Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så bodde jag i 3 år, sommartid pumpade jag vatten från sjön och upp i en cistern så hästen och jag hade vatten, vintertid körde jag vatten i mjölkflaskor från gården jag jobbade på. Kläderna tvättade jag i maskinen i ladugården på en granngård där vi tvättade juverdukarna och duschade gjorde jag i mjölkrummet eller sista spiltplatsen i ladugården om det inte stod nån kossa där men ibland kom det en kossa som ville duscha samtidigt, den som försökt mota bort en kossa som bestämt sig vet hur bra det brukar gå.Utedass är ju inget större problem, men inget vatten eller avlopp låter svårt, och möjligen inte ens lagligt att bo permanent i? Klädtvätt är väl det som spontant låter krångligast att få till utan vatten, dusch kanske du kan låna på jobbet.
Som stolt Alebo (eller inte...)
Nepp. Ligger något lägre än GBG och Kungälv men inte mkt. Om man inte kan tänka dra sig längst norrut. Allmän "bostadsbrist" och man behöver köa i ca 4 år för att få kommunal hyresrätt. Finns en del privat, dock.
Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?
Fast Svensk mäklarstatistik talar ett annat språk. Jag tittar på villor, eftersom det är hus TS vill ha.
Göteborg: 41 100 kr/kvm
Kungälv: 32 976
Ale: 24 982.
Motsvarande skillnader finns säkert på BR också, och indikerar även skillnader på HR.
Är huset isolerat eller blir det kallt på vintern?Gaahh! Jag lade ut en tråd för lite sedan om att jag tänkte bryta upp mitt liv på landet med djur och småstadsliv för att pröva mina vingar i storstaden. Här går det undan så i helgen var jag i Göteborg/Kungälv på intervjuer och jobb blev det klart med direkt. Lycklig och förväntansfull åkte jag vidare för att se på det hus jag tänkt hyra... där blev det tvärstopp. Huset har vare sig tjänligt vatten eller avlopp, inget kök och ingen toa. Så även om läget är underbart så inser jag hur mycket slit det kommer bli framför allt under vintern. Går det ens? Försökte tänka mig i en lägenhet och förlikades med tanken en stund, men om man inte vill köpa är bostadsköerna i Göteborg flera år. Och jag ska helst börja jobba där imorgon.
Så råd av er västkustare? Är det bara att kavla upp ärmarna och bygga ett utedass eller var hittar man hus/stugor i Kungälvstrakten som inte kostar 8000 i veckan?
Det var ju redan budgivning på det så det kan du nog glömma.
Kungälv ÄR dyrt, eftersom det är så nära Göteborg. Om du kör Jordfallsbron från E6:an över till 45:an så kommer du till Ale kommun. Där är förmodligen fortfarande priserna lägre (jag är dock inte helt uppdaterad men det BÖR vara så)
Ja, så klart. Men Ale sammantaget är alltså bra mycket billigare än Kungälv och Göteborg, enligt statistiken.Som sagt var, det beror på hur nära GBG och Kungälv man vill hamna. Nödinge (och till viss del hela vägen till Älvängen) och söderut är betydligt dyrare än de norra delarna. Tex Skepplanda, Lödöse osv.
Statistiken, som sagt ...Nej skulle jag säga, vill man ha billigt får man söka sig till Lilla Edet, där är det fortfarande billigare än så pass nära Gbg som Kungälv/Ale.
Lycka till ts att hitta något vettigt att bo i![]()
Men flyttar man dit har man inte direkt flyttat till stan.In i landet från Lilla Edet i riktning mot Gräffsnäs är det vackert!
Vilken syn!duschade gjorde jag i mjölkrummet eller sista spiltplatsen i ladugården om det inte stod nån kossa där men ibland kom det en kossa som ville duscha samtidigt, den som försökt mota bort en kossa som bestämt sig vet hur bra det brukar gå.