Ruta med scroll, på hemsidan ???

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag skulle vilja ha en liten ruta inlagd på min hemsida, med scrollfunktion. Tänkte lägga in senaste nyheterna där, utan att behöva radera nedersta varje gång...

jag är helt övertygd om att jag har sett hur man gör någonstans någon gång, men detta är helt bortglömt... :angel:

Jag tillverkar min sajt i Dreamweaver, i vanlig HTML...
Någon som kan berätta hru jag ska göra, eller kanske till och med skicka mig en textfil med kod? ;)

Sv: Ruta med scroll, på hemsidan ???

du kan ju göra en liten iframe...
brukar se hemskt ut, men....

annars om du ser någon sida som har något snyggt, kika i källkoden hur de gjort.

Du kan lösa det genom att stoppa in din text i en <div> som du sedan sätter en fast höjd och bredd på, samt lägger till overflow-y:scroll.
Ungefär såhär:

<div style="border:1px solid #000;width:200px;height:200px;overflow-y:scroll;">
<p>Din text</p>
</div>

EDIT: Vill du slippa scroll-listen när det inte finns så mkt text att scrolla kan du byta overflow-y:scroll mot overflow:auto

Senast ändrad:

du kan ju göra en liten iframe...
brukar se hemskt ut, men....

annars om du ser någon sida som har något snyggt, kika i källkoden hur de gjort.
Jag har försökt hitta källkod och har sparat nån sida och öppnat i dreamweaver, då har det inte alls sett likadant ut. :(
Ska försöka hitta nån mer sida att kopiera.

nidron:
Jag inser att det är väldigt länge sen jag höll på att skriva htmlkod..
Jag provade att lägga in din kod i ett tomt dokument, men nån scroll blev det ju inte.. Är det ett "lager" det blir? :confused:

nidron:
Jag inser att det är väldigt länge sen jag höll på att skriva htmlkod..
Jag provade att lägga in din kod i ett tomt dokument, men nån scroll blev det ju inte.. Är det ett "lager" det blir? :confused:

Hm, det blir ingen scroll om du fyller på med mer text?

Med overflow:auto; dyker det inte upp en scroll-list förrän texten "svämmar över". <p>Din text</p> tar ju inte så stor plats :)
Hämta gärna lite "dummy"-text från Lipsum.com.

jag försökte fylla på med mer text, då blev rutan bara större... :smirk: Jag får prova igen...

Du satt i DreamWeaver? Har du testat att kolla på sidan i en webbläsare, istället för Design-mode(eller vad de kallar det)? Ibland tolkar DW lite konstigt i det läget :)

EN fråga till :angel:
Kan man lägga den i högerkanten, på något sätt? Alltså så som man kan lägga en bild fast i högerkanten och texten hamnar bredvid den?

Ahh! Jag tror jag löst det själv med absolut position.... Rätt?

Ahh! Jag tror jag löst det själv med absolut position.... Rätt?

Visst går det att göra så.
Personligen gör jag det aldrig, utan föredrar relativ position samt float:left|right eftersom det känns mer naturligt. Kan vara lite läskigt att bygga en större sajt med många element och använda absolute eftersom det ibland får oönskade konsekvenser. Övriga element brukar t.ex. inte ta hänsyn till absolute-positionerade element utan hamnar bakom eller över :)

Jag har hittat hur jag skapar funktionen och jag tror inte det ska bli några problem. Jag har även övriga sajten inlagd i såna lager, som inte överlappar varandra, så jag kan inte se att det ska bli några oönskade effekter.
Med de breda bildskärmar som många har numera, när många tittar på filmer på datorn osv, så ser min sajt bara konstig ut med relativ position. Det flyter ut alldeles för mkt... Men det beror ju på hurdan sajtne är uppbyggd...

TACK för hjälpen i alla fall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka