Ruckelboende

Det är fasen inte enkelt utan kontakter eller hur många år som helst i bostadskö. Jag fick napp genom sökesannons på blocket. Men billigt är det inte :crazy:

Utedass är ju inget större problem, men inget vatten eller avlopp låter svårt, och möjligen inte ens lagligt att bo permanent i? Klädtvätt är väl det som spontant låter krångligast att få till utan vatten, dusch kanske du kan låna på jobbet.
Så bodde jag i 3 år, sommartid pumpade jag vatten från sjön och upp i en cistern så hästen och jag hade vatten, vintertid körde jag vatten i mjölkflaskor från gården jag jobbade på. Kläderna tvättade jag i maskinen i ladugården på en granngård där vi tvättade juverdukarna och duschade gjorde jag i mjölkrummet eller sista spiltplatsen i ladugården om det inte stod nån kossa där men ibland kom det en kossa som ville duscha samtidigt, den som försökt mota bort en kossa som bestämt sig vet hur bra det brukar gå. :cool:

Och, ja, det ÄR meckigt men det går om man måste.

I mina trakter finns hus att hyra. Här har inte priserna riktigt skjutit i höjden. Rekommenderar dig att titta lite in från kusten. Följ 45:an norr ut som är fin motorväg numer. Där har du även pendeln. Lödöse, Lilla Edet, Göta....

Som stolt Alebo (eller inte...)

Nepp. Ligger något lägre än GBG och Kungälv men inte mkt. Om man inte kan tänka dra sig längst norrut. Allmän "bostadsbrist" och man behöver köa i ca 4 år för att få kommunal hyresrätt. Finns en del privat, dock.

Fast Svensk mäklarstatistik talar ett annat språk. Jag tittar på villor, eftersom det är hus TS vill ha.

Göteborg: 41 100 kr/kvm
Kungälv: 32 976
Ale: 24 982.

Motsvarande skillnader finns säkert på BR också, och indikerar även skillnader på HR.

Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?

Kolla i Lödöse och Trollhättan, det går att pendla med tåg till Gbg utan problem. Kolla tågtidtabellen på SJs hemsida, det går hyfsat fort att åka och tågen går rätt ofta. Att hyra hus i Kungälv är väl nästan omöjligt även om du betalar 8000 kr per vecka...

Fast Svensk mäklarstatistik talar ett annat språk. Jag tittar på villor, eftersom det är hus TS vill ha.

Göteborg: 41 100 kr/kvm
Kungälv: 32 976
Ale: 24 982.

Motsvarande skillnader finns säkert på BR också, och indikerar även skillnader på HR.

Som sagt var, det beror på hur nära GBG och Kungälv man vill hamna. Nödinge (och till viss del hela vägen till Älvängen) och söderut är betydligt dyrare än de norra delarna. Tex Skepplanda, Lödöse osv.

Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?
Är huset isolerat eller blir det kallt på vintern?
Vilken uppvärmning finns?
Jag tänker snarare på andra problem såsom hur du ska hålla dig varm. Är elen i okej skick så den inte är farlig?

Sen skulle det vara bökigt. Ta med vatten hem skulle jag tycka vara jobbigast.
Brist på kök får man då lösa med stt ställa in kokplatta och kylskåp.

Jag skulle kunna bo sådär under en sommar. Men hade inte orkat på vintern.

Jag har bott lite liknande sommartid. Fått ta med dricksvatten. Det viktigaste för mig är om värme och isolering är bra. Dock känns det ju som att boendet ska vara nästan gratis om toa saknas..

• Gilla
Reactions: ptr
Lite som @Mabuse säger: hus och storstad är inte den allra enklaste kombinationen att få till. Nu ville du ju flytta till staden, som jag minns det av din förra tråd, och då är väl en följdfråga vad som krävs för att du ska tycka att det är det du har gjort, så att säga.

Man kan absolut pendla mellan tex Gbg och Vänersborg eller Borås eller så, men liknar det alls vad du vill göra? Kan du få till det med hundarna på det sättet (de bör väl inte vara ensamma 11-12 timmar om dagen).

Den bostad du beskriver låter helt orimlig för mig. Livet kommer ju att handla om att få saker att fungera trots bostaden. Normalt sett är ju en stor poäng med bostaden att den har motsatt effekt, dvs underlättar livet.

Bekymret här är väl att allt skett så snabbt.
Snabbt och bra är inte kompatibelt i de flesta lägena när det gäller större städer. Eller ens mindre - med den bostadsbrist som finns på väldigt många orter.

Kanske är det enklaste faktiskt att just hyra/köpa en husvagn? Då är boendet löst för tillfället och så finns lite mer tid att leta boende. Att bo i husvagn på en vettig camping är helt görligt vad jag förstår.

Det var ju redan budgivning på det så det kan du nog glömma.

Kungälv ÄR dyrt, eftersom det är så nära Göteborg. Om du kör Jordfallsbron från E6:an över till 45:an så kommer du till Ale kommun. Där är förmodligen fortfarande priserna lägre (jag är dock inte helt uppdaterad men det BÖR vara så)

Nej skulle jag säga, vill man ha billigt får man söka sig till Lilla Edet, där är det fortfarande billigare än så pass nära Gbg som Kungälv/Ale. :D

Lycka till ts att hitta något vettigt att bo i :)

Som sagt var, det beror på hur nära GBG och Kungälv man vill hamna. Nödinge (och till viss del hela vägen till Älvängen) och söderut är betydligt dyrare än de norra delarna. Tex Skepplanda, Lödöse osv.
Ja, så klart. Men Ale sammantaget är alltså bra mycket billigare än Kungälv och Göteborg, enligt statistiken.

Har inte många campingar trevliga villavagnar som man kan hyra? Men det kanske blir för dyrt, alternativt att det kanske inte är något man kan göra året om?

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 575

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka