Rusar efter hindret, vad göra?

M

MissNegativ

jag ska förmodligen få låna en gammal tävlingshäst som är helt underbar på alla sätt och vis...men när man hoppar så går det bra (eller ja lite fort men kontrollerbart mot hindret), hoppar som en tok fast hindrena är typ 50 (triangelmärkt så är inte igång så mycket ännu) och efteråt kör han världens rejs... när han rusar och man försöker få tag i honom så drar han ner huvet i varje galoppsprång(inte bocka) utan bara åhh vad kul! å sen när man galopperat in på en volt (efter ett tag) hur lugn som helst...läste några gamla trådar och då sa dom att det är bra med bommar, tänkte jag också! men nu till de andra problemet....han är livrädd för bommar på backen....hon som tävlade honom förut fick utgå från en träning för en toppryttare för han hetsa upp sig över bommarna så mycke...kanske går att ta cavaletti efter? nåt annat tips?

Sv: Rusar efter hindret, vad göra?

Okej,

Om hästen är så rädd för bommar, träna på att rida över bommar!
Longera hästen på volt med en bom på voltspåret och led först över, sen kan du börja longera hästen över.

När du hoppar;
Drar hästen iväg innan hindret så stanna den precis innan hindret. Ta om det & om hästen drar iväg än en gång, stanna ingen! Upprepa tills den lyssnar utan att göra motstånd & beröm mkt.
När den sen lyssnar på dig, hoppa hindret (litet hinder) & stanna precis efter. Ta om övningen & stanna innan hinder & efter.
Träna mkt halvhalter & lär hästen ta dina förhållningar. Dra inte bara, ta & lätta. En viktig sak är att du som ryttare håller dig lugn & väntar ut varje galoppsprång.

Hoppa små hinder vid varje ridpass. Max 80 cm högt.
Hoppa på linje med ca 6 galoppsprång imellan. variera galoppsprången (kortare & längre) men när du länger får inte hästen dra iväg med dig. om den gör det, stanna & ta om det. Ta djupa andetag & stressa inte.

Även när du inte hoppar måste hästen ta dina förhållningar.
Trava & sakta av till skritt, Upprepa. Galoppera & sakta av till skritt & gör halt. Fatta galopp från halt ev. skritt.

Lycka till, Ta hjälp av duktig tränare.

Nu vet jag ju inte hur din häst är i tempramentet men det är oftast ingen hit att göra en massa halter innan/efter hinder med en häst som lätt blir het o stressad... Det ger snarare motsatt effekt.
Sen så har jag fått lära mig att man aldrig gör halt precis innan hindret, vilket låter rimligt.

Däremot är det super att lägga en volt direkt efter hindret om den rusar. Om du tex. hoppar i vänster varv så lägg en volt till höger ca 7-10 meter efter hindret. Låt det bara inte bli en dragkamp, gör en mjuk halvhalt o sen vänd. Den kmr förhoppningsvis att förstå att det inte är nån idé att sätta av i 190 efter hindret...
När du känner att den lyssnar bra på det så rid rakt fram efter hindret o försök behålla "den bra känslan även här". Viktigt att tänka på då är att inte börja dra i hästen efter hindret "i förebyggande syfte". Rid med mjuka händer, sjunk ner i sadeln o rid lite lätt öppna. Börjar den stressa iväg igen så fortsätt med volterna. Gör dom dock inte för små.

Om du har problem med att rida på bommar så lägg upp låga cavaletti med relaterade avstånd att rida på.
Ha böjda spår, kombinationer, linjer med tex 21 m o välj själv om du vill rida på 5,6 el. kanske 7 galoppsprång. Du känner ju hur mkt du kan kräva utan att det blir en "kamp". Rusar den iväg så lägg en volt. Tänk på att hela tiden vara lugn o inte sätta igång ngn dragkamp. Rid mkt tempoväxlingar och övergångar - även mellan bommarna.

Som tidigare skrev så kan du träna på bommar/cavaletti mer el. mindre varje dag. Det är inget som sliter på hästen.
Tänk bara på att inte lägga femtioelva minivolter hela tiden då det är slitsamt, variera storleken och sist men inte minst - glöm inte att berömma hästen när den gör rätt!

Lycka till

Då har vi lärt oss olika ;)

Det jag menar med att göra halt innan hindret, är inte som jag skrev göra halt precis innan hindret *miss av mig*. Alltså inte göra halt vid hindret , utan om det är lång anridning och hästen drar iväg, stanna & fatta galopp igen, sen när det funkar kan man rida an utan att göra halt.

Hehe, jag trodde du menade typ att man sätter hästen på hasorna precis innan avsprångspunkten...:angel:
Men då förstår vi varandra. ;)

Nejdå, jag uttryckte mig fel i mitt första inlägg ;)
Yes, vi förstår varandra då :D

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 614
Senast: akleja
·
Hoppning Vet att jag frågat förut vad man ska göra om hästen rusar mot hindrena och då fick jag jätte bra tips. Att rida studs, cavaletti m.m. Nu...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 391
Senast: rocki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V