M

morotspure33

Har aldrig haft rundbalar(hö) så därför frågar jag ni som har erfarenhet av det: håller rundbalar sig sämre än tex små fyrkantsbalar, har hört från en person att det skulle vara sämre med rundbalar eftersom de inte håller sig lika länge..Kan det verkligen stämma? Om de väger omkr 300 kg, hur lätta är de då att rulla upp på logen..klarar man det själv tro:confused:

Sv: Rundbalar

Jag har haft rundbalar i flera år. Har inte haft några problem med att det skulle hålla sig sämre. Däremot om inte höet blivit ordentligt torrt så finns det risk för mögel. Denna risk är större med rundbalar eftersom det är svårare att få torrt längst in. Så stora rundbalar som 300 kilo har jag aldrig haft så det har jag svårt att svara på. Tyckte det var jobbigt nog med 150 kg.

Jag kan bara svara på en sak och det är att du inte klarar att rubba en bal på 300kg själv, vi har 300-400kgs balar i stallet och då behöver vi vara ca. 3-4st för att flytta på den.

Jag har haft rundbalar på 250kg o dessa har inte varit några problem att rulla för hand ensam.

Vi har haft rundbal i massa år, har hänt att de varit lite dammigare än småbal. Aldrig mögel, har väl haft tur. Våra har som mest vägt 250 kg och flyttas enkelt av en person

efter vad jag snappat upp så blir lättare skadliga sporer i storbalshö ju längre in mot mitten man kommer. vänninan (hade 300 kg balar) fick ordentliga kolikanfall på sina 2. den ena fick stå kvar på klinik i nästan en vecka. enligt vet. va det troligen mögelsporer i höet som orsakade koliken fast det såg/luktade ok. hon slutade då fodra med det höet och gick över till småbal. hade aldrig ett kolikanfall mer på någon av dom.

har iofs. varit med om liknande med småbalshö. där gjordes en hygienisk analys innan vi började använda det som konstaterade att det inte va ok. att fodra med trots att inget syntes/luktade.

ger nu silage och jag flyttar (rullar undan) själv på våra 600 kg balar, inne i lösdriften behöver vi vara 2 för att få dom på plats i foderbingen. förra årets 400 kg balar gick väldigt bra att flytta dit själv.

kl
Då antar jag att det verkar som om så stora rundbalar skulle hålla sig sämre än småbalar. Inte så bra m.a.o eftersom det är så fuktigt just nu. Jag som hade tänkt ta ganska många balar nudå..Vill ju inte att det ska bli dåligt, om man nu skulle köpa många. Kanske får tänka om:(

Om hö´t är ordentligt skördat så är det lungt, givetvis måste det ju förvaras så att inte det blir mögligt vid lagringen.
Jag har löst det så att jag lägger halmbalar (små) runt och ovanpå höbalarna, vårat har hållt sig bra trots detta regnande.

Att få upp dem på logen beror ju på, kan du rulla dem eller ska du lyfta?
Rulla går bra, men ska du lyfta dem så behöver du en vinsch.

kl
Då antar jag att det verkar som om så stora rundbalar skulle hålla sig sämre än småbalar. Inte så bra m.a.o eftersom det är så fuktigt just nu. Jag som hade tänkt ta ganska många balar nudå..Vill ju inte att det ska bli dåligt, om man nu skulle köpa många. Kanske får tänka om:(

Jag tror mer på det som Ylva86 skrivit tidigare. Det viktigt att höet är helt torrt från början innan det packas. När de väl är packade och inkörda borde de hålla minst lika bra som småbalar.

Jag kan bara svara på en sak och det är att du inte klarar att rubba en bal på 300kg själv, vi har 300-400kgs balar i stallet och då behöver vi vara ca. 3-4st för att flytta på den.

ehmm, och hur gamla är ni?:confused: vi har 300-350 kilos balar och dessa är vi två och rullar, medans karlarna kan rulla de själva.

Ska ju rulla upp dom, är ju en del uppförsbacke, därför jag oroade mej lite över om det blir svårt att få upp dom.

Ni kanske är lite starkare;)..Hm..beror ju lite på vilka det är som rullar balarna kanske heh..men nu har jag iaf ett hum om hur många man måste vara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 131
Senast: Roheryn
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 392
Senast: Miingla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 542
Senast: manda
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 363
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka