Rundcorall eller en paddock?

JessicaM

Trådstartare
Vad har ni "NH folk" för teorier om man ska ha en rundcorall eller en rektangulär paddock?

Kommer göra något av dess men har inte bestämt mig vilken utav dem. För tillfället kommer det bara vara gräs..

Tänkte på rundcorallen, hästen är ju då böjd hela tiden..., mot en paddock blir den rakställd längs med långsidorna och böjd i svängarna...

Vad skulle ni ha gjort?

Sv: Rundcorall eller en paddock?

Jag har inget att säga om detta ur NH-synpunkt men ur underlagsynpunkt. Vi har en paddock och har haft en rundkorall, båda på gräs. Dock så har vi plockat ner rundkorallen pga halkan när det är blött. Det blir fortare slitet, slirigt och obehagligt halt och då fyller inte längre rundkorallen sin funktion. I paddocken så är det ändå större utrymme som slits och hästarna kan jobbas på rakt spår om det är för blött/slirigt i marken.

Vill man sen ha en rundkorall så går det alltid att sätta upp snören i paddocken för att få en rund del.

Om du bara ska ha ena skulle jag absolut välja paddock. Som du sa kan man variera böjning och ställning i en paddock, medan detta är svårare i en corall. Sen går det ju som sagt att spärra av en paddock med t.ex. plastband och då få en rundcorall. Kanske inte lika bra som en riktig, men det funkar. När du och hästen är lite samspelta och han håller sig på en volt runt dig kan du ju göra allt du gör i en rundcorall i paddocken, utan plastband :)

Rektangulär paddock. Du kan göra allt i en sån som du kan göra i en rundcorall.
Jag tycker att om hästen springer in i hörnen så talar den om ngt...i en cirkel är den tvingad att vara där den blir tvingad att vara.
Och när ni sen fått kontakt kommer hästen att gå i alla gångarter i cirkel runt dig även om du är i en paddock. Men då har den valt det själv om man säger så.

Jag skulle utan tvekan göra en paddock! En rundcorall är bra men jag har större användning för paddock. Allt du kan göra i en rundcorall kan du göra i en paddock men inte lika enkelt tvärtom.

Som dem flesta andra skriver anser jag nog att du skulle ha större nytta av en paddock, där du kan välja att göra en rundcorall inne i själva paddocken. Men jag blir också fundersam, för detta hade du nog kunnat räkna ut själv & kanske menar du en picaderon. I vilket fall så önskar jag dig lycka till :)

Roundcorral ar great nar man arbetar en hast.. Tex lunging, med eller utan lungelina. Och de ar mindre (medel ar 20 meter ) an an ridpaddock, Jag tycker de ar super nar man arbetar unghastar for de kan ine springa ivag pa samma satt..
Nu har jag ocksa en 20x20 ridpaddock ocksa, men arbetar unghastarna i roundcorral.
Underlaget i roundcorrall ar grus, stenmjol och sen ett tjockt lager med span.. Vissa har sand ocksa. Enkelt att kratta ner tycker jag. Pa gras skulle jag inte ha en roundcorral.
Bygger du nytt, skulle jag satsa pa ridpaddock med staket runt om (150cm eller hogre) och om du vill kan du satta upp trad som ngn sa, eller kopa panels och satta upp temporart..

Vad har ni "NH folk" för teorier om man ska ha en rundcorall eller en rektangulär paddock?

Kommer göra något av dess men har inte bestämt mig vilken utav dem. För tillfället kommer det bara vara gräs..

Tänkte på rundcorallen, hästen är ju då böjd hela tiden..., mot en paddock blir den rakställd längs med långsidorna och böjd i svängarna...

Vad skulle ni ha gjort?

Smartast är ju att ha en av varje men om du nu måste välja så bygg en paddock! En corall bör endast användas för longering. Hästen blir ju precis som du sa böjd hela tiden vilket sliter på hästen i det långa laget. Jag anser att i en corall kan man bara jobba 1-2 ggr/veckan.
En paddock däremot har du ju båda användning för när du rider och du kan även longera/jobba löst i den. Om du får svårt att få kontakt i en paddock med hästen t.ex. lös, så kan du ju börja med att minska av den lite, det görs ganska enkelt.
Tänk bara på att gräs blir väldigt halt när det har regnat/är dagg och att de ofta vill ta sig en liten mumsbit, så det kan vara bra om du kan få in en gräsklippare på banan då o då så gräset håller sig relativt kort.
Lycka till med din bana!

Hej! Hade jag varit ABSOLUT TVUNGEN! att välja något utav det så hade det blivit en paddock.
Där har du så många olika träningsmöjligheter ovasett vad du gör.
Jag Tränar både i paddock och round-pen men det är mest för variationen.
Stallet jag hyr i är helt kanon som erbjuder båda alternativen!

Är ju inte så kul att rida lektion i round-pen men det går ju ;)
Men då får en helt annan kontakt med hästen i den än i en paddock.

Har du däremot en häst som lyssnar på dig så behöver du ju knappt ha en paddock ;) men innan man är där så är det ju bra att kunna alltinera sig lite och framförallt ur säkerhetssynpunkt så är det ju skönt att vara "inhägnad" i början tills man når sitt mål :)

Lycka till <3

Vad skulle ni ha gjort?

Gräset hade jag först och främst slopat totalt då det är ett väldigt halt underlag. Och jag tänker inte prata för andra när jag säger att jag har absolut bäst erfarenhet av coraller. I en rektangulärt formad bana kan hästen, och KOMMER hästen stanna upp i hörnen vilket stör hela processen.

En häst är inte böjd när den -fritt- springer omkring i en rundformad inhägnad, därför att en häst som inte påverkas av en ryttare på ryggen ställer sig alltid utåt när spåret inte är rakt. Även när en häst rids så skall hästen inte så att säga "böjas" på ett böjt spår, den skall ridas en gnutta "diagonalt". Precis som när du svänger mer en bil. Bilen svängen, men den böjs inte som en banan för det.

Som sagt. Jag har provat både rektangulära & cirkelformade inhägnader & det cirkelformade ÄR att föredra. Och för att bli gammal & gaggig: "Det har alltid varit så". Och anledningen till att de gamla anhängarna oftast inte har gått över till rektangulära former är just för att det fungerar inte på samma sätt.

Det blir också waaay mycket svårare för dig att hantera hästen om du har den i en rektangulär inhägnad.

Vad skulle ni ha gjort?

Föresten, pratar vi om att göra upp ledarskapet ett pratar vi om själva ridningen? För är det ridning vi pratar så absolut en rektangulärt formad träningsbana. Dock fortfarande inget gräs. Jag hatar gräs :)

Varför vill du inte ha ett bättre underlag än gräs? Sen om du väljer att bugga mellan rundcorall eller vanlig ridbana, så väljer jag ridbanan. Men satsa på en corall oxå, det underlättar vekligen i det dagliga arbetet och man får igen mkt bättre om man jobbar hästen lös i en rundcorall än på ett fyrkantigt stort ställe. Men skulle börja med att bugga ridbanan först, mer allsidig än en corall.

Eller så gör du en som rymmer bägge.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 634
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama