Sv: Rusar nåt in i h*****e
Oj, mycket att svara på
Han har gått som travhäst innan, men för länge sedan, han har varit i min ägo 1,5 år nu, men dessa
problem har börjat sen jag hade han i ett annat stall, för att sen flytta tillbaka honom, dett va väl för ca 5-6 månader sedan..
´Jag rider honom klassiskt, vet inte hur ja ska uttrycka det, men ingen western eller akademiskt iaf
Jag kan ärligt säga att jag inte förstår varför han springer på så, det spelar ingen roll om det är jag eller någon annan som rider honom, och han har inte ont någonstans, sadeln passar osv. Det va de första jag kollade upp.Det är precis som han har glömt bort allt han lärt sig ?
Jadu, vi testade först med att lära han galoppen genom att trava i branta backar och mana på honom, men fy f*n va de gick FORT, mer läskigt än bra..detta testades endast 1-2 ggr.
Sedan testade vi bara att lixom göra skänkeln från skritt, och då gick det jätte bra, det gick inte alls så fort utan riktigt lugnt och fint.
Men nu verkar han tro att så fort man manar på han så betyder det att han ska SPRINGA!
Han är INTE stressad alls annars, utan lugn och harmonisk..
I Padocken, så går det jätte bra, där gör jag bara en volt om han försöker rusa iväg, så förstår han att det inte behöver g¨å i 120
När jag rider ut, försöker jag aktivera honom så mycket det går, med skänkelvikningar, öppna osv..
Och under momenten så slappnar han väl av, han vet vad han ska göra och är väldigt lyhörd.
Men så fort han bara ska rakt fraM, så blir det stressat..:Sdet ska gå fort fort fort..
Men ska definitvit ta till mig av era tips, hädanefter blir det enbart skritt ute, så får ja slipa på traven i padocken
Känns som detta blev väldigt osammanhängande, men är det något jag missat att svara på så får ni påminna mig