• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lothlorien
  • Startdatum Startdatum
L

lothlorien

Hingsten Roven som står på Flyinge, någon som vet nåt om honom, vad han har lämnat avelsmässigt, hans meritlista sportmässigt, hur ser den ut? Vi letar en bra hingst med hoppmeriter till ett arabsto

Sv: Roven xx

Tyvärr är ni nog försent ute med Roven. Han kommer inte att vara kvar i Sverige nästa år. Han var bara lånad.

Hämtat från Flyinges hemsida:

Roven xx är en son respektive sonson till de amerikanska fullblodshingstarna Lefty och Pretencioso. I tredje generationen finner man den irländske fullblodshingsten Samos III.

Roven är född i Sydamerika och kommer ur en synnerligen prestationsinriktad stofamilj. Hans goda anlag för hoppning förde honom till USA, där han gjorde sportkarriär med hoppryttaren Geoffrey Welsch.

Ekipaget tävlade framgångsrikt och vann flera 150-hoppningar. Hoppkarriären fortsatte i Holland med den mycket kände ryttaren Peter Geerink.

Rovens första fölårgång i Holland var tre år 2006. Dottern Winadja u. Inadja e. Randel Z blev holländsk hoppchampion i Utrecht medan halvsystern Wievoli u. Ivoli e. Damiro blev vicechampion. Även 2007 har flera avkomlingar till Roven varit högt placerade i Holland.

Född 1990 Fux, 167 cm Premierad AB t o m 2012
I svensk avel från 2007
Uppfödare: H. las Ortigas, Argentina
Ägare: Team Nijhof, Holland

Han finns med i den nya hingstboken, antar att de inte skulle kosta på det om han inte skulle vara tillgänglig 2009.

Jag har sett Roven på Flyinges hingstvisningar och även klappat honom i stallet. Han är fin, tycker jag. Väldig kelig och social i stallet, rör sig fint. Vi har ett föl född 2008 efter honom som fick klass 1 på fölvisning.

Han finns med i den nya hingstboken, antar att de inte skulle kosta på det om han inte skulle vara tillgänglig 2009.

Intressant. Stoet jag hade tänkt skulle passa är dok dräktig o fölar inte förrän juli 2009 så jag vet inte om man kan hinna med att betäcka nästa år:(
Man vi får se. Vet nån vad han kostar?

Tänk på att han bara står på AI (eller TAI om du hämtar själv) så du måste frakta ner stoet till Skåne.

Tänk på att han bara står på AI (eller TAI om du hämtar själv) så du måste frakta ner stoet till Skåne.

Vilket inte alls går då hon har babyföl då i sommar o jag skickar inte iväg dem Vad betyder AI o TAI?

AI = artificiell semination (semin på hingstens station)
TAI = transporterad AI (semin med sperma transporterad till annan station än den där hingsten är stationerad)
FAI = fryst AI (semin med frusen sperma)
N = naturlig betäckning

Tacka så mycket. Hos oss kör vi fribetckning men vi har egen hingst (arab) o våra egna ston i flock. Funderar på om det skulle gå att inseminera här på klinik i Uppland från nån bra fullblodshingst men vill inte skicka iväg sto o föl
Vi får se hur vi gör

Säljer en älskad ponny till skåne nu o vi ska nog ner o hälsa på henne i sommar. Kanske passa på o köpa lite fullblodssperma då ;)
Nån som vet vad det kostar?

Det att Flyinge inte skickar TAI på honom beror på att sperman inte har sådan bra kvalitet att den tål transport.

Det att Flyinge inte skickar TAI på honom beror på att sperman inte har sådan bra kvalitet att den tål transport.

Roven xx är inte i Sverige nästa år:(
Vi får leta upp nåt annat vi gillar till vårt sto. Några förslag?
:(

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 908
Senast: Tantan
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 621
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
757
Senast: Squie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
762
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka