, oavsett vad jag tränar, så är de inte okej att mina hundar glömmer bort att jobba för belöningen.
Springer dom och pockar på min hand, tittar mot bollfickan osv under träning så blir jag sur. Belöningen får man för att man gör nåt, inte för att träningen är lek.
Ser jag att fokus blir på bollen så till den grad att träningen inte fungerar (hunden låser sej) så byter jag direkt belöning, eller tar bort den helt, till och med under inlärning.

Jag håller också på med rutan. För att få det där "suget" mot den har jag kommenderat "rutan" och när hon sticker iväg har jag kastat en boll över henne och rutan. Detta har jag gjort någon gång då och då mellan repetitionerna och när hon varit på olika avstånd från rutan. Tycker att det har fungerat bra och hon blir lite extra taggad.

Hur långt har du kommit i momentet?
Går hunden till rutan och ställer sej rätt när du kommenderar?
Har du kört med boll redan innan hunden lärt sej vart rutan är?

På nått sätt har jag lyckats få säkra hundar på alla "skick", dom är väldigt dirigerings-bara.
Jag bara måste lägga in en skrytlänk på Midas ruta på våran första elit-tävling :D
http://www.youtube.com/watch?v=yZombfhNOxg

(sen har jag slitit mitt hår för att få den förbaskade hunden att vara tyst, och jag har ännu inte lyckats)

Hur långt har du kommit i momentet?
Går hunden till rutan och ställer sej rätt när du kommenderar?
Har du kört med boll redan innan hunden lärt sej vart rutan är?

Tjaa, vi är väl nästan klara med momentet. Lite finslipning kvar bara. Nej, jag har såklart inte kört med boll innan hon vet vart rutan är. Varför undrar du?

Jag tänkte att de lät som ett sätt som väldigt lätt resulterar i att hunden vänder sej om i förväntan. Allra helst om man har en hund (som Gabbis Råda) som redan vänder sej om och funderar på vad som ska hända/vad hon ska göra.
Jag skulle istället köra ruta-boll, ruta-boll för att få upp farten, men att hunden måste till rutan innan bollen kommer.
Nu har jag aldrig behövt fundera på farten på mina hundar, snarare hur man bromsar i såfall :angel:
Men de måste finnas 1000 olika sätt att träna rutan på och alla sätt som fungerar är ju bra :)

Ok! Jag tänkte istället så att om man kastar bollen över huvudet på hunden och över rutan någon gång då och då så får hon "framåttänket", och att hon då kanske slutar upp med att vända sig om. Det funkade på min, som jag har bra fart i annars (bc), men just rutan har gått lite segt. Men som du skriver, det finns 1 000 olika sätt!

Dett afungerade superbra på min hund: (jag började med godis och det funkade si och så, övergick till leksak och det funkade också si och så. Det jag tar upp nu vände allting!)

Glöm godis och leksaker för att få hunden till rutan. Det ska vara godis och /eller leksaker när hunden redan ÄR I rutan.

1. Vänd upp fotgående mot rutan. Tala om för hunden något i stil med "Nu ska vi springa till rutan" betona "rutan" så hunden hör att det är just "rutan" som är viktig.

2. Sätt hunden några meter ifrån. Gå fram till rutan, titta inte på hunden, gör mystiska rörelsen OVAN mark (inte gräva i marken då lär sig hunden att nosa i backen och kan lätt lyssna dåligt) och säg med mystisk röst "rutan" en eller två gånger.

3. Lämna motvilligt rutan och gå mot hunden utan att titta på den, när du kommer fram till hunden ställ dig i position och säg ordet du vill använda, jag har "ut, många har "framåt" eller "rutan".

4. När hunden sprungit in till rutan får den hejdlöst med beröm och att man kommer till rutan och leker eller ger godis och säger "duktig rutan".

När hunden börjar lära sig vad som förväntas byter man 1:a steget mot att vända upp och säga "vart är rutan?" och berömma hunden när den tittar på rutan.

Jag har i princip BARA använt den här tekniken sen jag bytte från godis. Några få gånger har jag lagt en dummie på andra sidan rutan för att få hunden att inte stanna för tidigt. Jag har även låtit honom springa igenom rutan ibland för att han ska lära sig lyssna på stopp, men det kan säkert vara olika från hund till hund. Jag har tre st 10:or av fyra tävlingar, den 4:e tävlingen blev det 5:a eftersom hunden såg något spännande efter att han stannat perfekt i rutan och försvann ut i periferin innan jag lyckades vifta in honom igen.

Sen gör man samma sak på konen "vart är konen". Och så tänker man på att ta en sväng framför rutan på tävling. Att alltid gå rakt fram mot rutan och fråga hunden "vart är rutan?" innan man stananr vid linjen.

När min hund ahr en bra dag är han som en målsökande robot på rutan. Ibland på träning ger han f-n i det. Men på tävling springer han hittils alltid rakt på även om han inte verkar ha sett den. Så ritualen gör att han vet vad som förväntas av honom mer än att han verkligen ser rutan.

Det här sättet har jag inte tänkt på förut i samband med rutan.:)

Det kanske fungerar bra på en av mina som blir helt blockerad av godis/leksak.

Tack för den!

vid inlärning av rutan ställer ni alltså ut alla 4 koner som det ska stå alltså ?
Jag har hört många först träna på att få hunden att springa igenom 2 st, för att veta att den ska igen de två första konerna antar jag.

vid inlärning av rutan ställer ni alltså ut alla 4 koner som det ska stå alltså ?
Jag har hört många först träna på att få hunden att springa igenom 2 st, för att veta att den ska igen de två första konerna antar jag.

Jag använder alla 4 koner och ibland även snöre eller plastband runt om. Det är säkert en bra ide med bara två koner också. Men min hund vet ju att han ska stanna innanför rutan så han saktar ju ner så det blir lättare att stanna honom. Jag riskerar ju inte att han springer igenom hela rutan.

Dett afungerade superbra på min hund: (jag började med godis och det funkade si och så, övergick till leksak och det funkade också si och så. Det jag tar upp nu vände allting!)

Glöm godis och leksaker för att få hunden till rutan. Det ska vara godis och /eller leksaker när hunden redan ÄR I rutan.

1. Vänd upp fotgående mot rutan. Tala om för hunden något i stil med "Nu ska vi springa till rutan" betona "rutan" så hunden hör att det är just "rutan" som är viktig.

2. Sätt hunden några meter ifrån. Gå fram till rutan, titta inte på hunden, gör mystiska rörelsen OVAN mark (inte gräva i marken då lär sig hunden att nosa i backen och kan lätt lyssna dåligt) och säg med mystisk röst "rutan" en eller två gånger.

3. Lämna motvilligt rutan och gå mot hunden utan att titta på den, när du kommer fram till hunden ställ dig i position och säg ordet du vill använda, jag har "ut, många har "framåt" eller "rutan".

4. När hunden sprungit in till rutan får den hejdlöst med beröm och att man kommer till rutan och leker eller ger godis och säger "duktig rutan".

.

Detta var ett jättebra tips. Testade det imorse, och hon var supersugen på rutan. Jag satte henne och trippade iväg till rutan där jag ihärdigt hoppade runt och mumlade "ruuuuuutan" på ett mystiskt sätt, och fixade med armarna. Hon blev så nyfiken att hon tom kom fram, och hon brukar inte resa sig. (Jag bortsåg från det) Tog bara tillbaka henne och sa att nänä, än var det inte dags.

Gick motvilligt därifrån, vände och sprang tillbaka till rutan innan jag äntligen gick fram till hunden, tog tag i halsbandet som inför ett uppletande, och sa "Ska du springa till rutan då? Rutan!" och så for hon iväg. Ju mer jag stampar i bakkant på rutan, desto längre bak går hon.

Kul! Kul att jag får lära mig att spela mer teater också, och inte bara ställa ut koner och begära att hon ska dit.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·
Övr. Hund Idag hände det som "inte får hända" (okej nu lät det gravallvarligt och det gick ju bra så "ingen" skada skedd, ingen har dött eller... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 945
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 054
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 114
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka