Rubricering av inlägg

Naturligtvis

Trådstartare
Varför är det så många som skriver "hjälp", "hjälp mig", "helvete", "tja", "måste få svar", "hur gör ni" och så vidare i rubriken på trådarna? Det vore roligare att få en liten idé om vad inlägget handlar om redan i rubriken.

Vore det inte bättre om rubrikerna vore:

"Hur får man hästen att spåra?"
"Hur lär man en ridtravare att galoppera?"
"När ska man vänja unghästen med träns?"
"Har ni några tips om en svårfångad häst i hagen?"

och så vidare

Är det verkligen så svårt? Man kan ju helt enkelt ha första meningen i frågeställningen som rubrik, så får man i alla fal ett hum om vad tråden handlar.

Bara en tanke...

Sv: Rubricering av inlägg

Naturligtvis skrev:
Varför är det så många som skriver "hjälp", "hjälp mig", "helvete", "tja", "måste få svar", "hur gör ni" och så vidare i rubriken på trådarna?

För att _alla_ ännu inte kommit på att man kan rubricera tråden "En fråga..."
23_3.gif

Håller helt med.

Jo, det verkar vara lite svårt. Jag har suttit och bläddrat tillbaka ett antal sidor i de flesta forum och det är ju många trådar man missar om det är ointressanta rubriker.

Ps. Den där väggen ser hård ut, är det inte hjälmtvång på forumet? Ds. :rofl:

Naturligtvis skrev:
Varför är det så många som skriver "hjälp", "hjälp mig", "helvete", "tja", "måste få svar", "hur gör ni" och så vidare i rubriken på trådarna? .
Det är fjortisar som aldrig har haft svensk undervisning i grundskolan och gymnasium som skriver så. Tänk när dessa ska sitta på chefsposter och så ska man skriva ihop ett kontrakt, ordererkännande, offerter m.m och så inleder man med "helvete, vi behöver 150 ton cement" eller "hjäääääääääääääälp, iiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeeeee, vi behöver 25 taxibilar som kör kommunens färdtjänst"

Senast ändrad:

Det är synd, för de trådarna orkar man oftast inte ta reda på vad de handlar om heller.
De passerar olästa eller med tvivelaktiga svar från de som är på samma nivå och faktiskt tycker att det är en intressant rubrik...:devil:

Samma sak med trådar som är skrivna på fjortisspråk, man orkar inte läsa igenom dem och lista ut vad texten handlar om.

Styckeindelning är ett annat kapitel. Man orkar inte igenom en text som kommer i en enda klump, det blir för jobbigt att reda ut.

Det är synd, för de trådarna orkar man oftast inte ta reda på vad de handlar om heller.
De passerar olästa eller med tvivelaktiga svar från de som är på samma nivå och faktiskt tycker att det är en intressant rubrik...

Samma sak med trådar som är skrivna på fjortisspråk, man orkar inte läsa igenom dem och lista ut vad texten handlar om.

Styckeindelning är ett annat kapitel. Man orkar inte igenom en text som kommer i en enda klump, det blir för jobbigt att reda ut.

Jag håller med och likadant när man avstavar allting man skriver. Meningarna blir så väldigt konstiga då "En brun hårig sjuk sköterska kom fram till kassa disken.". :eek: :eek: :eek: :confused: :confused: :confused:

det där är inte avstavning, det är särskrivning ;)

av-
stavning är väl när man sätter binde-
streck i ord för att raden tar slut?

Jaja, men jag menar i alla fall både och, så okey då. *S* Särskrivning OCH avstavning är något som används som inlärningssätt i skolan och det fortsätter sedan att användas av många, vilket leder till förvirring och otydlighet i skriftsammanhang.

Eller den här varianten då:

Först skriver man en överskrift som egentligen är inlägget, tex så här: Ger ni kraftfoder på sommaren ?

Sen fortsätter man inlägget med: Ja, ni ser ju överskriften, hur gör ni ? eller, som rubriken lyder...

Känns liite dumförklarande som att man INTE fattade vad trådskaparen menade redan i överskriften utan trådskaparen måste hänvisa till sin överskrift i fall man råkat missa den :D

Hihi, joo... det har du rätt i. Såna trådar finns ju också.

Men nu känner jag att vi inte ska klaga FÖR mycket. För då skrämmer vi väl alla blyga bukefalister som lider av kunskapstörst och vill ställa alla möjliga och omöjliga frågor.

Så jag vill härmed säga.

Inga frågor är för dumma att ställas.

Men snälla, tänk på hur ni skriver rubrik åtminstone. :bow:

Jo, faktiskt är en del frågor dumma....tyvärr. Jag tycker, och det är ju JAG att: frågor som kräver SNABBT svar tex om något djur är sjuk är DUMMA...för då sitter trådskaparen hellre på internetforum istället för att snabbt plocka upp sin telefon och rådslå sin veterinär...dom är dumma anser jag.

OCH när folk skriver en fråga, och sedan ropar: men kan ingen svara dåååå....efter 3 minuter också är dumma.

samma med telefonnummer man LÄTT hittar via Eniro eller Hitta eller 118118 är dumma.

*men detta är bara vad JAG tycker*

Eller den här varianten då:

Först skriver man en överskrift som egentligen är inlägget, tex så här: Ger ni kraftfoder på sommaren ?

Sen fortsätter man inlägget med: Ja, ni ser ju överskriften, hur gör ni ? eller, som rubriken lyder...

Känns liite dumförklarande som att man INTE fattade vad trådskaparen menade redan i överskriften utan trådskaparen måste hänvisa till sin överskrift i fall man råkat missa den

Men det kan ju bero på att man måste ha minst 10 tecken text för att öht kunna skicka inlägget.:idea:

Precis, om rubriken är SÅ tydlig, vad ska man skriva i inlägget då? Det är väl ändå att krångla till det om man måste linda in en så enkel fråga i flera meningar bara för att andra inte ska känna sig dumförklarade. :confused:

Men man kan ju faktiskt läsa texten under rubriken också. Fast dagens befolkning kanske är för lata för det :angel:

Jag formligen avskyr trådar som heter "Hjälp mig!!!" och sen inleds med
Ja, ni ser ju själva. Jag behöver hjälp. Jag vet inte vad jag ska göra. Är det här rätt forum förresten? Annars får moderatorn flytta på tråden! Jag är så orolig. Så här är det iaf. Det var två veckor...

MEN VA F*N?! Ska det vara så svårt att skriva "Skillnaden mellan blåsa och böld?" eller nåt annat lika vettigt i rubriken? Eller för den delen komma till sak utan att behöva skriva en hel novell av velighet först? :mad:

Anledningen till att man sätter en rubrik är att man lätt ska förstå vad tråden handlar om. Och jag lovar, även om hjälpen är syftet med tråden så är det INTE hjälpen tråden handlar om, utan om hur man ser skillnad på en blåsa och en böld, eller var man kan hitta formulär 343H hos skatteverket, eller vilken färg på glasögonbågar som bäst passar en blondin.

Så, i rubriken, skriv vilket ämne tråden handlar om, inte vilket syfte tråden har för trådskaparen.

*Klistrar upp en stor idolaffisch, på väggen med Ullo o kisse!*

Kan man få en autograf?

:bow: :bow: :bow:

Men kan någon av er kanske förklara hur det går till när man postar en ny tråd!!! :bump:

Man går ju in på posta ny tråd också skriver man och skickar men sen?? När man fått svar på den, får man reda på det då?? :confused: Hur lång tid tar det innan den kommer in på forumet?? :confused: Har försökt att söka på mina egna trådar men hittar dem inte!!! :bump: :mad:

/Jenny

du menar att du varit medlem nästan ett år och inte förstått det än? :D ;)

japp, när man tryckt på posta tråd eller vad det heter (inne där du säger att du är) så kommer den upp direkt på forumet.
där ligger den sen kvar och får svar, förutsatt att den inte bryter mot forumreglerna, eller är placerad på fel forum.

du kan välja att prenumerera på trådar, antingen att längst upp i tråden klicka på "trådverktyg" och sen "prenumerera på den här tråden" eller när du postar den välja samma sak. då hamnar tråden under kontrollpanelen, där den syns på nytt varje gång den får nytt svar.

Det enklaste sättet för dig att hålla reda på dina egna startade trådar är att gå in på Min profil och där klicka på Hitta alla trådar startade av Sagafrahaeli. Då får du upp de trådar som just du startat och som fortfarande finns kvar på bukes forum.

En del trådar rensas bort när de blir för gamla och en del rensas bort för att de, som FeatherCloud skrev, bryter mot forumreglerna (som t ex dubbelpostning på flera forum, efterlysningar eller kanske bara att tråden lett till pajkastning).

Saknas en tråd så kontakta gärna moderatorn på forumet som den borde funnits på innan du postar en likadan igen. Tråden som försvann kanske bröt mot en forumregel som du inte tänkte på att fanns.

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
494
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 382
Senast: Grazing
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 329
Senast: Gabby_Ossi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar