Maléne

Trådstartare
Hej har skadat mig och kommer nu vara rullstolsburen ett bra tag framöver.
Jag bor på gård och skulle helst vilja ha två rullstolar, en inne och en ute då den även kommer vara i stallet då min förhoppning är att jag ska klara av att ta ut och in dom själv och kommer ju även hantera hö, kommer ju få ha ett överdrag på mig själv på något lätt smidigt sätt då jag ej nu kommer kunna duscha efter jag varit ute hos djuren. Den kommer ju bli skitig på hjulen så fort man bara kommer ut på gräs och grus men det värsta är ju att sambon är allergisk så där blir det ett hälso problem för honom känner jag.
Jag vet att hovslagaren lyckades få till att hennes pappa fick en ute och inne pga geggig gårdsplan, så tänkte bara kolla om någon här lyckats få ut en extra så det är värt att fortsätta försöka med det....
 
Det är olika i olika landsting, men i Västerbottens så får man ha två rullstolar just för att kunna ha en ute och en inne.
 
Det beror på ditt landsting, hur länge du behöver den och tyvärr även varför du behöver den. Visst ska du fortsätta försöka men tyvärr tror jag att hoppet är litet.
 
Jag hör till västra Götaland. Jag behöver den då jag har splitterfrakturer i båda hälarna efter ett fall/hopp på 3,5 ner på ett betonggolv. Är nu efter 2,5 v opererad äntligen och vet ej hur länge jag kommer behöva den det dom kan säga nu ät minst 6v sedan har jag fått kontakt med en med liknande skada dock enbart ena foten och där var det ingen belastning på 4mån och sedan lite i 2mån och om jag får samma så är det 6 mån det handlar om men än vet jag inte mer än 6v så svårt att säga....jag köper ju ingen rullstol för detta om vissa har rätt till det liksom....
 
Hej!

Jag jobbar som arbetsterapeut och förskriver rullstolar. Om du kan låna två eller inte beror helt på vilket landsting du tillhör, precis som andra svarat. Kolla med arbetsterapeuten, förskrivningsriktlinjerna brukar finnas att få tag i på landstingets hemsida, sök på hjälpmedelsservice eller hjälpmedelscentral för att komma till rätt sidor. Att låna någon annans rullstol kan vara vanskligt eftersom de provas ut efter individuella behov, någon med ryggmärgsbråck kan t.ex. ha stor körvana och har en lättbalanserad som personer utan vana tippar bakåt med.

Hoppas din rehabtid blir så kort som möjligt :)
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: Rosett
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 965
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 905
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp