Rumpan ner i v.35

turbofling

Trådstartare
Igar var vi hos läkaren igen och det visade sig att bebisen i magen har vänt pa sig och ligger nu med rumpan ner. Vi ska tillbaka igen om 2v och kolla och om han/hon inte vänt sig blir det vändningsförsök. Läkaren sag lite bekymrad ut och jag fick känslan av att chansen att bebisen vänder sig själv är liten.

Är det ngn här som haft bebisen i säte i v.35 (34+3)? Hur gick det sen? Vände den sig själv? Vändningsförsök (lyckat/misslyckat?), kejsarsnitt?, födde i säte?

Jag fick även ngr "övningar" jag kunde göra för att hjälpa bebisen att vända sig, men när jag gör dom kan jag knappt andas. Har försökt googla efter fler övningar men hittar inget, ngn som har tips?

Min lillasyster föddes med rumpan först, men da upptäcktes det först under förlossningen. Men mamma har sagt att om hon varit första barnet hade det inte blvit fler sa föda i säte känns inte sa lockande men det gör inte heller kejsarsnitt.

Sv: Rumpan ner i v.35

Flera kompisar till mig hade sätesbebisar i somras! Alla utom 1 vände sig innan de var dags för vändningsförsök. Den som skulle vändas satt stenhårt i bäckenet och föddes vaginalt. Kom ut med höger fot först och bebis + mamma mådde som efter en vaginalförlossning och åkte hem efter 6 timmar.
Eftersom de visste att bebis låg i säte så hade de röntgad bäckenet för att se att det fanns plats.

Min dotter låg i sätesbjudning hela graviditeten. Hon föddes för två veckor sedan med kejsarsnitt. (Visserligen ville jag ändå föda med snitt pga förlossningsrädsla) För oss var kejsarsnittet en mycket positiv upplevelse.

Hon var som en fällkniv första dagarna. Hon kunde inte ligga på rygg eftersom benen for upp och föll åt sidan. Hon sover fortfarande oftast på sidan :D

Vår Ellen låg i säte och jag genomgick ett misslyckat vändningsförsök. Jag vill inte alls skrämma upp dig men vändningsförsöket var extremt obehagligt. Fråga gärna din BM om det är många vändningsförsök som lyckas öht, för jag har hört nu i efterhand att nästan inga lyckas.

Sen är det förstås olika från individ till individ, men jag som är så smärttålig tyckte det var rejält jobbigt. Och meningslöst framför allt.

Ellen kom ut 10 dgr för tidigt med planerat kejsarsnitt (i vårt landsting får man inte genomgå en vaginal förlossning om man vet att barnet ligger i säte), och det var en oerhört positiv upplevelse.

Lycka till!!!

När vi var pa information pa förlossningen sa läkaren där att dom lyckas med 70 % av alla vändningsförsök. Men sa sa han ocksa att dom inte gör försöker om dom innan pa ultraljud ser att chansen att lyckas är liten (tex. hur navelsträngen ligger, livmoderns form osv).

Jag är ocksa ganska smärttalig men min mage är väldigt öm sa jag tror att det kommer kännas ordenligt om dom börjar greja med den.

En anledning till att jag inte vill ha kejsarsnitt är att jag inte vill stanna pa sjukhuset sa länge, här stannar man normalt i 5 dagar vid en okomplicerad förlossning sa hur länge man maste stanna vid ett kejsarsnitt vill jag inte ens tänka pa. Sen är en operation alltid läskig och jag har sett fram emot en "vanlig" förlossning.

Men jag hoppas verkligen att bebisen väljer att vända sig själv men än sa länge verkar den ligga kvar med huvudet mot mina högra revben.

Sonen (som nu är 1 år) vände sig till säte i v 34. Jag blev orolig och fick komma in på en kontroll och de blev lite bekymrade. Jag fick då lite olika övningar att roa mig med:

Be till mecka - Ligg på knä med pannan i golvet och rumpan så högt upp i luften som möjligt. Vicka höfterna fram och tillbaka.

Rumpan upp - Lägg upp rumpan högt (jag la upp rumpan i soffan och låg helt mosad på nacken). Vicka höfterna fram och tillbaka.

Massera magen - Massera magen i cirkelrörelser. Kan vara lite svårt att känna hur bebisen ligger men nästan alla bebisar gör en kullerbytta när de vänder sig rätt. Försök att hjälpa bebisen åt rätt håll.

Alla övningar ska upprepas varje timme i ungefär 10 minuter (mm inte så lätt kanske).

Jag gjorde en komination av rumpan upp och massera magen. Var ganska brutal mot sonen och masserade hårt och låg på min stackars nacke i en halvtimme i sträck flera gånger om dan. Efter ungefär en vecka så vaknade jag kl 4 på natten av att sonen klättrade runt i magen själv, han gjorde en bakåtkullerbytta. Det gjorde inte speciellt ont utan var mest väldigt obehagligt. Tog nästan en timme för honom att böka sig rätt och efter det låg han som han skulle resten av graviditeten.

Jag skulle absolut försöka mej på en vändning om jag fick välja. Du får antagligen preparat som gör att musklerna slappnar av och fråga direkt om smärtstillande om du är orolig. Sen skulle jag inte vilja gå och vänta utan ligga på lite om att få vända så snart som möjligt. Ju tidigare desto mindre bebis plus att bebisen kanske inte hinner kila sig fast så långt ner.

All lycka till!
Miks

Det var ganska lika dom övningarna läkarna tipsade om, men massera magen sa han inget om men det ska jag prova. Det är lite svart att göra övningarna tycker jag, "rumpan upp" far jag nästan ingen luft och "be till mecka" gör ont i ryggen men om det hjälper sa är det helt klart värt det.

Det görs inga vändningsförsök före v.37 pga risken att vändningen sätter igang förlossningen vill dom inte göra det för tidigt.

Min Skrabba vände sig både fram och tillbaka själv i v 37. Jag blev lite dålig men fattade inte att det var det som hände... Slapp vändningsförsöket men då hade hon bara legat i 3-4 dagar på fel håll under hela graviditeten...

Nä men i den tråden har jag skrivit vecka 36! Tänk vad minnet sviker en. Man borde skriva upp sånna där grejer så man har det sparat :D

*Kl*
Hoppas bebisen vänder sej snart!

Mvh Miks

Vår Ellen låg i säte och jag genomgick ett misslyckat vändningsförsök. Jag vill inte alls skrämma upp dig men vändningsförsöket var extremt obehagligt. Fråga gärna din BM om det är många vändningsförsök som lyckas öht, för jag har hört nu i efterhand att nästan inga lyckas.

Sen är det förstås olika från individ till individ, men jag som är så smärttålig tyckte det var rejält jobbigt. Och meningslöst framför allt.

Ellen kom ut 10 dgr för tidigt med planerat kejsarsnitt (i vårt landsting får man inte genomgå en vaginal förlossning om man vet att barnet ligger i säte), och det var en oerhört positiv upplevelse.

Lycka till!!!

Har hört samma.
Har fö två arbetskamrater som blev överlyckliga när de fick veta att ungarna låg fel och vägrade ställa upp på vändningsförsök bara för att få snitt :D

hejsan! min skrutt låg åt fel håll, åkte på kontroll låg fortfarande fel, åkte in på vändningsförsök.. som var mycket obehagligt men jag ville föda vaginalt!!!
så blev inte fallet, jag tror att själva försöket triggade igång förlossningen för jag gjorde det på en torsdag, och på söndagen om ja inte minns fel så kom han ut. jag hade känt obehag i ryggen från fredagen men tänkte inte mer på det. åkte in till förlossningen för att kolla då ja ringde och frågade, de trodde de va UVI först.. fick bricanyl tablett och vänta en stund. men icke.. de kollande där nere hur de såg ut.. och 4cm hade ja öppnat mig :O snacka om ja blev förvånad...
de roliga är att första gången ja var hos BM så räkna vi ut att han skulle komma 11 april.
enligt ultraljudet sen den 30 april.
fick planerat snitt den 20april.
och Elias kom den 11 april haha :D

så här i efterhand har jag fått reda på att han hade påverkade fosterljud efter vändningsförsöket.. men de va då ingen som berättade det för mig.
så se till att bli väl informerad före och efter om hur allt ser ut och verkar!
jag ångrar inte att jag försökte.. för jag ville värkligen föda vaginalt.. !

kram och lycka till

Tack för tradtipset, den hade jag missat.
Är det den yoga-övningen som är pa bild där som vände din bebis? Jag tror inte jag är tillräkligt smidig för att ens försöka mig pa den, min sambo skrattade när jag visade bilden. Jag är nog en av dom mest osmidigaste som finns, men jag ska prova :)

Än sa länge verkar bebisen ligga kvar med huvudet upp men verkar ha lagt sig länge ner. Börjar mentalt förbereda mig för att det kan bli kejsarsnitt, även om jag helst inte vill det sa känns bara tanken pa det bättre nu.

Ja, så som på bilden gjorde jag, fast, som sagt, inte med rumpan så högt.

Jag skulle föda i Trondheim, och ringde dit och sa att min bebis troligtvis låg med rumpan ner. Då sa de att "här är vi bra på sätesbjudningsförlossningar", och jag tänkte att JAG är inte bra på sätesbjudningsförlossningar, så jag fick lite panik.

Och JA, jag såg nog inte klok ut. Maken fick inte se när jag stod i ställningen, för det var nog ansträngande utan att skratta hysteriskt också.

Jag stod så tills jag inte orkade mer, inget hände, jag gav upp och la mig ner. DÅ blev det jordbävning i magen. Vid nästa MVC besök låg hon med huvudet ned. Jag blev SÅÅÅ glad!

I fredags fick jag aka in till sjukhuset pga misstänkt havandeskapsförgiftning. Da gjordes ocksa att ultraljud och det visade att bebis vänt sig rätt och lag med huvudet ner igen. Men barnmorskan som försökte sätta en ctg sa ocksa att bebisen verkar ha gott om plats där inne för den flyttade sig hela tiden bort fran maskinen.
Kändes skönt da iaf att bebis lag rätt men nu börjar jag bli orolig för att den vänt sig igen. Det var ett väldigt bökande i lördags kväll och nu känns det som det är ett huvud högt upp igen (i torsdags kändes det annorlunda och länge ner). Pa fredag ska jag göra att ultraljud igen, hoppas min känsla är fel.

Det var en busig liten skrutt du har där inne! Men om den är så rörlig nu så borde det inte vara några problem med att vända den rätt. Försök känna på magen lite då och då så att bebisen inte sjunker ner för tajt med rumpan.

Jag skulle även försöka göra lite övningar varje dag i den utsträckning det går så att den inte trillar ner med rumpan. När den däremot ligger rätt så skulle jag hoppa studsmatta ;)

Håll oss gärna uppdaterade! Jag håller tummarna för att den tar sitt förnuft till fånga och lägger sig rätt (och stannar där)!

Mvh Miks

Jag hoppas att jag bara inbillar mig att det är huvudet jag känner, men jag inbillar mig iaf inte att bebis ligger högre upp igen sa rör pa sig gör den.

Jag läste om att ngr som haft väldigt rörliga bebisar som vänt sig fram och tillbaka. Där hade dom vänt bebisen och sen direkt satt igang förlossningen. Om det skulle visa sig att bebis ligger med huvudet upp pa fredag ska jag fraga om det kan vara ett alternativ.

Jag läste om att ngr som haft väldigt rörliga bebisar som vänt sig fram och tillbaka. Där hade dom vänt bebisen och sen direkt satt igang förlossningen. Om det skulle visa sig att bebis ligger med huvudet upp pa fredag ska jag fraga om det kan vara ett alternativ.

Det låter ju som en jättebra ide! Bebisen är ju ändå "färdig" och ligger bara och gottar sig (och åker berg och dalbana ;))!

Håller tummarna!
Mvh Miks

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 527
Gravid - 1år Är i v 35 och har en bebis i magen som ligger på tvären :meh: Under många veckor låg den stabilt på tvären med huvudet på min vänstra...
Svar
9
· Visningar
16 783
Senast: Vimsan
·
Gravid - 1år Jag vill börja med att säga att jag vet att det inte finns några klara svar men jag behöver få ventilera lite tankar och förhoppningsvis...
Svar
13
· Visningar
2 588
Senast: Lithonit
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar