"Rutan"- hon är för snabb, HJÄLP!

L

liten82

Håller på med inlärning av "Rutan" med Eya och har stött på ett litet problem.
Jag har endast använt mej av godis, lagt ut godisfat och skickat henne, och även utan godisfat har hon hajjat vad hon ska göra.

Grejen är den att Eya gör allt med sin allra allra snabbaste fart (och hon är ta mej fasiken den snabbaste Kelpien jag sett).
I kombination med att "Rutan" är hennes absoluta favoritmoment!

Det resulterar i att hon drar iväg i full fart, sista 3 metrarna blir riktiga kängru-hopp och när jag säger "stå" så landar hon på framtassarna och använder centrifugalkraften till att häva sej runt, och hamnar då utanför Rutan åt antingen höger eller vänster :crazy:

Jag har aldrig sett nån hund göra liknande och det ser förjäkla roligt ut, tyvärr får man inte stil-poäng på tävling= Nolla :(

De jag funderar på är om jag kan lägga belöning bakom rutan x antal meter, för som de känns nu är hon väldigt "laddad" på just konerna.
Om hon istället skulle ha fokus bakom och jag ändå ropar "stå" i Rutan så finns de en chans att hon ställer sej bättre kanske?
Åtminstone att vi slipper kängru-hoppen och slamset?

Eller är det någon som har erfarenhet av att träna in Rutan med plastband mellan alla koner utom "öppningen?
Jag är egentligen lite anti den träningsmetoden, utan att riktigt kunna motivera varför...

Blev ett långt inlägg, kommer precis från ett träningspass (jag vet, mitt i natten;)), och känner att jag inte riktigt har koll på hur jag ska göra..
Tips och tankar?

Sv: "Rutan"- hon är för snabb, HJÄLP!

det är sent och jag bara brainstormar, men jag har lärt mina hundar att stå stilla vid en targetstick. alltså satt den i rutan, de springer dit och ställer sig. på med kommando och sedan ger jag kommando precis innan de är framme, targeten läggs ner och plockas så småningom bort helt. i och med att de bara får sitt klick precis vid targeten så slipper man det där att de hamnar utanför.

Men tror du att de blir skillad från typ godisfat?
Det är nästan så att de ser ut som att kängru-hoppen betyder "nu hoppar jag högt och kollar runt vart fatet är" :o
Annars är det helt klart värt att prova!!

skillnaden är den att de ska stå stilla en stund vid targeten innan de får sitt klick. när de väl lärt sig att gå dit är det kvarståendet man klickar in.

skillnaden är den att de ska stå stilla en stund vid targeten innan de får sitt klick. när de väl lärt sig att gå dit är det kvarståendet man klickar in.

Sant..
Ska prova att lägga något bakom rutan i morgon, se om jag öht får henne att stanna före föremålet,
går det inte så är target värt att prova :)

Jag har satt godis på en pinne någon meter bakom rutan för att min hund även sprang för fort och det blev fel med pinnen inne i rutan. Det fungerar bättre med att sätta pinnen en bit bakom på min hund.

Du kanske kan prova att minska rutan litegrann också så att den blir mer uppenbar? Sen ökar du successivt igen tills den är i normal storlek..så gjorde jag med min och jag tycker det funkade bra. Han verkade nämligen ha lite svårt att förstå när det var så stora ytor.
Sen är han förvisso mindre än snittet, men prova kan ju inte skada?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka