Rubinrot 1033

TwiggyM

Trådstartare
Ja vad vet ni om honom? Har ni avkommor, hur blev de?

Jag har blivit lite förälskad i hingsten, har själv inget lämpligt sto en hoppas att syrrabn skall betäcka sitt hbl med honom.

Sv: Rubinrot 1033

Jag hade en uppfödning f.-03, valack på 165 cm, som jag sålde för någon månad sedan- hög ridbarhet, mycket snäll och lyhörd i alla situationer. Mycket god bakbensaktivitet, lite raka framben. Hade jag haft ett sto av inte alltför grov och lågställd modell hade jag gärna använt honom igen.

Har ridit ett sto -04 e.Rubinrot. Otroligt klok häst, väldigt lättlärd. Hon har trevliga gångarter och ridbarheten är hög. Rätt ädel är hon också, men inte så stor, 163-164cm i mkh kanske?

Jag har också gått och blivit förtjust:) Funderar på att använda honom på mitt fblsto i år. (Lätt högställd modell) men man har ju vånda ända fram tills man MÅSTE bestämma sig vid första skicket:angel:
Ser också gärna bilder/ och hör om övriga avkommor.

Jag gillar honom skarpt!:love:

Hade planer på att betäcke ett av våra hoppston med honom (hon har grymt bta steg...) men fick ingen annan i familjen med mig i den planen:crazy:

De avkommor jag sett har varit "mumma":d

Jag gillar honom skarpt!:love:

Hade planer på att betäcke ett av våra hoppston med honom (hon har grymt bta steg...) men fick ingen annan i familjen med mig i den planen:crazy:

De avkommor jag sett har varit "mumma":d
t.

Mitt sto är betäckt med med en av hans avkommor och ska föla vilken dag som helst nu, ska bli spännande att se vad som kommer ut. Avkomman till Rubinrot är i alla fall väldigt trevlig, bra gångarter och underbar i temperamentet.

//Diana

Har en med Ceylon-Sombrero på mödernet. Han mätte 163 på treårs men är nog minst 165 idag, fyra år gammal. Han har alltid varit mkt okomplicerad och lättlärd, han var hingst tills precis innan treårstestet. Han hoppar bra, med extra plus för inställningen.
Hittils har han varit underbar att rida, men är för tillfället väldigt pigg och full i bus...
Hans fördelar är absolut exteriören som är lätt och högrest, är född på tygeln och har en underbar galopp.
Om jag ska hitta ngn nackdel så får jag leta vidare för hittills har jag inte hittat någon och använder mer än gärna Rubinrot igen!

vet en avkomma som verkar rätt fin, 177 nu som 4-åring, ue: master!! mamman är dock hyffsat stor, runt 170 skulle ja tro

Har en med Ceylon-Sombrero på mödernet. Han mätte 163 på treårs men är nog minst 165 idag, fyra år gammal. Han har alltid varit mkt okomplicerad och lättlärd, han var hingst tills precis innan treårstestet. Han hoppar bra, med extra plus för inställningen.
Hittils har han varit underbar att rida, men är för tillfället väldigt pigg och full i bus...
Hans fördelar är absolut exteriören som är lätt och högrest, är född på tygeln och har en underbar galopp.
Om jag ska hitta ngn nackdel så får jag leta vidare för hittills har jag inte hittat någon och använder mer än gärna Rubinrot igen!

Vad fick han för poäng på 3-årstestet?

Jag har ett 5-årigt sto efter Rubinrot som har Artist på mödernet. Hon är nästan kolsvart och ca 177 hög, har långa ben och är ädel. Helt underbar men med ganska mycket nerv. Har en fantastisk trav!
Hennes mamma är inte av någon lättar typ så man behöver nog inte vara rädd för att Rubinrot ger grova avkommor.
Ska åka och titta på honom imorgon när han ska tävla!:)

"Kasst" både som föl och som treåring tyvärr. Klass II bägge gångerna (43 p) men jag är nöjd...
Som föl tror jag anledningen var att han var så blyg så han visade sig inte över huvudtaget bara tryckte vid mamma.
Som treåring kan du kika på asvh´s sida på "top rubin" så ser du hans resultat. Domaren tyckte att han hade lågt ansatt hals men var för högrest, vilket jag inte riktigt får ihop... Han var kastrerad en månad innan och väldigt spänd på allt runtomkring, men jag ville visa honom om inte annat för erfarenheten. Har ju tänkt behålla honom så poängen spelar inte mig ngn roll.
Men han gör sig definitvt bättre under ryttare och har efter växtperioder förbättrat sin gång otroligt mycket. Så det blir kul att se vad han får på 4-års!

Ang rubinrots hoppförvärvning så tror jag att den är god. Min hoppar som tusan men är lite långsam i benen ännu, men så är han ju bara hoppad inför treårs åxå. Som föling klapp han grinden i hagen på 1,20 i trav på isgata utan ansträngning...

Det som jag är gladast över på min är att han är vacker som en dag och har ett huvud som är suveränt eftersom jag inte är ngn kamikazeryttare direkt och han har varit fantastisk ända sedan dagen han ploppade ut :love:

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg några Rubinrot avkommor på 4-årskvaliten förra året och de hoppade elt okej.

Har aldrig träffat på någon avkomma efter honom. Men han har presterat bra själv så det borde vara en bra hingst att ha i avlen. Tycker det är viktigt att hingsten tävlat och visar att den kan. De godkänns ju oftast som 4-åring och kan vara jätte fina då men så kommer de kanske inte så långt där efter.
Sedan är det ju viktigt att deras avkommor också presterar bra ifrån sig men det tar ju några år att få de resultaten.

"Kasst" både som föl och som treåring tyvärr. Klass II bägge gångerna (43 p) men jag är nöjd...

Modigt att visa honom själv! Det låter som att du har fått en häst som passar just dig, och det är ju det viktigaste. Jag förvånas mest över att Rubinrot inte förbättrar benen alls enligt Blup, när han själv har en korrekt benställning. Jag vill hemskt gärna förbättra benen på mitt sto, men det finns ytterst få dressyrhingstar som gör det, tyvärr.

Jag har en 3-åring efter Rubinrot (ur stofamilj F1, morfar Gauguin de Lully).

Jag är väldigt förtjust i mitt sto som framförallt är fruktansvärt SNÄLL! :love:

Trots att hon är snäll finns det mycket utstrålning, vilja och energi i henne vilket i och för sig till stor del kan komma från mammas sida också där alla syskon verkar bli primadonnor! ;)
Hon är cool och modig, men har ändå viss nerv.

Förutom att hon är en "eye-catcher" så rör hon sig riktigt bra, är född på tygel och har mycket god balans.
Rörelsemässigt är takten god i alla tre gångarter, fina bakben med aktivitet i såväl knä som has och rörlig framtill (bogfri).
Galoppen är fortfarande stor och det är mycket ben att hålla reda på men jag tror att också den blir bra!

Hon är stor (nu cirka 172 cm, 2 år och 10 månader gammal) och kanske inte direkt ädel. Jag var lite rädd att hon skulle bli lågställd och lite lång men i vår har hon blommat ut och är nu kvadratisk och högställd.
Mycket fin hals och bog, aningens lång i länden men inte öppen och ser ut att bli stark i hela överlinjen (så för egen del känns det positivt, vill gärna ha dressyrhästar med viss längd, allt för högställt kan bli ganska problematiskt att rida också).

Hoppmässigt har vi bara löshoppat några enstaka gånger men vad jag vet lämnar mamman ingen hoppning alls i princip (:angel:) och trots det har min ett bra avstamp, är modigt och hinderklok men har inte riktigt fått utbildning i att få språngkurvan på rätt plats varje gång ännu! ;)
Själv är jag inte ett dugg intresserad av att hoppa över 1 meters höjd men jag tror definitivt att hästen har högre kapacitet än matte i det fallet! Vilket det inte krävs så mycket för att ha som ni förstår ;)

Roligast är i alla fall hennes lynne; hon är hela stallets favorit och drar alltid nya människor till sig genom att hon SYNS och samtidigt har de snällaste ögonen man kan tänka sig!
En riktig nallebjörn; men som sagt med vissa primadonna-tendenser så någon skogsmulle är det nog ändå inte! ;)

18474247.jpg

Jag älskar Rubinrot, och skulle definitivt om jag letade ytterligare en häst titta på annonser på avkommor efter honom!
Framförallt är min uppfattning att han ger god ridbarhet och bra temperament, men också rörelse.
Avkommorna verkar ofta bli ganska stora, vilket är en fördel för mig som är 177 lång.

Angående visning så är min visad som föl med 888887= 47 p.
Ingen "särskild" poäng men jag tror att hästen som färdigväxt är värd betydligt fler poäng som dressyrhäst, vi får se hur hon utvecklas vidare!

Tyvärr blir det inget 3-årstest för oss, vi skulle nog utbildningsmässigt hinna men jag har fått nytt jobb som tar mycket tid och dessutom vill jag inte visa henne om hon inte kan få göra sig full rättvisa...

Vi satsar istället på att lägga en bra grund i ridningen i vår, sommarvila och sedan börja träna för tränare i höst.
Förhoppningsvis blir det kvalitets nästa år och annars tävling året därpå!

Det gick en Rubinrotare på betet ihop med mina hästar förra året, född -05, han var så runt 170cm eller möjligtvis strax över.

Riktigt snygg modell och jätte härligt psyke, modig och nyfiken.
Hans moder var 166cm på sitt 3års test.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 636
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka