Ruckelboende

Jag vet ett hus. Ska kolla upp och återkomma, vet att de är tveksamma mot hyresgäst med hund, men vad är det för slags hundar du har? Och vad har du för hyresbudget?
Hyresbudget är upp till 7-8000 beroende på skick på hus. Men gärna billigare förstås om det är möjligt. Jag har inga höga krav på standard som du kanske har förstått :-D

I mina trakter finns hus att hyra. Här har inte priserna riktigt skjutit i höjden. Rekommenderar dig att titta lite in från kusten. Följ 45:an norr ut som är fin motorväg numer. Där har du även pendeln. Lödöse, Lilla Edet, Göta....
Det ska absolut kollas upp. Tack!

Lite som @Mabuse säger: hus och storstad är inte den allra enklaste kombinationen att få till. Nu ville du ju flytta till staden, som jag minns det av din förra tråd, och då är väl en följdfråga vad som krävs för att du ska tycka att det är det du har gjort, så att säga.

Man kan absolut pendla mellan tex Gbg och Vänersborg eller Borås eller så, men liknar det alls vad du vill göra? Kan du få till det med hundarna på det sättet (de bör väl inte vara ensamma 11-12 timmar om dagen).

Den bostad du beskriver låter helt orimlig för mig. Livet kommer ju att handla om att få saker att fungera trots bostaden. Normalt sett är ju en stor poäng med bostaden att den har motsatt effekt, dvs underlättar livet.
Helt riktigt. Jag vill ha staden men också landet, så det "hus" jag tittade på låg i det bästa av två världar. 20 minuter till centrala GBG men också nära till jobbet i Kungälv. Dit skulle jag kunna åka hem på lunchen när jag jobbar dessutom. Det kan jag inte om jag har en lägenhet i GBG men då kan man ju å andra sidan hyra någon sådan tjänst med hunddagis eller dogwalker även om det förstås drar iväg i pengar... Mannen jag träffat har erbjudit att jag kan bo där i några månader och känna mig för men att dundra in där med hundar och allt utan att vi hunnit lära känna varandra mer känns som en för stor risk för förhållandet. Jag vill också ha så nära till honom (hisingen) att vi kan träffas och göra saker utan att jag ska få pendla från en annan stad för då kommer vi ju knappt kunna träffas iaf. Hade jag inte haft hundarna hade det förstås förenklat saken men de kan jag inte leva utan. Speciellt eftersom jag nu gör mig av med alla mina andra djur.

Hyresbudget är upp till 7-8000 beroende på skick på hus. Men gärna billigare förstås om det är möjligt. Jag har inga höga krav på standard som du kanske har förstått :-D
Har du tittat på husbil?
En sådan med dusch och toa som du ställer bredvid stugan ger dig en stor frihet.
Går det att använda stugans vatten till att tvätta i?
För då så kan du ha en tvättmaskin som släpper ut vattnet i trädgården under sommaren.
Husbilen åker du sedan runt i och kan då fylla med vatten samt tömma toaletten på i samband med det.
Hundarna skulle också ha det jättebra i husbilen om du vill ta med dig dem och göra annat på annan plats.

Har du tittat på husbil?
En sådan med dusch och toa som du ställer bredvid stugan ger dig en stor frihet.
För då så kan du ha en tvättmaskin som släpper ut vattnet i trädgården under sommaren.
Husbilen åker du sedan runt i och kan då fylla med vatten samt tömma toaletten på i samband med det.
Hundarna skulle också ha det jättebra i husbilen om du vill ta med dig dem och göra annat på annan plats.
Är inte husbilar helvetiskt dyra? Jag vill hemskt gärna ha en, men även de bättre begagnade jag tittar på kostar minst 550 000:- Och de är av den lite mindre sorten.

Vi bodde i husbil drygt ett år, min man och jag, när vi bodde i Florida. Vi hade den parkerad ute på ett flyg(hopp)fält. Det var jättehärligt, men ett år räckte. Sen kändes även en liten lägenhet som ett hav av rymd. Att använda den till att köra omkring med istället för bil var extremt komplicerat, vi hade en liten bil på sidan om att göra kortare turer med.
Men hittar man en fin husbil till hyfsat pris är det ett bättre alternativ än ett ruckel till hus, helt klart!

En liten begagnad kostar inte så mycket.
Och om man har en stuga att vara i också så gör det ju inget att det är trångt, tänkte jag.
Är den liten så är den ju även ganska så lätt att köra runt med.

Vår första husbil kostade 80,000 kr, visserligen mycket pengar men rätt lite i husbils-sammanhang. Den var verkligen superfin. Bra planlösning, vattenburen värme och golvvärme. Fungerande dusch ;) Men givetvis är den inte lika fin som våran nya, men mycket bil för dom pengarna!

Det är ju vanskligt, tänker jag, att rusta upp ett hus som man hyr (bygga utedass t.ex). Får man igen de pengarna? Hur gör du när du flyttar och de inte vill betala för ett fixat utedass....river?

Att bo enkelt några månader, förutsatt att det finns brunn som går att använda som dricksvatten och ett väl fungerande utedass, är ju inte hela världen. Jag gillar det.

Men, som sagt.......får du igen de pengar du kommer lägga ut på att fixa stället? Arbetstid och material.

Har du tittat på husbil?
Japp!! Jag drog iväg på eftermiddagen idag och har reserverat en husbil, här går det undan. Den kostar 300 000 men då finns det dusch och toalett och ganska bra standard. Det ger mig en månadskostnad på 2500 och då har jag lilla rucklet med tomt att ställa den på. Känns ändå som en ganska ok lösning och då behöver jag bara göra rucklet hjälpligt beboeligt utan att jag ska vara beroende av att kosta på det ny toa och gräva brunn. Är jag sedan nöjd med läget och tomten om ett år skulle jag kunna sälja husbilen och köpa loss tomten för att bygga annat. Är jag inte nöjd drar jag därifrån. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu... Mannen tycker att jag är galen som inte tar erbjudandet om att bo några månader med honom istället men då kan jag ju inte med mig hundarna...

Japp!! Jag drog iväg på eftermiddagen idag och har reserverat en husbil, här går det undan. Den kostar 300 000 men då finns det dusch och toalett och ganska bra standard. Det ger mig en månadskostnad på 2500 och då har jag lilla rucklet med tomt att ställa den på. Känns ändå som en ganska ok lösning och då behöver jag bara göra rucklet hjälpligt beboeligt utan att jag ska vara beroende av att kosta på det ny toa och gräva brunn. Är jag sedan nöjd med läget och tomten om ett år skulle jag kunna sälja husbilen och köpa loss tomten för att bygga annat. Är jag inte nöjd drar jag därifrån. Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu... Mannen tycker att jag är galen som inte tar erbjudandet om att bo några månader med honom istället men då kan jag ju inte med mig hundarna...
Alltså - Wow. Bara wow!

Det är därför som man ställer dit något på hjul.
T.ex. en husbil eller en manskapsbod.
Eller gör upp med ägaren om att "jag betalar ingen hyra utan köper material istället och så räknar vi ut vad jobbet kostat om vi lejt hantverkare", jag har bott på ett "kvittningsställe" en tid och det fungerade alldeles utmärkt med den ägaren för då blev det win-win och jag hade både kunskap och tid att rusta på, vilket ägaren saknade. Jag fick fria händer men kollade alltid upp vad han ville innan jag drog igång nåt projekt.

Eller gör upp med ägaren om att "jag betalar ingen hyra utan köper material istället och så räknar vi ut vad jobbet kostat om vi lejt hantverkare", jag har bott på ett "kvittningsställe" en tid och det fungerade alldeles utmärkt med den ägaren för då blev det win-win och jag hade både kunskap och tid att rusta på, vilket ägaren saknade. Jag fick fria händer men kollade alltid upp vad han ville innan jag drog igång nåt projekt.
Jag kommer ha tomt och lilla rucklet utan mer hyra än omkostnaderna för sophämtning osv. Sen är jag ganska dålig på att bygga, en fena på att riva däremot ;-).

Alltså du är ju för häftig :love::up::up:

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka