russtravare

bsmx

Trådstartare
Hej!
Har vuxit ur mitt russ. Han är riden i form o gått lite dressyr o hoppning. Han är inkörd, ganska stark o tycker om att köras, lite osäker i vagnen.
Tänkte pröva honom på trav. Han har bra grundkondition, men???
Hur tränar man en russtravare?
Han behöver kanske annan foderstat? Äter nu 0,5 l hanvre o 2,5 dl betfor, 50 ml mineraler o 5 kg hö/dag.
Tacksam för alla tips!!:idea: :)

Sv: russtravare

:rofl: är det verkligen ingen som kan tänka sig dela med sig av sina erfarenheter:confused:

Nu är väl inte jag den som kan mest om det här men, jag gör väl ett försök :P

Har han redan bra grundkondis är det ju jättebra! Kör lite varierad träning hemma, köra långt och ganska långsamt, köra tempväxlingar är jättebra och de flesta hästar brukar tycka att det är kul.
Du känner väl din häst bäst, så du kommer antagligen märka hur han reagerar på träningen, se till att han är positivt inställd till att köras, det ska vara KUL att springa.

Leta upp var närmsta travbana ligger, där finns säkert någon som kan hjälpa till! Vill du köra ponnytrav så måste du ju testa hur det går att köra på banan!

foderstat är jag inte så bra på, det beror ju helt på hur lätt/svårfödd han är osv.

Finns säkert många härinne som har bra träningstips!

Mina ponnytravare har tävlat på helt olika foderstater.
En gick en säsong på bara hö, med bra resultat och lagom hull ( hon såg alltid ut som en jakthund när hon var iform:smirk: )
En annan fick 10-12 liter kraftfoder havre, kli, betfor, kokt råg, kraft, soja. Och det var för att han skulle HÅLLA hullet, annars såg han ut som ett vandrande spjälstaket!
Så det är helt beroende på häst hur mycket foder den behöver

Russinet skrev:
foderstat är jag inte så bra på, det beror ju helt på hur lätt/svårfödd han är osv.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: En ponny som är svårfödd den var bra! :rofl: :rofl:

Skratta du....:rofl: Min ena shettis kille får lika mkt hö som mina varmblodiga start hästar, och han är inte fet!
Och min welsh hingst jag hade förut åt oxå precis lika mkt som de stora... Så nog är de några enstaka ponnysar som har svårt att hålla hullet.
Men visst låter det lite roligt när man säger att shettisen tuggar i sig min 7kg hö/dag:crazy:

linneaforss skrev:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: En ponny som är svårfödd den var bra! :rofl: :rofl:

visst finns det väl de som är :confused:

....fast mina tillhör ju inte den kategorin direkt....

men jag vet ponnier som var väldigt svåra att hålla hullet på

:idea: ska testa på hans "gamla foderstat", tror på ströfoder.
Det där med att intervallträna låter kul.
Tack:bow:

linneaforss skrev:
Öhm min ponny VAR svårfödd, så visst kan dom vara det. Nu får hon hestekrafts müsli och börjar bli en liten tjockis :D

Till trådskaparen: Har du värden på höet ? Om du har ett bra hö kan du prova att låta ponnyn bara gå på det, men om det är ett dåligt är det nog bäst att fortsätta som du gör.

Intervaller är mums :D

Liknande trådar

Foder & Strö Har problem med ponny som nu har börjat tunna ur sin överlinje. Hon behöver helt klart mer protein än vad jag ger men hur jag än räknar...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: Elo
·
Hästvård Hej! Vår C-ponny new Forrest har helt tappat i vikt på 4 veckor. Hon har blivit mager som ett skrälle. Revbenen syns och ryggraden...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 833
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp