rusar iväg på hemvägen :(

I

isan_love

hej! Tror det här problemet kanske är ganska vanligt men kan inte hitta någon tidigare tråd om det..

När jag ska ut och rida så går det jättebra, min häst lyssnar på mig osv men såfort som jag vänder hemåt blir hon galen..
Hon bara taktar och det går fortare och fortare om jag säger så. Jag försöker jobba med mycket halter och tempoväxlingar, försöker hitta på lite övningar för att få henne att lyssna på mig men såfort jag låter henne gå framåt så vill hon bara springa iväg för mig.

På mina lektioner brukar hon också vara springig men min tränare säger att jag ska driva på henne framåt, för om jag håller in henne så har hon ingenstans att ta vägen förutom uppåt dvs bocka. Men det hjälper inte när jag rider ute,. Jag kan ju inte fortsätta och driva för då blir det väll full galopp istället. Jag försöker att använda mig mycket av sitsen och så men hon lyssnar inte alls, senaste gånger har jag blivit så arg och trött på det att jag inte kunnat fortsätta rida utan suttit av och gått med henne hem den sista biten.

Kan tilläga att hon hade problem i munnen och det var anledningen till att alla problem började, hon hade ont när jag red och började med mycket protester. Men nu är problemet fixat och det har skett framsteg även om dom är mycket små..

Jag måste få ordning på problemet för att annars kan jag inte fortsätta rida henne, och det vill jag för när allt funkar så är hon underbar.

Nån som har några smarta ideer till mig?

Sv: rusar iväg på hemvägen :(

Skritta bara på lång tygel på hemvägen tills hästen lärt sig slappna av.

När det går bra kan du börja ställa lite mer krav, men tänk på att ta det ett steg i taget.
Att hästen går lungt och avslappnat är det viktigaste. När den börjat göra det kan man börja kräva lite mer av hästen, att sitta och "bråka" med hästen gör den iprincip alltid bara mer tjurig och stressig.

När du skrittar på hemvägen, vänd och skritta några steg bort från stallet och viktigast av allt BERÖM när hästen gjort rätt! Det funkade för mig och hästen jag red då men kanske inte för er. Bara ett tips :)

ja men problemet är ju att det inte fungerar :/ skrittar jag på lång tygel så går det bara fortare och fortare

har exakt samma problem eller ja hon gör ganska så stora framsteg testa gå framåt så fort hon går för fort så stannar du och ryggar henne och så fortsätter du med det hela vägen hem, se också till att när hon ryggad klart får du inte låta henne gå framåt tills du har sakt det, träna också att stå stilla. ett + är om du gör övningen hemma i paddok eller utanför stallet så förstår hon hur allt går till ute i skogen sedan , när jag började med dom här övningarna så kunde inte min häst skritta för fem öre utan det gick bara fortare och fortare nu efter lite sådan här träning så an hon skritta på långtygel kan dock gå lite smyg fort ibland men då dirket stanna och rygga

jag körde också att vända bort från stallet och sedan vända hem men då blev hon mer som en bomb tillslut men vem vet det kankse funkar på din häst

lycka till =)

Att rygga tycker jag aldrig är en bra idé som problemlösning, även om det kanske funkade på din häst. På fel häst kan det ju sluta att hästen börjar kasta sig bakåt istället och "utveckla" ryggningen på helt fel sätt. Att göra halt och stå still kan på en stressad häst leda till rejäl frustration som kan yttra sig i tex stegringar.

Till TS: Hade jag varit du hade jag lärt hästen att bara för att man går på "hemvägen" behöver det inte alltid betyda att man ska hem. Ungefär samma taktik som man kan använda sig av om hästen är het inför ett hinder - och att man då lägger en volt i anridningen så att hästen lär sig att den inte får hoppa om den i princip skenar över hindret. Dvs i ditt fall kan du börja vända hemåt, men sen kanske svänga in på någon annan väg, svänga runt lite stenar och träd eller helt enkelt vända tillbaka bort ifrån stallet igen (vet ju inte hur det ser ut där du rider men tror du förstår vad jag är ute efter).

Lycka till :)

Jag håller med tidigare skribent om att du kan avdramatisera hemvägen genom att ta lite olika små stickspår in i buskarna eller runt nåt hus eller så, så att hästen blir lite distraherad och inte är lika medveten om att ni är på väg hem och tycker också att du har fått bra tips från flera andra.

Att du tempoväxlar och gör halter är förstås bra, men lägg in fler övningar också. Utnyttja hästens framåtanda till nåt positivt! Öppna, sluta, skänkelvikningar rakt fram och i sick-sack, små serpentiner, små volter om det finns plats- aktivera hästen hela tiden!

När du skrittar på lång tygel, lär dig känna när hästen börjar öka och smyga ifrån dig och parera på en gång istället för att plötsligt upptäcka att "hoppsan, nu går hästen i 190, jag måste försöka stoppa den!".
Detta kan till en början innebära att du får göra sådär femhundra halvhalter och ev. en eller annan icke dressyrmässig förhållning, men tro mig- den hästen är inte född som inte efter hand fattar vinken och inser att den inte kan komma undan med att gå fortare och fortare:laugh:!

HAde oxå en häst som tyckte om att gå väldigt fort hem och hjälpte inte så mycket med långa tyglar heller, i stället så förssökte jag hitta vägar som går runt att man inte behöver vända för att komma tillbaka, funkade jätte bra för min häst fattade aldrig när det var hem väg utan håll samma tempo hela tiden, men och jag fick vända och hon hara gick fortare och fortare så jag jag rakt ut i skogen i värsta terängen så hon fick tänka på vart hon gick någonstans, för då gick det mycket staktare kan jag säga;) efter ett tag så fattade min häst att det inte gick fortare hemåt och fick riktigt bra i slutet på hem vägen, :banana:

det funkade på min häst och hon är rejält stressad häst , mkt beror ju på vad gör också. hade en häst som inte kunde stå still 3 sec på vägen hem då stog hon rakt upp men stannade jag och ryggade ett steg fick hon tänka på annat sedan fram stanna rygga osv , man måste ju testa ellerhur?=) det där med att ändra vägen höll jag på med dag ut och dag in i 3 månader vilket resulterade att så fort jag vände hem så började hon stressa mer än någonsin och när jag svängde in på en annan stig vare antingen full fart eller stog hon helt still och började små resa sig och sparka , dom är indevier och man måste testa vad som funkar bäst=) sen ser jag heldre att ryggningen blir lite fel än att ha en överstressad häst och att man inte kan ta en lugntur ute i skogen

Hade en B-ponny som var sån. I hennes fall var det dels det att aldrig VÄNDA HEMÅT när man skulle hem, utan alltid se till att man red en sunda, och så blev det bara skritt hemåt med inslag av små volter, serpentiner och halter. Hela tiden se till att hon var aktiverad.

Och det är det du måste ta itu med.
Kan hästen inte skritta på lång tygel, så kan du heller inte kräva något annat av den.
Hemvägen ska vara lugn och avslappnande för hästen!

När den går för fort, bromsa upp den och släpp på tygeln direkt.
Det är viktigt att DU är avslappnad och att du ger hästen chansen att vara avlappnad. Sitter du och drar i tygeln så kommer hästen (antagligen) bara bli mer stressad och då är det svårt att få bort problemet.

Hej, det kan vara så att hon känner av dragningen till flocken när du närmar dig stallet. Pröva att göra halter och backa henne. Och kliv av och gå sista hundra metrarna. Det viktiga är att det går bra!

Att backa henne är en en dominansövning som gör att du stärker ledarskapet. Undvik också att trava eller galoppera hemåt så länge det känns osäkert. Efter hand kan du pröva att trava även hemåt, allra sist att skritta även sista biten.

Dessutom är det bra att träna i arbetsgrimma (NH). Vanliga ledövningar där du går med henne (hon ska gå bakom dig eller med huvudet vid din axel) (ej längre fram). träna att gå och stanna, gå och stanna. Om hon går förbi så backar du henne. Det finns böcker tex av Forsström, där du kan läsa om flera andra övningar.
Gör lite sådana övningar även innan du sitter upp. Samla poäng. Det stärker ditt ledarskap. Jag tror det är det som det handlar om. Han/hon litar inte riktigt på dig, då är det tryggast att skynda sig till stallet!
Jag har ibland haft samma problem och NH-träning löser nästan alla...
Att vara avslappnad själv (hur svårt det än är) och ge eftergifter är Aoch O, nnars förstärker du hästens otrygghet. Är du trygg blir hästen det säkert också. Även om det kan ta tid.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 676
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 704
Senast: yamyam
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 627
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar