Madde_padde

Trådstartare
hur fraktar man en sånn går den på ett vanligt bilsläp eller måste man ha med större traktor?! ellerh ur gör ni?

Sv: Rundbal!

tar rullar upp dom i skäpet. i vårat släp rymmer dock bara en eftersom balarna e kolosala e har vi en sadelkammare som tar stopp. men vi har alltid tagit häst släp.

en tjej som köper hä av mig, hon har vanligt litet bilsläp och vi brukar få på tre på den varje gång. vi spänner sedan fast dem med spännband såklart så får hon bara åka lite saktare hem. Våra balar ligger på 300kg och är rätt stora.

Visst kan man köra dem på vanliga släp, men det krävs nog traktor att lyfta dit den, om ni inte känner ngn grön människa i närheten som är stark;)
Rulla av är nog lättare, men kräver fortfarande styrka.

Nä då. Det går bra att rulla på dom om man använder några brädbitar som "ramp" :idea:

tar rullar upp dom i skäpet. i vårat släp rymmer dock bara en eftersom balarna e kolosala e har vi en sadelkammare som tar stopp. men vi har alltid tagit häst släp.

Vi hämtar 300-kg balar på ett vanligt bilsläp. Går på två stycken. Han som säljer lägger på dem med sin gaffeltraktor...

Ni måste ändå vara starka, det var nära att ta knäcken på oss att rulla AV en sån från transporten en gång:crazy:

:o ibland tänker jag inte "hela vägen" :p
Vi använder bara hö o halm

Vi brukar köra två stycken rundbal fastsatta med spännband på vanlig taklös bilkärra! Jättesmidigt.
(Om man har den bonde med gaffel som kan lyfta på, vill säga :p annars är transport bäst när man kan rulla.)

Njä... vi är ganska små o klena i min familj, men som jag skrev till PL, vi har bara hämtat torrt foder, alltså hö och halm, på storbal... tänkte inte ens på att det kunde handla om ensilage! :o

Själv så ringer jag bonden så kör han ut så många balar jag vill ha med traktorn. HImla smidigt;)
Men vi har rullat upp en på släpet och kört hem nån gång när det var lite halv akut att få hem mat. Men det krävdes ett par karlar till det.

Det går att köra dom på vilket släp som helst (nästan), en fördel om det är ett öppet flak och inte nån hästtransport eller fånig släpkärra med tak på (släpkärror är ju som bäst med bara ett stort flak).
Spänn bara fast balen/balarna med rejäla spännband så att dom inte rullar av flaket när du kör.

Hur man sen bär sig åt för att lyfta på och lyfta av balen/balarna beror till stor del vad man ska göra med balen när man kommer hem.

Ska balen lagras så bör man använda traktor med balgrip för att inte riskera att det går hål på plasten, använder man traktorskopa eller pallgafflar så är risken alltför stor att det blir hål i plasten... likadant om man ruller den på marken vilket är det sämsta alternativet eftersom man kan råka ut för massor av småhål i plasten.

Ska däremot balen "ätas" på en gång så är det bara att ta till vad man har hemma.... vilket förhoppningsvis är mer än bara handkraft eftersom en silagebal kan väga i storleksordningen ett halvt ton lite beroende på Ts, balpress m.m.

ja som PL säger beror det säkert på, men jag o maken har rullat upp ett antal med hjälp av en stege som låg o skräpade. Har dock litet släp så det går bara att lasta en i taget, brukade lägga småbalar framför o bakom + spännband över.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar