Rumsrenhet

Stinaelin

Trådstartare
Hej!

Min 10-veckors valp är mer eller mindre rumsren, det har bara hänt några olyckor under de veckor vi haft honom.

Jag undrar dock hur man ska tänka, hur länge bör en valp kunna hålla sig? Nu vaknar han runt 3-4 på natten, och då går jag ut honom. Jag vågar inte chansa, men om jag skulle ignorera honom, skulle han klara av en hel natt då?

Har ni tips på hur man ska göra för att valp ska sova hela natten?

Hej!

Min 10-veckors valp är mer eller mindre rumsren, det har bara hänt några olyckor under de veckor vi haft honom.

Jag undrar dock hur man ska tänka, hur länge bör en valp kunna hålla sig? Nu vaknar han runt 3-4 på natten, och då går jag ut honom. Jag vågar inte chansa, men om jag skulle ignorera honom, skulle han klara av en hel natt då?

Mina valpar (av stor ras) har sovit hela nätter i stort sett från början. Hemligheten är att valpen ska ligga still, så fort de är uppe och går brukar de bli nödiga. Sen när de vaknar på morgonen får man såklart vara snabb och gå ut.

Det tar ju lång tid innan valpen klarar att hålla sig (kan ta uppåt 6-12 månader), och så fort en liten valp är uppe och rör sig så lär den bli kissnödig. Jag hade inte väntat ut en så liten valp utan tagit ut den direkt. Snart kommer den säkert sova hela nätter och då slipper du problemet :)

Hej!

Runt 4 månader brukar de ha "kontroll" på blåsan men det är nog få som behöver gå ut på natten så länge. Jag skulle ge ett litet kvällssnacks precis innan valpen ska sova så den inte vaknar för att magen är tom. Sen angränsa om det är möjligt. Hade jag haft valpen nära mig så hade jag provat att vänta några minuter för att se om valpen somnar om, förutsatt att den gjorde i från sig ordentligt på kvällen innan.

Min senaste var helt rumsren från 12 veckor och den innan från ca 4 månader veckor. Svårt att komma ihåg hur länge vi fick gå ut på nätterna dock, man är ju knappt vaken när man gör det :-P

Vår valp har sovit hela nätter (22-06)sedan natt nummer två. Nu vill han gå och lägga sig kl 20 och vill inte! Gå upp innan 8 på morgonen. :laugh: Vi får bära ut honom. Lagom lätt med en klump på 24 kg...

När och om en valp kan hålla sig är en mognadsfråga precis som med barn. Vissa valpar sover hela natten redan från början, andra kanske vaknar både 2 o 3 gånger per natt i början.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 065
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 264
Hundhälsa Hej! Min mellanpudel är 7 år och har ätit kortison sedan han var drygt 1 år pga IBD. Han har stått på lägsta dos och det har fungerat...
Svar
9
· Visningar
848
Senast: Lillkin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 486
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar