Ruckelboende

Japp!! Jag drog iväg på eftermiddagen idag och har reserverat en husbil, här går det undan. Den kostar 300 000 men då finns det dusch och toalett och ganska bra standard. Det ger mig en månadskostnad på 2500 och då har jag lilla rucklet med tomt att ställa den på. Känns ändå som en ganska ok lösning och då behöver jag bara göra rucklet hjälpligt beboeligt utan att jag ska vara beroende av att kosta på det ny toa och gräva brunn. Är jag sedan nöjd med läget och tomten om ett år skulle jag kunna sälja husbilen och köpa loss tomten för att bygga annat. Är jag inte nöjd drar jag därifrån. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu... Mannen tycker att jag är galen som inte tar erbjudandet om att bo några månader med honom istället men då kan jag ju inte med mig hundarna...

Smidig lösning :up: Om husbilen också är det minsta smidig att köra så är det ju bra att ha hundarna med i den när du jobbar, perfekt att slippa lägga lunchtid på resa och ägna tiden till hundarna i stället :love:
Att mannen tycker det ens är ett alternativ att inte ta med hundarna (om jag tolkade dig rätt??) talar ju verkligen för att ni behöver lära känna varandra mer och att du gör helt rätt som har ditt eget under den tiden :up:

Smidig lösning :up: Om husbilen också är det minsta smidig att köra så är det ju bra att ha hundarna med i den när du jobbar, perfekt att slippa lägga lunchtid på resa och ägna tiden till hundarna i stället :love:
Att mannen tycker det ens är ett alternativ att inte ta med hundarna (om jag tolkade dig rätt??) talar ju verkligen för att ni behöver lära känna varandra mer och att du gör helt rätt som har ditt eget under den tiden :up:
Det sista reagerade jag också på. En tilltänkt partner som inte accepterar ens hundar? Nja.

Ja det där är ju lite komplicerat. Mannen bor i en liten trea tillsammans med sin tonåriga dotter. Han är musiker och har ett av rummen till detta och sover därför i vardagsrummet. De har aldrig haft djur, på grund av boendet och jobb, även om dottern tjatat om det i hela sitt liv och fullkomligt älskar hundar. Men att efter så kort tid ramla in med två galna hundar i denna lilla välskötta lägenhet känns väl häftigt. Även om de älskar djur. Mina hundar tar plats och sitter sällan där man satt dem. Jag tror att de kan få vänja sig vid det successivt. Vi har trots allt bara känt varandra i ett par månader och det med 40 mils avstånd. :-)

Det sista reagerade jag också på. En tilltänkt partner som inte accepterar ens hundar? Nja.
Det gör han. Han förstår precis vad de betyder för mig och tycker väldigt mycket om djur. Om det håller så tror jag inte att det är något problem alls ifall vi skulle ha ett gemensamt boende där det finns gott om plats. Hans boende är inte anpassat för det. Och eftersom det är så nytt vill jag inte utsätta någon av oss för det.

Eftersom den här karusellen rullar på fortare och fortare så har jag nu även lagt ner husbilsköpet och bestämt mig för att köpa tomten med rucklet och gräva för vatten och avlopp. Ska jag renovera det när jag bor i husbilen och inte äga tomt och hus så riskerar jag ju att det säljs till ett mycket högre pris sedan till mig eller någon annan. Så jag får leva med att det är ruckel minst ett år men hinner åtminstone förhoppningsvis få dit vatten och avlopp till sommaren. Som sagt fram och tillbaka.... Ena sekunden på topp och förhoppningsfull, nästa livrädd. :-)

Jag har sagt det innan, men säger det igen. Empirisk forskning bevisar tesen sann.

zoeypic.jpg

Skulle tro du kan leva bra i rucklet om där bara går att å värme i det. Du har ju både jobb och karl att låna dusch av.
Just hygien är det jobbigaste att få till tycker jag. De senaste åren har jag haft skolan att åka till så då har det varit lyx.
Det tar en tid att vänja sig men det går bättre än man tror. Bra täcken och så hundarna till det -ska mycket till om det skulle vara synd om dig!

Skulle tro du kan leva bra i rucklet om där bara går att å värme i det. Du har ju både jobb och karl att låna dusch av.
Just hygien är det jobbigaste att få till tycker jag. De senaste åren har jag haft skolan att åka till så då har det varit lyx.
Det tar en tid att vänja sig men det går bättre än man tror. Bra täcken och så hundarna till det -ska mycket till om det skulle vara synd om dig!
Säger samma sak, jag har dusch i källaren och det utrymmet värms av en byggfläkt som dras igång när jag ska duscha, knäpp på den, gå upp och ta en fika, gå ner och duscha i 30+ och sen knäpp av den,,,,,,,klart! :up:

Imorse (jaja, 9 är tidig morgon för mig) ;) när jag klev upp var det + 12 inomhus (orkade inte elda innan jag gick och la mig) :angel: men jag har ett gammalt och alldeles för stort dykarunderställ typ vintersovsäck som jag kryper ner i och då spelar det ingen roll hur kallt det är när jag kommer upp. Med king size Muminfaktor och en massa varmt kaffe så klarar man arktisk kyla. :p

(Och, nej, jag kommer INTE att lägga ut bild på morgonoutfiten. ) :cool:

Det blir nog bra.
Du kan skaffa en manskapsbod med dusch och toa i och ställa dit om du har vatten och avlopp.
Så kan du bo bra medan renovering pågår.
Fast då måste man ha tur att få tag på en begagnad också, dom som säljs hyggligt billigt är tvärslut fick jag erfara när jag sökte och då sökte jag ändå från både officiella och inofficiella källor samt hade ett stort kontaktnät inom byggbranschen som sökte åt mig där dom flesta sitter i ledande position och har stenkoll på hela hyr och byggmarknaden.

Ska man bara ha den nåt år så är det både enklare och billigare att hyra och då slipper man problemet med att bli av med den när den inte behövs längre.

Marknaden med "bra och billigt" är stendöd sen många år.

Är rucklet för ruckligt går det ju alltid att peta omkull och slå upp en ny Attefallsstuga istället, jag kan verkligen se det som en bra investering inför framtiden. Hög standard från början, billigt att värma (liten yta att värma, billigt att isolera ordentligt) och högt andrahandsvärde om man väljer ett bra läge.

Själv väntar jag bara på rätt tomter att slå upp en serie av den här typen, jag tror helt klart att det är det moderna boendet för människor som inte vill trängas på höjden i hyreshus.

https://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefallshus/attefallshus-anna-p7103039

Lägg på isolering, gör ritningens sovrum på botten till öppen planlösning med vardagsrumsdel och lägg till en terass med tak - sååååå trevligt med närhet till t ex skogen eller hästens uppstallning.

Just toa är något jag skulle vilja förbättra här. En separett eller liknande är oftast en godkänd lösning som verkar smidig och hygglig i pris. Finns säkert fler liknande.

När jag var barn hade vi toaletten i en garderob! Dörren fick var öppen när man satt där men den slapp stå synlig i rummet när man inte använde den. Enkla lösningar som löser de viktigaste bekvämligheterna just för stunden så hinns det med att tänka ut hur man vill ha det när resten av livet fungerar. Ha bråttom med renovering eller nybyggen brukar inte vara helt klokt - oftast bara dyrt i onödan.

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka