rundcorall

T

Tribute

funderar på att bygga en rundcorall och jag skulle vilja ha tips på hur stor i diameter man ska göra den, vilket underlag man ska ha och hur den ska omringas.

Tack på förhand!

Sv: rundcorall

Rundkorall brukar vara 20 diameter. Alltså 20 meter åt alla håll.
Jag hade velat bygga en rundkorall själv, men just nu är paddocksbygge mest aktuell här.
Själv hade jag tänkt använda mig av en finare sand i såfall och hägnat in med plan eller ev. satt upp ett par rejäla o höga stolpar o sedan satt sånt där vitt vågigt plast rätt ,högt, runt omkring.

minst 15 m i dia. gärna 18-20 om det finns plats. Den skall vara i så kraftigt virke och så hög ( 2 m +)att en häst inte kommer på tanken att "rymma" eller kan rymma. Nere vid marken skall den absolut vara tät så att om en häst går omkull skall inte benen fara ut under staketet. Underlaget bör vara sand. Man kan klä in den med säckväv el liknande sedan, för att hindra utsikt.

Senast ändrad av en moderator:

Om du huvudsakligen ska använda rundkorallen för löslongering m.m. så föreslår jag 15 m i diameter. Om du ska ha den för att rida i cå lämoar sig 18-20 m i diameter bättre.

Rekommenderade diamter mått brukar vara mellan 13-20 m.
Mindre och du har inte utrymme för så stor variation. Större och du kan tappa kontakten med hästen.
Ska du däremot enbart rida i den kan den inte vara för liten.

Staket runtom är en smaksak och om du ska ha unghästar eller liknande i den. Ju mer ohanterade hästar desto rejälare staket. Det bästa är om du har helt tätt från marken upp till två meter. Då kan inte hästen titta ut och är mer fokuserad på dig. El-band och liknande är inte att rekommendera.

Underlag beror lite på när du vill kunna använda volten. Börja med att göra den rejält dränerad. Det kan låta tråkigt och extra arbete men du kommer tacka dig själv varje gång det har regnat rejält. Sand med bra sammansättning så det inte blir halt är bra. Gummiflis fungerar riktigt bra med den fördelen att det är möjligt att använda volten även när det är fruset (för det mesta i alla fall).

Hur mycket material du ska ha i din volt beror på vad du vill använda den till. Lite djupare och det blir tyngre för hästarna. Inte så djupt och det blir lättare. Om du är osäker börja med lite mindre material och lägg sedan på mer. Det är inte så kul att ösa ut massa material i efterhand. Om du har traktor, se till att göra ingången så stor att du kan köra in med den och jämna till.

För ca 15-20000 kr kan man köpa grindar till volt som är ca 15 m i diameter att ställa upp där man önskar. På det sättet får man en flyttbar volt och om man tröttnar kan man alltid sälja panelerna till någon bonde eller liknande.

Liknande trådar

Relationer Säkerligen många på Buke som släktforskar.... Eftersom jag numera har lite mer tid i tillvaron har jag börjat kolla bakåt i egen släkt...
Svar
18
· Visningar
670
Senast: Karfitsa
·
Utrustning Hur står/förvarar ni era hästtransporter? Ska köpa min första transport och funderar lite på hur jag ska förvara det. Har ni några tips...
Svar
8
· Visningar
298
Senast: lillan222
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Mrs Chippy
·
IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
380
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka