Vad ska jag göra med henne!?

Sv: Vad ska jag göra med henne!?

fnorr skrev:
Dela upp allt i smâ delar och skit för tillfället i helheten. Börja med att skritta mot ett litet hinder,pâ rakt spâr travar du ivâg och hoppar. Efter ska du rida rakt, gör övergâng till trav sedan skritt och STOPP! Tillbaka samma sätt. Vidn nâsta träning kan du(om allt gâr vâl )lägga till galoppen i anridningen. Men om det dâ gâr ât pipan, tillbaka till skritt sedan trav osv. Den mâste stâ still efter hindret pâ rakt spâr, det är viktigt.

Gör hindret litet, du kan behôva hoppa det mânga gânger.....vânta inte för länge till nästa träning, helst dagen därpâ och sedan kan du vänta ngn dag igen. Var beredd pâ att fâ börja om ibland....hästen ska vara RAK fôre och efter hindret

Precis. Var ungefär vad jag försökte säga också fast inte så utförligt.
Man måste backa om det inte fungerar, inte gå vidare på samma sätt- Bomgångar mm kan göra att hon kastar sig okontorlelrat över dem istället om du fortsätter att rida an på samma sätt men med bomgångar som enda skillnad. Rid så att du har kontroll, så att det är lugnt och enkelt för henne och gå framåt i små steg, som jag skrev tidigare. HEtsa inte fram något den inte är klar för.
Rider du an i skritt sen trav och kontorllerar alla steg behöer du inte släpa fram en massa bommar i onödan (till bomgång)

Sen måste du ju som någon skrev träna markarbete mycket, så att hästen är lydig och lösgjord när du ska hoppa.

Jag har hoppat med graman, det går om du ser till att inte tappa den... Jag drog gramanen genom halsringen på martingalen innan den gick upp genom bettet så man inte fick gramanen i närheten av frambenen när hästen hoppade.

Tränar du för tränare? Om inte, gör det!

ylba skrev:
Jag har hoppat med graman, det går om du ser till att inte tappa den... Jag drog gramanen genom halsringen på martingalen innan den gick upp genom bettet så man inte fick gramanen i närheten av frambenen när hästen hoppade.

Tränar du för tränare? Om inte, gör det!

Jag ska provrida för en tränare idag. :D Är jätte nrvös. :P

Till alla: Tack för alla jätte bra svar. :D Det är till stor nytta för mig ska ni veta. :D:D

Nu måste jag "angripa" lite!

Du har skrivit i en annan tråd om din häst som stegrar sig och uppför sig väldigt farligt ( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=6002824#post6002824 ).

Varför i all världen hoppa hästen innan den är säker att rida på!
Vill du ta livet av dig! :confused:

Se först och främst till att hästen fungerar i ridningen, den ska vara lydig och lyhörd, där efter kan man börja hoppa så smått.

Att en häst sticker när du galopperar och du då måste ha graman är inte en välskolad häst och bör inte hoppas med. I hoppning är det väldigt viktigt att ha kontroll över sin häst, och då får man helt enkelt börja jobba med markarbete först.

Men först och främst så måste du lista ut, samt få hästen att sluta stegra i den vanliga ridningen, det händer redan tillräckligt med olyckor i ridsporten, varför utmana ödet, du måste bli mer rädd om dig!

Jag vill att du tänker på din säkerhet i första hand, sedan lösa din hästs problem, efter det så jobba mkt med markarbete, lyhördhet. Sedan så kan du börja skutta så smått, jag lovar att du kommer att få ut så mkt mer av det, samt att det kommer att känas mkt roligare, trevligare samt lättare att hoppa!

Jag skulle vilja testa att rida din häst.... :smirk:

Varför inte låta någon annan ryttare hoppa din fina häst och se om dedt går bättre, eller om det e hästen allt beror på? jag tycker det e super smart, för då kommer du att se hur hästen beter sig och om det e du eller hästen som gör fel. :)

Panikie skrev:
Jag skulle vilja testa att rida din häst.... :smirk:

Varför inte låta någon annan ryttare hoppa din fina häst och se om dedt går bättre, eller om det e hästen allt beror på? jag tycker det e super smart, för då kommer du att se hur hästen beter sig och om det e du eller hästen som gör fel. :)

Klart att det skulle vara roligt att se nån annan rida henne, men det är så att ingen vill rida henne. Pga att hon är som hon är. :S

oopsie skrev:
Du menar att du tror att du skule rida den så mycket bättre:angel:

Jag tror inte att hon menar att hon rider bättre, utan att det kanske är lättare för ägaren (Diana) att se hur hästen går med någon annan ryttare. Dessutom så går en del hästar bättre med en annan ryttare. Jag hade en häst en gång som hade problem med mig (ni vet, det finns inte männsikor med hästproblem, det finns bara hästar med människorproblem :) ) Men iallafall, så tog jag med mig en kompis ut som hoppade upp på min halvtokiga pålle. Tror ni jag tappade hakan när hästen lungt och fint gick utan en minsta krångel. Jag blev jätteavundsjuk. hehe. :D Jag ar inte kvar hästen nu, men efter det att min vän red den så lärde jag mig lite mer.

hon kanske har ont någonstans ? :(

Haha, här kommer Vääärldens Längsta Svar (trådskaparen kanske orkar läsa igenom det iaf ;) )

Hoppas det gick bra att rida för tränaren :) Vad sa han/hon för någonting om allt?

Jag måste bara svara på lite saker:

Bomgång - är väl ändå ganska farligt? Bommar ska helst aldrig ligga direkt på marken eftersom det kan gå illa om hästen råkar trampa på dom (bl.a. lätt att trampa snett när den rullar till). Speciellt eftersom den kastar sig /okontrollerat/ åt det hållet där bommarna ligger, så är det stor risk att hästen inte tänker på bomgången just då och trampar fel.
Om du verkligen känner att det behövs så skulle jag hellre, som någon skrev, höja upp hela bomgången på sockerbitar.

Jag tror jag har/ hade lite liknande problem som dig. Min häst älskar att hoppa, men för typ 2 år sen så blev det helt plötsligt totalstopp. Hon började vägra (väjde undan precis framför hindrena, supersmidig :crazy: ), och det spelade ingen roll hur mycket man sänkte eller styrde. Hon var helt frisk, så det var inget skadeproblem.
Jag gjorde så att vi tog en total-brejk från hoppningen i ungefär en månad, och sen startade vi upp igen, först sjukt lågt men sen högre och högre. Det gick superbra och gjorde så att hon blev positiv till hoppningen igen :)

Ett annat problem, som kom nu efter att hon varit avställd/halt och inte fått hoppa på ca 6 månader, är att hon rusar mot hindrena. Hon gör även så efter sommarbetet - alltså när det gått alldeles för länge sedan man hoppade *piggis* :bump:
Problemet där är oxå att om hon kommer rusande så är det svårare att se avståndet och därmed större chans att hon väjer mitt framför.

Jag började med att bara låta henne springhoppa av sig. Första gångerna var helt hemska, hon sprang sig löddrig på 6-7 språng av ett 20 cm hinder :o Hon rusar som en idiot och går inte (okej, min tränare kanske skulle fixat det men jag gjorde det inte) att stanna. Därför har jag väldigt låga höjder i början, så att det inte gör nånting om hon kommer fel eftersom hon då alltid kan hoppa (= jag slipper att hon börjar vägra).
Ju oftare vi hoppar, desto bättre blir det. Det tog ca 3 veckor (med 2 mini-hoppningar i varje) innan hon kunde börja tänka hoppning istället för bara "HIIINDEEER!!!"

Sedan började jag rida för tränare direkt, alltså när hon var något sånär okej för att inte rejsa över dom andra hästarna :o, för att jag ville ha hjälp att bygga upp henne ordentligt från början så att det inte blev något fel (som vägringarna förut t.ex.) som kunde börja förstöra allt senare.

Nu går det superbra :) Hon är fortfarande pigg, och min tränare har nämnt (som du oxå tänkt på) martingal, graman, andra bett osv. Inte för att man ska kunna "dra tag" utan för att dom gör så att du kan rida med mindre hjälper. När jag inte ville så föreslog han att jag ska använda annan utrustning under dressyren (trots att hon är otroligt lyhörd där), så att hon lär sig att ta hjälperna, men sedan rida med min vanliga utrustning på själva hoppningen. Jag har dock inte testat något annat än, eftersom hon hela tiden skärper sig mer och mer ju mer vi tränar.

Nu (tidigare var det en annan sorts rusning) är det så att i början av lektionen lyssnar hon mer, och mot slutet rusar hon mer... Jag har funderat på om det är för att hon blir trött, eller om det är för att hon "kommer igång" efter ett tag :crazy:

Hursomhelst, din häst rusar väl direkt?, så du behöver nog inte vara orolig för att den är trött ;)

Stegringarna däremot låter inte alls roliga :( Gör hon så i dressyren oxå?
Om jag var du skulle jag nog börja med att se till så att dressyren funkade och att hästen arbetas svettig där (det kanske redan är så?)
Sen skulle jag lägga in exv cavalettibommar (upphöjda på liggande sockerbit, alltså ca 15 cm?) som du skrittar och travar över.

När det känns bra kan du lägga en bom enskilt, och du rider alltså an på den i galopp som ett ensamstående hinder (men samma låga höjd, och ingen gasning eller extra tryck över) Grejen är att bommen ligger själv och ni/du kommer antagligen därför automatiskt tänka den som ett hinder, men det är inget som skrämmer eller gör er osäkra. Eftersom det är så lågt gör det inte så mycket om ni kommer fel/vingligt osv, men se verkligen till att till varje pris försöka komma över, börjar den vägra på såna pluttsaker kommer ni nämligen att få det apjobbigt (förstår i&försig att ni redan har det, men ändå...)
Gör halt medan ni fortfarande är på rakt spår, gärna runt 3 galoppsprång efter hindret (försök så nära som möjligt iaf).

Sen kan du lägga två såna låga bommar som en rak linje med 5 galoppsprång (21 m) emellan, och när det fungerar så kan du testa att rida på både 4 och 6-7 språng men med samma avstånd.
Funkar det så kan du sakta börja höja upp tills det slutligen blir hinder.

Lägg ofta in bommar i arbetet så att hästen vänjer sig, och därmed inte blir lika taggad så fort den ser en bom/ ett hinder. Avsluta gärna även dressyrlektionerna med att skutta över en liten bom 3-4 gånger.
När ni kommit längre kan du avsluta med att skutta lika många språng över ett hinder.
På så sätt avdramatiserar du hela hinder-grejen lite.

Om du orkat läsa hela vägen hit så vill jag bara säga att jag hoppas allt löser sig för dig snart :bump:

Ta hjälp av en tränare först och främst. Och som ngn annan skrev; bomgångar och halter. Gör gärna halt, rygga henne, och fram i trav/galopp igen och hoppa hinmdret, gärna halt efter också.

Det går bra att hoppa med graman, tänk bara på att den inte är för kort, och stoppa in den genom halsringen på martingalen så att hästen inte kan fastna med frambenen /om du inte har martingalen på kan du ta ett vanligt stigläder)

Lycka till!

Läste precis din andra tråd, och jag tycker absolut inte att du ska försöka hoppa henne så länge hon stegrar sig under dressyr eller uteritter.
Lycka till!

Tack till alla som har svarat och gett mig tips. :D Det är verkligen jätte bra och jag ska prova dom nästa gång jag hoppar (låga hinder, studs, bommar m.m.
Till dom som frågat om jag börjat rida för tränare: Ja jag har gjort det och vi har börjat om från noll med Elma. Första gången så fick jag rida i mkt skritt och lite trav på långa tyglar. fick använda min sits då, inga skänklar utan bara "rumpmusklerna" Fick ställa henne (det kunde hon inte då hon inte riktigt fattar, men i slutet av passet började hon fatta lite ändå) Sen fick jag också trava på volt på långa tyglar, då fattade hon galopp hela tiden (då kunde hon visst gå i en lugn galopp vilket hon nästan aldrig gör annars), till slut så gick hon i en ganska lugn trav. :D
Ska även snart åka iväg med Elma så att vi kan röntga henne så att allt verkligen är bra!

Mvh Diana som är evigt tacksam. :D

Lägger in några bilder från första gången vi rider för tränare. :P

Hon lugnar sig lite. :P
DSCN1897.jpg

Här ska hon trava på långa tyglar, men hon vill fatta galopp så jag råkar ta lite i tyglarna i alla fall. :P
DSCN1906.jpg

Här ser hon ju riktigt fin ut, eller!? :P
DSCN1903.jpg

Duktig flicka! =)
DSCN1901.jpg

Vad jättefint det ser ut. :bow:
Du måste var jättenöjd :banana:
På tredje bilden är hon väldigt fin.
Det var klokt av tränaren att du fick jobba på det sättet och det ska du göra även i hoppning sen. Lycka till.

Min häst rusar inte mot hindren men efteråt , d är inte eller så skoj ..

*lånar knapp*

Nu har ju trådskaparen hittat en tränare som det verkar funka bra med, men det finns kankse någon annan som har nytta av mina erfarenheter...
Min häst har varit fullkomligt galen på hinder, både för att hon älskar att hoppa men hoppning har även inneburit stress för henne (som fd. ridskolehäst har hon blivit dragen i mycket). Det som har fått henne att lugna ner sig har inte varit en massa halter och "disciplinövningar", det har bara fått henne mer uppjagad. Utan isället har hon fått hoppa av "misstag" så att det blivit avdramatiserat.
Tex har jag lagt ut ett par galoppbommar och några småhinder utspridda på ridbanan. Suttit och ridit som vanligt, och bara "råkat" ta en bom eller ett hinder i förbifarten. Sen har jag kanske galopperat vidare några varv, gjort en volt - hoppat ett hinder - brutit av till trav - gjort en skänkelvikning - klivit över en bom osv.
Det har gjort att hoppning inte är något "stort" för henne längre, utan lika gärna som man gör en volt kan man hoppa ett hinder liksom.
Har tillämpat samma princip i skogen där det funnits möjlighet, trava över en stock, hoppa dike etc.
Har funkat på min häst i alla fall.

Hursomhelst, din häst rusar väl direkt?, så du behöver nog inte vara orolig för att den är trött

Det är precis det, dem flesta är när de rusar, de orkar inte.....
Du säger att din häst är sådan efter betet osv, antagligen för att hon inte ha orken och musklerna....många gör fel där och sätter på dem fel utrustning, när själva problemet är att man måste bygga upp styrkan och få dem avslappnade under ridningen...(nu utgår jag från en frisk häst med rätt utrustning) Börja från början och träna i lugna och trygga miljöer med en bra tränare ni trivs med....;)

Nu har ju trådskaparen hittat en tränare som det verkar funka bra med,

Jätte kul att höra...:bow:

Du verkar ju kunna kommunicera bra med din häst, det är ju det som är viktigt, att kunna hitta rätt sätt som funkar bra för just den hästen och ryttaren....;)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 627
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka