Ruggningsperiod? eller nåt...

T

Tregly

Hej! :) Jag har 4 kaniner. en av dom började fälla av sej päls tidigt i våras. Han tappade stora fläckar med päls med ny fin päls under. Under den perioden var han lite uttorkad och mager. Men nu är han helt åretställd och i fint hull igen.
Men häromdan märkte jag att pappan till den kaninen också gör likadant. Tappar päls, men ny päls kommer under, uttorkad och har magrat av lite. Är detta normalt? Bara 2 av dom har gjort det. De som gjorde det har ganska lång päls, medans dom som inte tappat päls är korthåriga. :confused:
Har inte varit med om detta innan. Tacksam för alla svar!

Sv: Ruggningsperiod? eller nåt...

Att de fäller är normalt, men det lät som att den första fällde av stora tussar och blev nästan kal? I så fall är det inte normalt.

De kan bli lite sega när de fäller men magra av och bli uttorkade ska de inte bli. Äter och dricker de som de ska? Vad äter de?
Se till att de äter massa hö, alltid har vatten, kraftfoder ska bara vara som ett tillskott. Ge gärna grönsaker också men det får inte gå ut över höätandet. Man kan även ge b-vitamin och ananasjuice för att underlätta vid fällning.

Ananasjuice är bra då det löser upp och förebygger hårbollar i magen, vilket kan ge problem. Borsta kaninerna när de fäller också, för att få bort det värsta.

Att de fäller är normalt, men det lät som att den första fällde av stora tussar och blev nästan kal? I så fall är det inte normalt.

De kan bli lite sega när de fäller men magra av och bli uttorkade ska de inte bli. Äter och dricker de som de ska? Vad äter de?
Se till att de äter massa hö, alltid har vatten, kraftfoder ska bara vara som ett tillskott. Ge gärna grönsaker också men det får inte gå ut över höätandet. Man kan även ge b-vitamin och ananasjuice för att underlätta vid fällning.

Ananasjuice är bra då det löser upp och förebygger hårbollar i magen, vilket kan ge problem. Borsta kaninerna när de fäller också, för att få bort det värsta.

Ja, den första fällde stora tussar, men det blev inte stora kala fläckar efteråt. Ny päls hade redan växt ut när han fällde.

De dricker inte så mycket som jag skulle vilja. Fast de äter rätt mkt saftigt gräs så jag tror de får i sig tillräckligt ändå. De har fri tillgång till hö och det äter dom mkt av. Pellets ger jag dom på bara på vintern eftersom det inte finns gräs ute då. Men nu på sommaren får de bara hö, färskt gräs och rester av sallad och sånt.
Vad för B-vitamin menar du då?
Jag försöker borsta så gott det går lite varje dag. :)

Bryggerijäst tex.

Tycker fällningen i sig låter rätt normal, men att de bli såpass påverkade är som sagt inte så bra. Hur gamla är dem?

den första är född i november. Den andra är ca 1,5 år :bump:

Liknande trådar

Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 625
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 670
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 435
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 478
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar