Rullar sig aldrig!!?

Juzzzen

Trådstartare
När en häst aldrig rullar sig..det är väl ett starkt tecken på att något är fel. Hästen i fråga har en väldigt omusklad rygg, går högt med huvudet och knappt någon naturlig övertramp..Kan det vara ryggen?hästen reagerar inte när man trycker på ryggen...men jag misstänker ändå svaghet i ryggmusulaturen..

Hur ska man bygga upp en sådan rygg..på ett skonsamt sätt?

jag menar ..en häst SKA rulla sig o bli skitig.det eju friskhets tecken!

Sv: Rullar sig aldrig!!?

Det låter nog som mer än så, allstå enbart en svaghet i ryggmusklerna. Den finns säkert med tanke på hur du beskriver hästens gång, man skall istället fundera på vad hästen vill avlasta med sitt sätt att gå då det mycket väl kan handla om en blockering av något slag.

Vad och hur är svårt att säga, det kan man endast efter att ha sett hästen i rörelse och undersökt den.

Tja, om du menar att det är att tecken på att dom är sjuk så är nog Tyffan också det:(
Men jag säger inte emot dig! Du har nog banne mig rätt! Men jag har aldrig tänkt på det!!

Tyffan har INGA ryggmuskler... Ryggraden står upp och hela ryggen svankar:( Hon rör sig aldrig mer än nödvändig och aldrig snabbare är skritt.... Och hon rullar aldrig!!!!! Hon har varit i stallet i 5 mån och under den tiden har hon aldrig rullat!!! Hon ligger ner på natten men hon rullar aldrig!

Tyvärr vet jag inte vad jag kan göra för att hjälpa henne:(
Man ska ju inte massera dräktiga ston och hon går inte att rida p.g. av avsaknaden av ryggmuskler.. Och hon går inte att tömköra för hon är så otroligt lättstressad... Och hon går inte att prommenera med för hon är rädd för allt:( :( :(

MAn kan massera draktiga ston, men det ar inget for nyborjare..

Men sen sa ska ju inte draktiga ston vara svaga och utan muskler heller, allt blir ju jobbigare for kroppen da.

Tomkor far du gora pa ett sadant satt att hon inte blir stressad, annars kan du ju jobba henne i hand, ta promenader ut i skogen (sa far du motion oxa :devil: ) el ha henne bakom en annan hast och skritta ut i skogen, sa slipper du motionerna,,

sa brukar jag gora med "rygg" hasten jag jobbar med just nu, gillar namligen inte att motionera allt for mycket,, och jogging ar det trakigaste som finns, :angel:

Tyvärr är det inte min häst så jag vare sig kan eller vill lägga mig i allt för mycket...
Det är jätte synd att hon ser ut som hon gör, men det finns inte så mycket att göra åt det i dagsläget:(

Mitt lilla fisförnäma sto rullar sej endast i boxen o i rent gräs. Skulle nog aldrig få för sej att lägga sej i lera hihi men inte är hon sjuk för det :)

Jag har ett fullblod som aldrig rullar sig öht, men hon ligger dock och sover i boxen, men aldrig att hon skulle rulla sig!??

Hon har aldrig gjort det faktiskt.

Hon ligger inte ens ute, bara inne.

Och hon har inga problem alls varken med omusklad rygg eller öm på ngt sätt!??

ann80 skrev:
Mitt lilla fisförnäma sto rullar sej endast i boxen o i rent gräs. Skulle nog aldrig få för sej att lägga sej i lera hihi men inte är hon sjuk för det :)
Det är lite skillnad mot min nioåriga dam...ju lerigare desto bättre:eek: Sällan att jag kommer ut utan att ha haft ryktning i minst 1 timma så jag slarvar ibland och hänger på ett regntäcke:o ...Unghästen däremot är en förnäm liten varelse, dyngan och kisset i en prydlig hög i ena hörnet i boxen och ligger endast för att sova;)...eller sola sig i hagen. Hon är kärnfrisk:p

Den tanken har jag oxå haft..red henne idag..o jag har aldrig suttit på en spändare häst..spänd, o blir lätt stressad..red över bommar..o då kände man verkligen att hon inte brukar jobba med ryggen..hon kunde lixom knappt skritta över bommarna, verkade jobbigt för henne på nåt vis..hon snarae "hoppa" över dom än lyfter på benen o höja ryggen...

Okej..så det finns hästar som inte rullar sig..väldigt konstigt tycker jag..eftersom jag är van vid min gamla pålle..han rullade sig så fort han fick chansen..såå skitig jämt..det hörde till lixom..;)

ann80 skrev:

Medryttarpållen är likadan. Han ligger ner i boxen varje natt, och kan rulla sig ute vid sällsynta tillfällen, om han är svettig eller om det kliar (vid pälsfällning exempelvis) men då väljer han det absolut torraste och renaste stället han kan hitta och rullar lite halvhjärtat. Han undviker även att gå i lera, det är ju äckligt att bli kladdig om hovarna! :p

Han är frisk som en nötkärna och har en fint musklad rygg (som jag dock jobbar på att få ännu mer välmusklad).

haha..jaa..dte finns väl olika hästtyper som det finns olika människotyper...vissa är mer skit grisar än andra..kanske..?;)

Intressant (och oroväckande) med hästar som aldrig rullar sig. Min ettåringa halvblodssto är tyvärr ett sådant exemplar. Pigg och frisk för övrigt. Ligger i boxen och ute när underlaget är torrt. Har aldrig sett henne rulla sig. Övriga hästar i flocken rullar sig till höger och vänster men hon står bara och tittar. Hon rör sig för övrigt normalt.
Funderar på om det kan vara någon medfödd defekt i ryggen eller kanske det ligger på det mentala planet.
Någon kanske kan ge råd om jag borde undersöka hennes rygg eller beteeendet är kanske inte helt ovanligt. Hon är en väldigt cool och vänlig häst och verkar må bra.

Måste haka på med en fråga här.

Tycker mig ha märkt att ston mera sällan rullar sig och vallackar nästan jämt. Någon som också märkt skillnad?

Piraja skrev:
Det är lite skillnad mot min nioåriga dam...ju lerigare desto bättre:eek: Sällan att jag kommer ut utan att ha haft ryktning i minst 1 timma så jag slarvar ibland och hänger på ett regntäcke:o ...Unghästen däremot är en förnäm liten varelse, dyngan och kisset i en prydlig hög i ena hörnet i boxen och ligger endast för att sova;)...eller sola sig i hagen. Hon är kärnfrisk:p
Rättar mig själv här...Unghästen har upptäckt nöjet och nyttan(???) med lerbad:eek: ...

Jane_Done skrev:

Tycker mig ha märkt att ston mera sällan rullar sig och vallackar nästan jämt. Någon som också märkt skillnad?
Nej, har inte märkt någon skillnad alls;)

:cool:

Jane_Done skrev:

Det stämmer absolut inte på mina. Jag har ett gulbrunt sto och hon hittar alltid den värsta platsen i hagen så hon är alltid lerjordsfärgad:D

Just nu finns bara två ston här men den senaste valacken som bodde här rullade sig betydligt mer sällan än vad damerna gör... Mitt ena sto letar verkligen upp det lerigaste ställe som finns och riktigt gnuggar in lera i manen och på halsen. Hon går med täcke på så fort det blir lerigt... Den lilla damen vill ha torrt och rent att rulla sig i, ny halm, nytt spån, sandbanan etc.
//marti

Även jag har ett fuxsto som dagligen gör lerinpackning. Tar miiiiinst 1 tim att borsta rent.Tjost!!!
Däremot är hon nästan pedant vad gäller boxen, ridhus/paddock, hon t o m går till diket och bajsar, när vi rider ut. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 431
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka