Runda stall

wrangler

Trådstartare
Nån här som har byggt/står i ett runt stall?

Vill höra lite erfarenheter, både för och nackdelar.

Vill också gärna veta vilken leverantör av byggnad ni använt om ni köpt färdigt.

Sv: Runda stall

Tja det är trevligt invändigt, alla ser alla och stor yta på mitten.

O ibland kanske det passar bättre platsmässigt än ett långt stall.

Åh jag älskar runda stall. Hade jag råd skulle jag byggt nytt.
Har en bekant nere på kontinenten som har runt stall. De har gjort så att hästarna kan gå in och ut till hagarna direkt, och undviker då att det blir lerigt eftersom ingångarna är mer utspridda. Dessutom blir boxarna större (beroende på hur man bygger då).
De har väldigt trevligt ljus också, men det beror ju på omgivningen också.

Ska jag vara ärlig kan jag inte riktigt förstå varför folk som bygger nytt promt skall bygga samma små fyrkantiga boxar som alltid (förutom det praktiska då).

Annars vet jag inte om det blir så stor skillnad för hästarna. De vandrar inte direkt runt i boxarna men när de skall vända på sig så kan de går mer rakt fram än enbart vända på bakänden, så att säga.

Kanske skulle kunna vara så att hästarna ser varandra bättre i ett runt stall och lättare kommunicerar, precis som att vi ser varandra bättre om man sitter kring ett runt bord än om man sitter längs ett avlångt, det blir bättre överblick helt enkelt. Gissar också på att det kanske blir naturligare för hästarna iom att hästar i det fria sällan organiserar sig på en lång rad utan ofta står i en "klunga" där alla kan se alla.

Håller med.

Är lite förtjust i konceptet trots att jag tycker det ser lite konstigt ut utifrån (ovana förmodligen, har mest sett runda grisstall)

Har också sett utomlands där man byggt boxar runt en skrittmaskin i mitten och liknande lösningar vilket i sig är rätt smart.

Tja det är trevligt invändigt, alla ser alla och stor yta på mitten.

O ibland kanske det passar bättre platsmässigt än ett långt stall.

Okej, ja det kan jag köpa..

MEN på bilderna med länkarna som kommit upp hittils, SHIT vad OMYSIGA stall :eek:
Det där är nog mina mardrömsstall... Känns som en lagerlokal med boxar :crazy:

Men det går nog att få ett runt stall mysigt också som tur är..

Bara jag slipper att lägga taket, hur tusan ska man få ett runt tak tillräckligt tätt för att klara snösmältningen :confused:

Då ser jag nog hellre ett 6 eller 8-kantigt stall... med tätt tak.

Då ska jag väl förtydliga att jag menade självklart 6 eller 8-kantigt, inte runt. Slarvigt uttryckt av mig :o

kl

Första gången jag såg det var i ett program om Amish i Nord Amerika.
Väldigt intressant program, ursäkta OT, men oj vilka vackra byggnader!
Interiörerbilderna från nobynas, tycker jag är läckra.
:angel:

Markhne har väl ett sånt, relativt nybyggt
finns nån bild på deras hemsida

Senast ändrad:

Deras stall är helt klart ett stall jag ska försöka efterlikna den dag man måste bygga nytt stall. Har varit kär i det länge:love:

*KL*

Jag måste faktiskt hålla med Pukaskurk, jag tycker också att de där "runda" stallen ser otroligt omysiga ut :(
Jag är kanske väldigt konservativ..

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
939
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 649
Senast: Fibusen
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 781
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar