• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Snovind
  • Startdatum Startdatum
S

Snovind

Jag har fått information om att Rubinrot har låg dräktighetsprocent. Är det överhuvudtaget lönt att försöka få transport till Stockholm av honom? Det är ett treårigt sto, och hennes första.

2002 betäckte han 92 ston och det föddes 51 föl. 2003 var dräktigheten uppe på 73%. Bra eller dåligt, välj själv. :)

Finns massa gamla trådar där Rubinrots dräktighet diskuteras, sök!

73 % anses vara bra dräktighet.
En station norr om S-holm hade alla ston vars ägare valt Rubinrot dräktiga i fjol, de hade inget att anmärka mot kvalitén. Men den HAR varit dålig tidigare.

Förvisso. Men om den som skrev inlägget och frågade inte är så insatt så kunde hon/han lätt få intrycket av att det inte skulle vara så bra utifrån hur du skrev. Men visst, somliga hingstar har både 90 och 100 procents dräktighet. :)

Enligt Totorp, som hade honom på station förrförra(?) året var det tydligen en eller två stationer som stod för större delen av de ston som inte hade blivit dräktiga. Själva hade de fått alla ston dräktiga med honom (detta var det året då han hade sämst dräktighet).

När man snackar om olika hingstars dräktighet ska man vara medveten om att väldigt mycket beror på seminstationerna. Det är inte ovanligt att seminörerna jobbar heltid med något annat och seminerar på kvällen när de har kommit hem på kvällen. Då är sperman redan ett dygn gammal. Hur bra dräktighet blir det då tror du?

:)

100% är väl ändå ganska ovanligt, iof har du tre ston och alla tar sig så blir det ju 100% men vid 300 ston så är det omöjligt att klara 100%

Rubinrot stod på Troedsberga hingst och seminstaion under 2002 och 2003, i år står han på Bäcka gård. Under 2002 hade 18 ston inseminerats på Troedsberga och 16 tagit sig (enligt inseminatören). Hur mångas ston som stallades upp hos hingsten under 2003 vet jag inte men mitt sto var ett av dom (tog sig på första försöket :))

Nu har ju inte alla möjlighet att köra ner till Helsingborg där han står i år, men Bäcka gård har ng gott rykte iallafall. På Troedsberga kändes allting mycket förtroendegivnande och stationen samarbetar med Ingrid och Barbro Olsson, samma vet som arbetar för Tullstorp bla. Mitt sto inseminerads bara ett par timmar efter att man "tappat" Rubinrot.

Stod han på Totorp under 2002?? Då missförstod jag isåfall inseminatören på Troedsberga om var han stått någonstans innan han kom till Troedsberga...

Bra Hanna att du har koll på siffrorna! :bow:

Då måste det ha varit 2002 som Rubinrot stod på Totorp. Basta! :D (Med reservation för att jag kan minnas fel förstås :angel: ;))

Tack för alla svar, jag har varit borta ett par dagar och inte haft möjlighet att läsa här!
Jag har inte möjlighet att köra ner stoet, utan som jag skrev så står vi i Stockholm. Men jag har bestämt mig för att ge det ett par försök, har bekanta här som fått föl efter honom iår, så det kan gå iallfall!

Är själv helt :love: i Rubinrot, tyvärr har vi bara halvblodsvalacker och jag tror inte att resultatet med ett shettissto skulle blir så lyckat. :D

Jag var själv inne på att välja RR men iom ryktena så gjorde jag ett försök att ta reda på fakta.

Enligt Bäckas veterinär så var dräktigheten under all kritik de två första åren, enligt ägarna berodde de dåliga simmarna på fel utspädningsvätska - trot den som vill.
Nu när de bytt vätska skall det tydligen bli bättre MEN veterinären rådde mig att om jag verkligen ville ha ett RR-föl och inte chansa iväg brunsterna så borde jag åka till stationen med stoet eftersom, trots allt, så var dräktigheten via transport fakto urusla och dräktigheten på färsk mkt bra.

Jag ville inte åka iväg med mitt sto utan valde en annan hingst på min lista. Detta är också första gången för stoet och då är det en risk att välja dåliga simmare eftersom man inte vet hur lätt hon tar sig.

:smirk: Jag fick ett meddelande (här på buke) av RR ägare att min seminstation gjort något fel! :eek: Det var därför mitt sto inte tog sig med honom förra våren (på tre försök) Det var inte ngt "fel" på sperman...(enligt ägaren) :confused:
*viskar*:(Fast enligt de som såg sperman var det inte mycket liv i de små simmarna :crazy:)

Önskar att de har rätt i att kvaliten är bättre nu, för han är en superfin hingst. :love:

(Kanske ska tillägga att det var skick, han lär funka bra på direktsemin)

...och Bäckas veterinär sa till mig att ägarna ( :D) sagt att det var utblandningsvätskan som var fel....

Stationen jag använder sade ifrån förra året, de ville inte längre arbeta med RR just för de tyckte kvalitén var under all kritik.
Det skar sig ordentligt mellan stationen och ägarna och även i detta fall hävdar ägarna att stationen är kass...

DOCK, denna station har en av Sveriges högsta dräktighetsprocent. När jag pratat med olika hingsthållare och berättat vilken station jag tänkt använda så har jag flera gånger fått höra -"Jamen då behöver du inte oroa dig, de har så duktiga veterinärer att de tom kan få en valack dräktig" :D.

För min del räcker det förträffligt om mitt sto visar sig vara dräktig nu på 17:e dagen nästa vecka!
Tyvärr blir det då inte med RR utan en annan trevlig hingst.

Är det någon här som vet vart han står och om han finns på nån hemsida nånstans? :confused:

Står på Bäcka Gård (Heliotrop AB), Helsingborg. RR har ingen hemsida vad jag vet, men Bäcka Gård skickar ut en katalog på begäran där bla Rubinrot finns med. T: 042-22 04 73.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
924
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 670
Senast: Cina B
·
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka