Rottweilerägare!

Sv: Rottweilerägare!

Lite off...men idag märkte jag att en hund tydligen kan gå lös för att den är fegfjant också. Jag ligger sjuk och husse rastar min hund. Hon går lös ute och fjantar runt som vanligt. Husse har inte riktigt samma koll på omgivningen som jag och då han tittar till på hunden så ser han att hon står och fånglor på något. Jaha, tänker han och ägnar sig åt den andra hunden som rullar i snön. Tjong, säger det bara så kommer min hund farande i full fräs till honom och är helt överlycklig då hon kommer fram. Någon minut senare kommer en hund med ägare runt ett hörn. Tydligen hade min fjant fått syn på dessa, fryst på stället och sedan bara tvärvänt och rusat till husse när ekipaget kom närmare.

Helt feltränad kan hon alltså inte vara, haha.

Fega hundar är ju det lättaste! De behöver man ju inte lägga lydnad på, för de har ju ingen dragning mot saker och ting. Min äldre reserverade hund som annars kan kännas besvärlig i vissa situationer har jag ju aldrig ens ägnat en minut eller tanke på att lära henne att inte gå fram till folk. Men den yngre skulle ju springa 5 km för att hälsa på en människa :p *typ* Jag vet heller inte hur många gånger jag sagt om den äldre: Vilken tur att hon inte gick fram till den och den hunden eller hon såg den inte. X antal år senare så lever vi fortfarande på den turen :p Tänk att vi har den varje gång också!!!

Var en instruktör på en bruksklubb i närheten där jag bor som sa det. Hennes unghund är opererad. Enligt h*n var det dessutom ganska vanligt och som sagt "något man fick räkna med" om man hade rottis. :confused:

Jag<går omvägar då jag blivit biten av två. En gång när jag var liten och en gång när jag öppnade dörren hem till en kompis, hunden bet mig i knäet. Jag är rädd för dem!

Om man går ovägar för en rottis så gör man väl det för alla raser som är större än en chihuahua. Det spelar ingen roll vad man har för ras utan vilken pli man har på sin hund. Även om du har en golden (bara exempel) Så kan den vara minst lika aggresiv som en rottis (bara exempel) Det beror helt på hur och om över huvud taget man fostrar sin hund. Tycker det är synd att folk genrerar vissa hundraser...om minst är det ju synd om ägarna också som kanske får höra kommentarer bara för att de har en viss hundras. Tycker alla hundar är lika underbara bara man fostrar dem rätt. :)

sannolikheten att en Golden är mer Aggressiv än Rottweiler är ju nästan med noll.

Efter som de Avlas för olika förutsättningar, olika jobbb o.s.v.
givetvis de Rottweiler som avlas efter rasstandarden inte nån fläskig stridsgris som bara ligger i soffan utan de som satsar på Bruks o Tjänst.

PIRU skrev:
sannolikheten att en Golden är mer Aggressiv än Rottweiler är ju nästan med noll.

Efter som de Avlas för olika förutsättningar, olika jobbb o.s.v.
givetvis de Rottweiler som avlas efter rasstandarden inte nån fläskig stridsgris som bara ligger i soffan utan de som satsar på Bruks o Tjänst.

EHHHH så du tror att Golden är en fet hund som bara ligger i soffan.... Jodu...det finns nog många golden som är mer aggresiva än en rottis.

Nej jag sa rottisar som är avlade för o springa vänstervarv är soffpotatisar.

Då skulle jag säga att det är nåt fel om det är mer skärpa o försvarlust i den golden som har mer än Rottweiler. Finns det nån enda Golden som är testad med Stor respektive Mycket stor försvarslust skulle inte tro det , eller ta andelen procent som är testade med Måttlig skärpa av golden det är nog inte så många det heller o där ligger ofta Rottweiler i skalan för försvarslusten.

PIRU skrev:
Nej jag sa rottisar som är avlade för o springa vänstervarv är soffpotatisar.

Då skulle jag säga att det är nåt fel om det är mer skärpa o försvarlust i den golden som har mer än Rottweiler. Finns det nån enda Golden som är testad med Stor respektive Mycket stor försvarslust skulle inte tro det , eller ta andelen procent som är testade med Måttlig skärpa av golden det är nog inte så många det heller o där ligger ofta Rottweiler i skalan för försvarslusten.

Det beror mycket på hur hundägaren uppfostrar sin hund. Jag menade bara på att om man är rätt för rottisar är man rädd för nästan alla större hundar.

Min Labrador är testade med stor skärpa och stor försvarslust. Kan tänka mig att det finns motsvarande Golden också eftersom att de oftast har mer skärpa än en Labrador. Men att det är något fel med det håller jag med, hon och jag skulle må mycket bättre om hon hade haft betydligt mindre av det.

Flinisen skrev:
Det beror mycket på hur hundägaren uppfostrar sin hund. Jag menade bara på att om man är rätt för rottisar är man rädd för nästan alla större hundar.

Men det där svarar ju inte på det jag skrev men håller med dig i det du säger där

har ju ingenting med Hur mycket försvarslust eller Skärpa som finns i hunden hur man fostrar den eller hur?. Det finns ju alltid i huden sen om man drar fram det o hunden får använda sin försvarslust i arbete eller inte som har en del betydelse också.

som min han är som en Labbe över lycklig i folk men ändå Godk L-test för väktarhund o ligger på måttlig skärpa o försvarslust.
Han kan bli rikigt arg men ändå i grund o botten en jätte snäll hund

Tippan skrev:
Min Labrador är testade med stor skärpa och stor försvarslust. Kan tänka mig att det finns motsvarande Golden också eftersom att de oftast har mer skärpa än en Labrador. Men att det är något fel med det håller jag med, hon och jag skulle må mycket bättre om hon hade haft betydligt mindre av det.

Håller med :)
PIRU- Nej jag skrev bara det som jag skrev i början. Visst finns det mindre försvarslust i en golden än en rottis men det behöver inte betyda att golden är snällare än en rottis...där kommer uppfostringen in.

Tippan skrev:

Exakt det följer ju knappast rasstandarden för 5öre om en hund blir testad med det.

Men jag säger ju inte att det inte finns men väldigt få individer av dessa raser har det men som Rottweiler är det inte alls ovanligt att de ligger så högt. Så rent Procent mässigt lär Rottweiler´n ligga mycket högre på dom delarna det är jag övertygad om.

Ja om man kollar statistik så är det ju självklart högre procent på rottisen. Den är ju framavlad som bruks och vakt hund mm.

Ja jag hoppas verkligen att det är stor skillnad. Nu vet jag att det tyvärr ökar i vår ras :( Jag hoppas att de börjar förstå allvaret i detta snart (även andra mentala avvikelser). Uppfödare som inte gör ett skvatt med sina hundar märker ju inte ens vad deras hundar bär på mentalt. För vår del så uppvisade ingen av föräldrarna detta. Men jag tror att det blev en olyckligt kombination. Jag tror att det kommer från hennes pappa, som är nervfast... Enda gången det känns som en nackdel. Eftersom att han är så stabil och fast så har han aldrig plockat fram sitt "paket". Men jag har i efterhand sett hans kullsyster testas och jag lovar att hennes matte behöver inte heller vara rädd sent på kvällen i en mörk gränd.

Flinisen skrev:
Ja om man kollar statistik så är det ju självklart högre procent på rottisen. Den är ju framavlad som bruks och vakt hund mm.

ja exakt det är ju det ja säger, att man kan inte bara ta en idivid från Golden o ta en Rottweiler o säga denna Golden är mer aggresiv än din Rottis utan på såna här grejer lär man börja kolla på procent.

sett några Hangarhundar som är av modell Rottweiler där kan man snacka Skärpa o försvarslust det kan ja lova bland det värsta jag sett när det gäller dom bitarna iaf några schäfrar också men Rottweiler´n är mer robust än schäfer.

ja menar inge illa när det gäller Golden en skitmysig hund som går o gör mycket kul med både bruks, familje o dessutom jakt.
Men jag skulle inté vilja ha en sån i snöret när dte börja osa bråk när man går som väktare.

men alla hundar är ju skapta för olika saker så är det ju bara , skulle bli svårt o få en Rottweiler o göra en goldens jobb i jakten ex...

Tippan skrev:
Ja jag hoppas verkligen att det är stor skillnad. Nu vet jag att det tyvärr ökar i vår ras :( Jag hoppas att de börjar förstå allvaret i detta snart (även andra mentala avvikelser). Uppfödare som inte gör ett skvatt med sina hundar märker ju inte ens vad deras hundar bär på mentalt. För vår del så uppvisade ingen av föräldrarna detta. Men jag tror att det blev en olyckligt kombination. Jag tror att det kommer från hennes pappa, som är nervfast... Enda gången det känns som en nackdel. Eftersom att han är så stabil och fast så har han aldrig plockat fram sitt "paket". Men jag har i efterhand sett hans kullsyster testas och jag lovar att hennes matte behöver inte heller vara rädd sent på kvällen i en mörk gränd.

Okej!

intressant detta med att det ökar hur kommer det sig då?

varför ska en Labbe ens ha försvarslust till vilken nytta?

Det ökar för att man inte vet vad man avlar på. Hundarna testas inte tillräckligt. Nu går vissa av dessa hundar mycket bra på jaktprov, men där testas inte dessa egensakper, så en bra jaktprovshund säger ingenting (i detta avseende) och uppfödarna är notoriskt emot MH & MT. (för det är anpassat för brukshundar enligt dem) Det funjar väl i 20 år att glida på andras uppfödares bra hundar (alla våra importer på 70-talet) men till slut så måste man inse att man inte kan glida på andras omdöme utan man måste använda sitt eget också.

Nått mått av skarpa och försvar kan ju få finnas i hunden. De ska ju ta hand om skadeskjutet också. Så det behöver ju inte vara obefintligt. Men knappats mycket över det. Enligt mig då, men det kanske finns någon annan folosofi som jag inte känner till. Men enligt mig så nära obefintlig som möjligt. (Det är väl därav bra barnhund... För att de kunnat behandla hundarna hur som helst utan att "få tillbaka")

Jo lite är ju aldrig fel.

men konstigt när folk blir i mot tester som bara talar om vad som finns i hunden som just såna här grejer.

Jag tycker att det borde nästan vara ett måste att MH testa de hundar som skall gå i avel..Då vet man ju vad man får fram och det blir inga misstag någonstan. Såna gener kan visas först efter 6 led ibland och det är ju inte lätt vissa uppfödare att ha kolla på alla hundar hit och dit. Men som sagt så borde kontrollen av mentalitet spela stor roll i avelsarbetet.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 253
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 869
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 033
Senast: Snurrfian
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025