Rund bur och grenar - kanin

C

CassyJo

Jag har två frågor.

Min far har erbjudit sig att bygga en kanin bur hos sig så jag har någonstans att ha kaninen när jag är hos honom i en vecka. Han kommer bygga den rund men vill gärna följa det lagliga måttet vilket är svårt på något runt därav undrar han om den blir laglig om den har en diameter på 150cm och en höjd på 110cm? Buren kommer vara mobil vilket innebär att du kan ta den och ställa den i gräset så har du helt plötsligt en hage utan att behöva ändra dess konstruktion.

Min andra fråga är om kaniner får tugga på grenar från ett äppelträd? Min far har nämligen ett äppelträd han sagt jag mer än gärna får ta grenar från och ge till kaninen om de kan äta de grenarna (annars har han också björk jag kan ta från som jag vet de kan äta).

Sv: Rund bur och grenar - kanin

vad är minimiarean för en rektangulär kaninbur? Jämför det måttet med arean som blir på cirkeln (borde bli 1,75 kvm om jag räknat rätt, vilket låter mer än tillräckligt)

vad är minimiarean för en rektangulär kaninbur? Jämför det måttet med arean som blir på cirkeln (borde bli 1,75 kvm om jag räknat rätt, vilket låter mer än tillräckligt)

Hehe, pinsamt nog är jag skit usel på matte så det du just sa blev ett frågetecken för mig. :confused::o

Äppelgrenar är bättre att låta de gnaga på än björk (vissa björksorter har bark som smakar päckel för kaniner)

Ett av de viktiga måtten när det kommer till burar, boxar osv är hur stor yta de har att röra sig på = arean. Det brukar finnas ett minimimått för hur liten ytan får vara som minst, samt hur kort den kortaste sidan får vara, så att man tex inte har en bur som visserligen är 2 kvadratmeter stor i ytan, men där kortsidan bara är 20cm, vilket inte skulle vara så käckt för kaninen som bodde där.

Enligt djurskyddsföreskrifterna som de såg ut 2005 (vet inte om kanin ändrats sen dess, och det är den från 2005 jag hade hemma) så för en stor kanin (över 5 kg) så är minsta tillåtna yta 0,9 kvadratmeter och kortaste sidan får inte vara mindre än 0,7m. Höjden måste även den vara minst 0,7m. Har man en mindre kanin är minimimåtten något mindre.

Så buren din pappa tänk bygga uppfyller mer än väl kraven som finns, vilket såklart bara är jättebra. :)

Ett av de viktiga måtten när det kommer till burar, boxar osv är hur stor yta de har att röra sig på = arean. Det brukar finnas ett minimimått för hur liten ytan får vara som minst, samt hur kort den kortaste sidan får vara, så att man tex inte har en bur som visserligen är 2 kvadratmeter stor i ytan, men där kortsidan bara är 20cm, vilket inte skulle vara så käckt för kaninen som bodde där.

Enligt djurskyddsföreskrifterna som de såg ut 2005 (vet inte om kanin ändrats sen dess, och det är den från 2005 jag hade hemma) så för en stor kanin (över 5 kg) så är minsta tillåtna yta 0,9 kvadratmeter och kortaste sidan får inte vara mindre än 0,7m. Höjden måste även den vara minst 0,7m. Har man en mindre kanin är minimimåtten något mindre.

Så buren din pappa tänk bygga uppfyller mer än väl kraven som finns, vilket såklart bara är jättebra. :)

Tack för ditt svar. Kaninen jag har är en dvärgkanin under 3 kg så han får med andra ord en riktigt stor bur hos min far.

Ja! Låter helt fantastiskt med en så stor bur! :)

Minimimåtten som anges är ju just minimimått. Absolut minsta möjliga, så att den är såpass mycket större är enbart superduper! :D

Liknande trådar

Hundhälsa Åsikter finns alltid. Det finns lika mycket hundägare, som åsikter om vad som är bäst för hunden. Alla tänker vi olika, och samtidigt...
Svar
9
· Visningar
1 784
F
Däggdjur Nybliven medlem, har ofta varit inne på bukefalos men tyckte att nu var det dags för mig att ta steget :) Min lilla sorgliga histora...
2
Svar
25
· Visningar
21 932
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar