Rusar in i pass ist för galopp

Islandstok

Trådstartare
Hej!
Har ni några tips på en häst som rusar in i pass/grisepass istället för att ta galopp?

Någon som har en häst som gör nåt liknande? =)

Sv: Rusar in i pass ist för galopp

I vilka situationer gör den så? Galopperar den ok, t ex i hagen, vid longering, om den självmant börjar galoppera under ryttare?

Japp :D
Min kära herr passråtta tar pass i alla lägen om han får, både grisepass och riktig pass.

Om han "slängpassar" istället för att ta galopp brukar jag ta ner honom till skritt eller tom halt om han inte lyssnar. Ny galoppfattning.
Passar han igen så ner i skritt eller helt igen, ny fattning.
Det viktiga är att han förr eller senare gör rätt.

Funkar absolut ingenting (sånna dagar finns ju också) så får han trava istället. Passa skall han inte göra bara för att det är lättast.

Kan tillägga att min häst även passar mkt löst om man longerar eller tom i hagen.
Passråtta var ordet!

I vilka situationer gör den så? Galopperar den ok, t ex i hagen, vid longering, om den självmant börjar galoppera under ryttare?

Jag har sett henne båda galoppera och ta pass i hagen, en gång rusade hon i pass ner för en backe i hagen.. usch! :P

När vi löshoppar galopperar hon ganska bra. Men du tänker på om det är jag som sitter fel eller om sadeln skulle sitta på ett sätt som hindrar henne från att galoppera?

Draumsyn, bra tips där att ta ner till skritt och börja om, jag har snarare försökt samla upp och driva igång en ny galoppfattning från pass men dte kanske är alldeles för svårt! Ska testa ditt tips nästa gång :)

Ibland är det samma sak när vi ska trava, tar hellre pass än trav, går dock bättre när vi arbetar på volt.

Jadå, har haft det problmet ja. Orsaken var svag i bakdelen samt en obalans i hästen, har den då en ryttare på så krävs det av ryttaren att vara mycket balanserad.

Så vad du behöver träna din häst i, att stärka din häst och lära den hitta en balans genom att flytta mer tyngd mot bak.

(Lös)longera och säg "galopp" när hon fattar galopp. Sedan när du rider säger du "galopp" när du gör en tydlig (inte för stor) galoppfattning. Fatta galopp där det är naturligt att galoppera och inte passa, i en kurva i uppförsbacke.
Kolla att sadeln ligger bra, att den inte är för lång/trycker bak.

Hoppa mycket serier, ex. ett litet hinder, två galoppsprång , sen stuts. Löshoppa mycket.
Försök att stärka hästens bakdel och rygg..

Om hästen är obalanserad och styv så är det mycket viktigt att ryttaren är i balans.. så träna mycket balans och sits övningar, gärna lite varje dag!

Hoppa mycket serier, ex. ett litet hinder, två galoppsprång , sen stuts. Löshoppa mycket.
Försök att stärka hästens bakdel och rygg..

Om hästen är obalanserad och styv så är det mycket viktigt att ryttaren är i balans.. så träna mycket balans och sits övningar, gärna lite varje dag!

Måste bara flika in en liten varning: Jag har sett ett fall där just den här typen av övning för att komma åt just det problemet inte var en bra idé. Det slutade med att hästen försökte klippa ett hinder i full fart flygande pass, med rivning och en vådligt tilltrasslad situation som resultat. Tack och lov slutade det lyckligt, men det såg fruktansvärt obehagligt ut ett tag. Detta var med ryttare på ryggen.

I just detta fall fungerade dock löshoppning bättre. Minst 50cm behövdes för att denna märr skulle tycka det var värt att ta ett språng över, annars försökte hon bara kliva rakt över i den gångart (trav, galopp, pass) hon råkade hålla för tillfället - med varierat resultat.

Senast ändrad:

Har ett sto som gärna springer i slängpass om hon inte är tillräckligt lösgjord innan. Hon behöver även en balanserad ryttare som kan ge henne rätt hjälper. Ett tipps kan vara att träna på en äng eller ta galoppen i en uppförsbacke där hästen ofta själv väljer att ta galopp. Dock viktikt att klättra mycket och stärka hästen, samt få den att arbeta under sig ordentligt. Det kan vara sadeln som ligger långt fram och trycker på bogbladen vilket gör att hästen har svårt att ta i i galoppen. Lycka till med träningen!

Tack för alla bra tips!
Känns som att jag förstår precis vad problemet är nu!
Red innan idag utan sadel en sväng i skogen, försökte att sitta så rakt som möjligt och inte falla fram med kroppen som jag nog ofta gör när vi ska fatta galopp och trav! Har ofta en sadel som glider fram som säkert stör bogbladen och jag kan tänka mig att jag inte sitter så balanserat som jag borde. Resultat: Skithärlig galopp och en underbar avslappnad trav! Tänk vad lätt det kan bli när man bara gör rätt :D

Min kompis har en passråtta som sprang i pass mot hindret , hoppade och landade i galopp. :cool:

Min ena häst blir alltid så upphetsad när han ska (eller tror att han ska:p ) få galoppera och då springer han gärna in i en riktigt passig galopp.

Eftersom "problemet" med honom är att han älskar att springa (och även är fenomenal på att springa från arbetet:grin:) så försöker jag tvinga honom skritta avslappnat och väldigt böjd på liten volt innan jag låter honom rulla in i galopp och öka volten. Ingen lugn skritt = ingen galopp för hans del:devil:

Men ditt problem har nog inte samma orsak som mitt...

Ja det kanske är en orsak till det hela också! Hon älskar ju verkligen att springa!! Är ibland omöjligt att få henne att skritta :P Men det har blivit bättre med tiden! Har insett att det är många bakomliggande orsaker helt enkelt och man får försöka fundera ut en blandad lösning på det hela =) Har verkligen fått många bra tips! Skönt att höra att dte finns fler med liknande problem!

Gillar verkligen ditt tänkande Alednev! Påminner en del om Parelli NH tänk!

Jag är definitivt ingen expert men jag red tidigare en häst som lätt blev passig. Galoppen blev bättre om man gjorde övergången från tölt, amtagligen för att jag då hade rumpan mer med mig. Tilläggas skall kanske att hon hade en mycket bra tölt, på en häst som har svårare för tölt är det kanske ingen idé.
Hon orkade heller inte galoppera långsamt i början utan det fick vara rätt friskt tempo och så jobbade vi på en mer samlad galopp under tiden.

MEN jag kanske är helt ute och cyklar, har inte ridit isisar så länge:o.

Jag är definitivt ingen expert men jag red tidigare en häst som lätt blev passig. Galoppen blev bättre om man gjorde övergången från tölt, amtagligen för att jag då hade rumpan mer med mig. Tilläggas skall kanske att hon hade en mycket bra tölt, på en häst som har svårare för tölt är det kanske ingen idé.
Hon orkade heller inte galoppera långsamt i början utan det fick vara rätt friskt tempo och så jobbade vi på en mer samlad galopp under tiden.

MEN jag kanske är helt ute och cyklar, har inte ridit isisar så länge:o.

Tack! Det var en ganska bra tanke dte också tyckte jag :)

;)
Ja det kanske är en orsak till det hela också! Hon älskar ju verkligen att springa!! Är ibland omöjligt att få henne att skritta :P Men det har blivit bättre med tiden! Har insett att det är många bakomliggande orsaker helt enkelt och man får försöka fundera ut en blandad lösning på det hela =) Har verkligen fått många bra tips! Skönt att höra att dte finns fler med liknande problem!

Gillar verkligen ditt tänkande Alednev! Påminner en del om Parelli NH tänk!

Jag är lång i från expert.
Men jag skulle jobba på att få hästen lugn och avslappnad, för många blir ju väldigt stressade och när dom stressar tar dom till passen. känner inte din häst men d kan kanske vara värt att prova? Om du får hästen i skritt och sen ren trav så kan d va lättare att få in galoppen.

För traven är bra grund att ut gå ifrån på många hästar....

Lycka till! ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej. Jag undrar om någon har erfarenhet och tips på produkter till ansikte som har både exem och akne? Min unga tonåring har alltid...
2
Svar
23
· Visningar
433
Senast: Fetaost
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Squie
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
726
Senast: Amha
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka