Rusar nåt in i h*****e

A

annorlunda

Ja, har ni några bra tips för att få hästen att sluta rusa ?
På ridbanan är det inte så farligt, men när man rider ut är det hemskt :S

Han tror han ska galoppera så fort skänklarna vidrör han, och stressar då upp sigt och springer fortare och fortare :S
Ha med sig sällskap ut fungerar inte, inte som "bromskloss" framför eller bakom..:S

Så ge mig tips på hur jag ska få honom att förstå att mna inte behöver springa
120km/h.. :)

Sv: Rusar nåt in i h*****e

borttaget*

Senast ändrad av en moderator:

Vad har hästen gjort innan? Hur är den skolad? Låter som ett omskolningsprojekt, lära nytt helt enkelt.

Tänk efter varför hästen springer så kanske du sitter på svaret själv (den biten kan du lista ut bättre än oss, iom att det är du som känner hästen - om du tänker efter och är öppen för hästens signaler! ;) ).

Hur har den blivit inlärd galoppen?

Jag misstänker att hästen blivit stressad dels för att den inte förstått och dels pga obalans.
Det man får göra då är att försöka kompensera detta genom att vara lugn, tydlig, konsekvent och ge hästen ett bättre alternativ till vad den ska göra. Samtidigt som man försöker förbättra balansen överlag, men det är ett långsiktigt projekt som nog är lättare på ridbana.

Jag skulle (lite beroende på häst) bara ha skrittat ute tills hästen har coolat ner. Satt en gräns, t ex att hästen får gå hur snabbt den vill (så länge jag inte säger till om något annat, ber jag den sakta av vill jag såklart att den ska svara på den hjälpen) så länge den skrittar. Det är första absoluta grovjobbet om t o m en sån sak inte är självklart för hästen.
Sen skulle jag lägga in lite halter - beröm och stå stilla och vila en stund om hästen har tillräckligt med ro i kroppen - gå vidare, lagt in lite sån lydnadsövning. För att sen lägga till halvhalter lite då och då och tempoändringar, gärna i nedförsbackar för det tränar balansen.
Hade varit generös med tygellängden när hästen förtjänar det (för att peppa den att slappna av) och bara tagit i tyglarna vid behov. Gärna knatat omkring i skog/terräng så den får något att tänka på.
När det sen är dags för traven skulle jag börja med bara enstaka övergångar för att kolla att balans och lydnad sitter, för att sen utöka.

Sen hade jag även försökt "göra om" galoppjobbet på ridbanan, ge hästen bättre förutsättningar. Att springa in i galopp är inte en fattning, det är att skapa obalans (och stress om man har otur! :p ).

Tillvägagångssättet kan man såklart anpassa till hästen som individ, hur man märker att det fungerar (tänker på det jag skrev ovan om hur jag hade gjort). Lugn och konsekvent är nyckelorden. Ta tills du får ett svar men sen lätta helt, undvik segdragande in i det sista. Och renodla broms-signalerna genom halter/halvhalter tills du kan ta dom bara för sitsen.

Skritta BARA hästen på lång tygel ute tills den lärt sig att slappna av.
Man ska inte hålla på med annat om hästen bara stressar.

När hästen varit helt lugn och avslappnada x antal ggr, så kan du försiktigt börja ta tyglarna.

När det funkar, lägger du in lite travarbete, och när det funkar så kan du börja galoppera.
Avsluta alltid allting med lugn och avslappnad skritt på lång tygel.

Är hästen stressig i padocken också gör du lite likadant. När hästen börjar stressa upp sig så går du ner till skritt på lång tygel tills den har lugnat sig igen. Eller aktiverar den mera, om det fungerar.

Ser att du redan fått flera bra svar, men jag skriver ändå. :p
Försök att hålla hästen sysselsatt med annat. Försök få den att jobba. Gör halter, ställ åt höger och vänster, lägg volter och serpentiner. Och skritta bara tills ni känner er säkra på det. Och viktigt är att du inte sitter och spänner dig och väntar på att hästen ska rusa iväg. Var konsekvent och lugn och avslappnad. :grin:
Lycka till! :banana:

Det låter som om du knappt har kvar kontrollen när du rider ute... Är hästen stressad även i övrig hantering, eller bara när du sitter i sadeln? Kan du exempelvis rida sidvärts eller springer den bara rakt fram?

Antagligen så "vet" hästen att uteritt betyder full gas hela tiden och behöver lära om - då skulle jag rida väldigt kravlöst, långa tyglar (som Totola och Vita_ skrev), kanske stanna och "titta på blommorna" ibland. Så skulle jag fortsätta tills hästen varvade ned, det kan få ta någon månad eller två. Försök att bara sitta och vara passiv. Ingen snabbare gångart förrän den är lugn i skritt. Du kan rida krångliga skogstigar, och liknande knöliga vägar så att den måste sänka huvudet och titta vart den går istället för att vara stressa på framåt.

Oj, mycket att svara på :)

Han har gått som travhäst innan, men för länge sedan, han har varit i min ägo 1,5 år nu, men dessa
problem har börjat sen jag hade han i ett annat stall, för att sen flytta tillbaka honom, dett va väl för ca 5-6 månader sedan..
´Jag rider honom klassiskt, vet inte hur ja ska uttrycka det, men ingen western eller akademiskt iaf :)

Jag kan ärligt säga att jag inte förstår varför han springer på så, det spelar ingen roll om det är jag eller någon annan som rider honom, och han har inte ont någonstans, sadeln passar osv. Det va de första jag kollade upp.Det är precis som han har glömt bort allt han lärt sig ?

Jadu, vi testade först med att lära han galoppen genom att trava i branta backar och mana på honom, men fy f*n va de gick FORT, mer läskigt än bra..detta testades endast 1-2 ggr.
Sedan testade vi bara att lixom göra skänkeln från skritt, och då gick det jätte bra, det gick inte alls så fort utan riktigt lugnt och fint. :)

Men nu verkar han tro att så fort man manar på han så betyder det att han ska SPRINGA!

Han är INTE stressad alls annars, utan lugn och harmonisk..
I Padocken, så går det jätte bra, där gör jag bara en volt om han försöker rusa iväg, så förstår han att det inte behöver g¨å i 120 :p

När jag rider ut, försöker jag aktivera honom så mycket det går, med skänkelvikningar, öppna osv..
Och under momenten så slappnar han väl av, han vet vad han ska göra och är väldigt lyhörd.
Men så fort han bara ska rakt fraM, så blir det stressat..:Sdet ska gå fort fort fort..

Men ska definitvit ta till mig av era tips, hädanefter blir det enbart skritt ute, så får ja slipa på traven i padocken :)
Känns som detta blev väldigt osammanhängande, men är det något jag missat att svara på så får ni påminna mig ;)

Oki - så han stressade inte på samma sätt före flytten tillbaka till det gamla stallet? Hände det någonting då som han reagerade på? Reds han mer tidigare? Det kan ju vara ren överskottsenergi.

Jag föreslår fortfarande "knöliga" ridvägar ute, så att han själv måste titta vart han går. Det är jättebra att han lyssnar på dig och gör det du ber om - men det vore också bra om han kunde koppla bort hetsen självmant. Så att du bara kan sitta och hålla om, och han fokuserar på vart han sätter fötterna.

Oki - så han stressade inte på samma sätt före flytten tillbaka till det gamla stallet? Hände det någonting då som han reagerade på? Reds han mer tidigare? Det kan ju vara ren överskottsenergi.

Jag föreslår fortfarande "knöliga" ridvägar ute, så att han själv måste titta vart han går. Det är jättebra att han lyssnar på dig och gör det du ber om - men det vore också bra om han kunde koppla bort hetsen självmant. Så att du bara kan sitta och hålla om, och han fokuserar på vart han sätter fötterna.

Nej, han stressade inte alls så..
Har verkligen tänkt efter, men kan inte dra mig till minnes någon händelse faktist..
Just nu försöker jag rida han så gott som varje dag, självklart infaller vilodagar
då man aldrig kan förutse vad som händer :)
Självklart blir det ju värre när han står några dagar, men även fast han hålls igång så är han aldrig riktigt lugn så att säga..
Problemet är iaf INTE att han får för mycket kraftfoder, utan han får 1½dl betfor på kvällen och morötter som skrammel på morgonen..:)

Jo, jag ska definitivt hitta några såna rundor, där han måste lyfta på fötterna :) Tack för tipset :)

förlåt om jag är typ sämst på att rida, men jag har aldrig lärt mig vad en halvhalt är! hur gör man det och vad ska det vara bra för?
jag har ridit på ridskola i nästan 4 år bara så är kanske inte särskilt duktig. :P

Du har fått bra tips för hästens del att tänka på. Jag skulle bara vilja tillägga en detalj som det mycket sällan tipsas om här. Och det är att du bör försöka tänka på hur du själv sitter o vilka signaler du ger. Det är så lätt att få hästen att öka tempot bara genom att man själv blir aningen framåtlutad, något man kanske inte ens tänker på "i stundens hetta".
Sedan skulle jag vilja slå ett slag för övergångar. De bygger upp styrka o får hästen att vänta på hjälperna.

Kan vara så att hästen inte byggt om sig tillräckligt och behöver mer gymnastiska övningar, förberedande träning för olika moment. Dock är jag nyfiken på hur ni kollat om han har ont/inte ont någonstans?

Jag har själv erfarenhet av en varmblodstravare som inte visade hälta, men som ibland rusade iväg. Cool i all hantering och till synes lugn. Dock sa magkänslan nåt annat så jag lät 2 kliniker kolla upp honom ordentligt. Inget visade sig förrän man släckte ena frambenet, då blev han halt på det andra. Röntgade runt om samt knäna bak och det var artroser grad 3 överallt. Så, är hästen riktigt utredd?

Solis Jo , detta slog mig oxå, men för att min sits skulle få han att sakta av så fick ja mer eller mindre sitta åt 90 grader bakåt om du förstår va ja menar ;)

Piraja
Vi har inte kollat honom på klinik, men veterinär och ET har kollat upp honom..
Personligen tror jag inte det är något fel så sätt med honom, men visst, kommer jag inte underfund med detta problem så
får jag väl åka in med honom:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka